본 연구의 목적은 한국의 항만별/공항별 수출 상승률과 변동률 동향을 살펴보고, 어느 항만/공항의 상승이 높게 나타나고 있는지 분석하는데 있다. 이를 위해 수출금액 순으로 인천공항, 부산, 인천, 울산, 광양, 평택을 선택하였다. 각 항만/공항별 분석기간은 2001년 9월부터 2018년 4월까지 총 200개 월간자료를 이용하였다. 상승률과 변동률에서, 평택, 인천, 광양이 부산과 울산에 비해 상대적으로 크게 나타나고 있다. 최근 미국과 일본에 비해 상대적으로 중국과 동남아 수출이 더 많이 증가하기 때문으로 판단된다. 분석결과 기존 부산, 인천공항, 울산의 수출에서 최근 인천공항, 인천, 광양, 평택으로 수출이 서서히 이동하고 있다. 또한, 항공물류인 인천공항의 수출비중이 더욱 커지고 있어 이에 필요한 시설 및 관련 투자가 필요해 보인다. 서해안시대를 맞이하여 중국 및 동남아, 북한으로 수출입에 대비하여 인천, 평택, 광양에 대한 관심과 투자가 더욱 필요해 보인다.
본 연구의 목적은 한국의 항만별/공항별 수출 상승률과 변동률 동향을 살펴보고, 어느 항만/공항의 상승이 높게 나타나고 있는지 분석하는데 있다. 이를 위해 수출금액 순으로 인천공항, 부산, 인천, 울산, 광양, 평택을 선택하였다. 각 항만/공항별 분석기간은 2001년 9월부터 2018년 4월까지 총 200개 월간자료를 이용하였다. 상승률과 변동률에서, 평택, 인천, 광양이 부산과 울산에 비해 상대적으로 크게 나타나고 있다. 최근 미국과 일본에 비해 상대적으로 중국과 동남아 수출이 더 많이 증가하기 때문으로 판단된다. 분석결과 기존 부산, 인천공항, 울산의 수출에서 최근 인천공항, 인천, 광양, 평택으로 수출이 서서히 이동하고 있다. 또한, 항공물류인 인천공항의 수출비중이 더욱 커지고 있어 이에 필요한 시설 및 관련 투자가 필요해 보인다. 서해안시대를 맞이하여 중국 및 동남아, 북한으로 수출입에 대비하여 인천, 평택, 광양에 대한 관심과 투자가 더욱 필요해 보인다.
The purpose of this study is to examine the trend of export growth rate and rate of change by each port/airport in Korea. And to analyze which each port/airport are showing a high growth rate. To this end, Incheon Airport, Busan, Incheon, Ulsan, Gwangyang and Pyeongtaek were selected in order of exp...
The purpose of this study is to examine the trend of export growth rate and rate of change by each port/airport in Korea. And to analyze which each port/airport are showing a high growth rate. To this end, Incheon Airport, Busan, Incheon, Ulsan, Gwangyang and Pyeongtaek were selected in order of export value. The analysis period for each port/airport was 200 monthly data from September 2001 to April 2018. Pyeongtaek, Incheon and Gwangyang are relatively larger than Busan and Ulsan in the rate of increase and change. This is because export to China and Southeast Asia has increased more than in the US and Japan. As a result of the analysis, exports from Busan, Incheon Airport and Ulsan have recently been shifted to Incheon Airport, Incheon, Gwangyang and Pyeongtaek. In addition, the export portion of Incheon International Airport, which is an aviation logistics service, is growing more and more. In the west coast era, interest and investment in Incheon, Pyeongtaek and Gwangyang seem to be more needed in preparation for import and export to China, Southeast Asia and North Korea.
The purpose of this study is to examine the trend of export growth rate and rate of change by each port/airport in Korea. And to analyze which each port/airport are showing a high growth rate. To this end, Incheon Airport, Busan, Incheon, Ulsan, Gwangyang and Pyeongtaek were selected in order of export value. The analysis period for each port/airport was 200 monthly data from September 2001 to April 2018. Pyeongtaek, Incheon and Gwangyang are relatively larger than Busan and Ulsan in the rate of increase and change. This is because export to China and Southeast Asia has increased more than in the US and Japan. As a result of the analysis, exports from Busan, Incheon Airport and Ulsan have recently been shifted to Incheon Airport, Incheon, Gwangyang and Pyeongtaek. In addition, the export portion of Incheon International Airport, which is an aviation logistics service, is growing more and more. In the west coast era, interest and investment in Incheon, Pyeongtaek and Gwangyang seem to be more needed in preparation for import and export to China, Southeast Asia and North Korea.
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