This study focuses on changes in a father's role from one that is work-centered to a work-family balance, analyzing the type of father's work-family reconciliation and to compare the differences among the types. An online survey was conducted with 1,037 fathers of school-aged children. The survey su...
This study focuses on changes in a father's role from one that is work-centered to a work-family balance, analyzing the type of father's work-family reconciliation and to compare the differences among the types. An online survey was conducted with 1,037 fathers of school-aged children. The survey subjects were assigned to a ratio of 1:2:1:1 for fathers who have a child in kindergarten, elementary school, middle school and high school. The fathers' work-family reconciliation type was a variable composed of three categories: work-centered, family-centered, and work-family centered. In the research model of this study, the fathers' work-family reconciliation type was influenced by family characteristics(the age of first child, the number of children, dual earner, and spouse support) and work characteristics(weekly working hours, work flexibility, and leaving work on time). We analyzed characteristics of work-family reconciliation through housework time, child care time, leisure time, family meals, and time spend talking with their children. The results showed that father's work-family reconciliation type was significantly different according to the characteristics such as first child age and spouse support, work characteristics such as weekly working hours and leaving work on time. The time distribution differed significantly depending on the father's work-family reconciliation type. Therefore, a fathers' work-family reconciliation can be considered typified by the interaction of family and work characteristics. This study suggests policy implications for supporting fathers' work-family reconciliation.
This study focuses on changes in a father's role from one that is work-centered to a work-family balance, analyzing the type of father's work-family reconciliation and to compare the differences among the types. An online survey was conducted with 1,037 fathers of school-aged children. The survey subjects were assigned to a ratio of 1:2:1:1 for fathers who have a child in kindergarten, elementary school, middle school and high school. The fathers' work-family reconciliation type was a variable composed of three categories: work-centered, family-centered, and work-family centered. In the research model of this study, the fathers' work-family reconciliation type was influenced by family characteristics(the age of first child, the number of children, dual earner, and spouse support) and work characteristics(weekly working hours, work flexibility, and leaving work on time). We analyzed characteristics of work-family reconciliation through housework time, child care time, leisure time, family meals, and time spend talking with their children. The results showed that father's work-family reconciliation type was significantly different according to the characteristics such as first child age and spouse support, work characteristics such as weekly working hours and leaving work on time. The time distribution differed significantly depending on the father's work-family reconciliation type. Therefore, a fathers' work-family reconciliation can be considered typified by the interaction of family and work characteristics. This study suggests policy implications for supporting fathers' work-family reconciliation.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
또한 아버지의 일·가정양립유형에 따라 아버지의 생활양상이 시간배분구조를 통해 어 떻게 다른지 비교해보고자 한다.
본 연구는 아버지역할이 ʻ일중심ʼ에서 ʻ일·가정 균형ʼ의 방향으로 변화하고 있는 추세에 주목하고, 아버지의 일·가정양립유형을 분석해보고자 한다.
아버지의 일·가정 양립유형에 영향을 미치는 요인을 분석하고, 일·가 정양립유형에 따라 일·가정양립의 생활양상이 어떻 게 다른지 살펴봄으로써 일·가정양립을 위한 정책 수립에 시사점을 도출하고자 한다.
제안 방법
본 연구는 아버지역할이 ʻ일중심ʼ에서 ʻ일-가정 균 형ʼ의 방향으로 변화하고 있는 추세에 주목하고, 아 버지의 일·가정양립유형을 분석해보고자 다음과 같 은 연구문제와 연구모형을 설정하였다.
이상 선행연구고찰을 토대로 본 연구는 아버지의 일·가정양립유형이 자녀연령이나 자녀수, 맞벌이여 부, 배우자지지와 같은 가정의 요구와 아버지 본인이 속한 직장의 근무시간이나 근무유연성, 정시퇴근문 화 등 근무 여건에 따라 영향을 받을 수 있다고 보고 연구모형을 설정하였다.
대상 데이터
본 연구는 학령기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 최종 1,037명의 아버지 데이터를 분석하였다. 조사는 온라인조사전문기관인 마크로밀 엠브레인에 의뢰하여 유치원부터 고등학교 까지 학령기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 하였고, 자녀학령기를 기준으로 유치:초:중:고 자녀를 둔 아 버지 비율을 1:2:1:1로 표본수를 할당하였다.
조사는 온라인조사전문기관인 마크로밀 엠브레인에 의뢰하여 유치원부터 고등학교 까지 학령기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 하였고, 자녀학령기를 기준으로 유치:초:중:고 자녀를 둔 아 버지 비율을 1:2:1:1로 표본수를 할당하였다. 조사는 2018년 2월 27일부터 3월 5일 사이에 진행했고, 총 1,173명명의 응답을 받아 부실기재를 제외하고 총 1,037명을 분석에 사용하였다. 조사대상자의 일반적 특성은 다음 표와 같다.
본 연구는 학령기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 최종 1,037명의 아버지 데이터를 분석하였다. 조사는 온라인조사전문기관인 마크로밀 엠브레인에 의뢰하여 유치원부터 고등학교 까지 학령기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 하였고, 자녀학령기를 기준으로 유치:초:중:고 자녀를 둔 아 버지 비율을 1:2:1:1로 표본수를 할당하였다. 조사는 2018년 2월 27일부터 3월 5일 사이에 진행했고, 총 1,173명명의 응답을 받아 부실기재를 제외하고 총 1,037명을 분석에 사용하였다.
성능/효과
우리나라는 전세계 1, 2위를 다투는 장시간 노동국가로 장시간근로시간은 아버지 일·가정양립 을 어렵게 하는 첫 번째 제약조건이다. 우리나라의 연간근로시간은 2069시간으로 OECD 회원 35개국 평균인 1764시간보다 305시간이나 많아, 멕시코에 이어 2번째로 근로시간이 긴 것으로 집계되었다. 하 루 법정노동시간 8시간으로 계산할 때, 우리나라 취 업자는 OECD 평균보다 38일이나 더 일한 셈이다(연합뉴스, 2017).
주은선.김사현.김민성(2014). 한국 부모의 미취학아동 돌봄시간에 관한 연구. 한국사회보장연구, 30(2), 367-400.
중앙일보(2018.3.8.). 직장 선택 조건 1위는 '워라벨'...문제는 '야근'. https://news.joins.com/article/22423418
채화영(2012), 육아기 맞벌이 남성의 일.가정 양립 경험 연구, 서울대학교 대학원 박사학위논문.
통계청(2015). 2015 일.가정양립 지표. 통계청
통계청(2016). 한국인의 생활시간 변화상. 통계청
통계청(2017). 2017 일.가정양립 지표. 통계청
홍승아.최인희.이아름(2014). 남성의 일.가정 양립 현황과 개선방안연구. 한국여성정책연구원.
황윤하.김희진(2015). 어머니 문지기 역할에 대한 부부의 인식과 아버지 양육참여 및 양육효능감의 관계. 육아지원연구, 10(2), 55-73.
Allen, S. M., & Hawkins, A. J.(1999), Maternal gatekeeping: Mothers' beliefs and behaviors that inhibit greater father involvement in family work. Journal of Marriage and the Family, 199-212.
Barnett, R. C., & Baruch, G. K. (1987). Determinants of Fathers' Participation in Family Work. Journal of Marriage and the Family 49, 29-40.
Bouchard, G., & Lee, C. M. (2000). The marital context for father involvement with their preschool children: the role of partner support. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 20(1-2), 37-53.
Lee, H. (2019). An Exploratory Analysis of the Factors Associated with Fathers' School Involvement in South Korea. Journal of Child and Family Studies. 28. 839-850. https://doi.org/10.1007/s10826-018-01307-2
Maurer, T. W., Pleck, J. H., & Rane, T. R.(2001), Parental identity and reflected-appraisals: Measurement and gender dynamics, Journal of Marriage and the Family 63, 309-321.
McBride, B. A., Brown, G. L., Bost, K. K., Shin, N., Vaughn, B., & Korth, B.(2005), Paternal identity, maternal gatekeeping, and father involvement, Family Relations 54(3), 360-372.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.