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환경영향평가 개선을 위한 무인항공기 기반의 산림공간정보 활용 방안 연구
Study on Application Plan of Forest Spatial Informaion Based on Unmanned Aerial Vehicle to Improve Environmental Impact Assessment 원문보기

環境復元綠化 = Journal of the Korean Society of Environmental Restoration Technology, v.22 no.6, 2019년, pp.63 - 76  

성현찬 (고려대학교 환경GIS) ,  주용언 (고려대학교 환경생태공학부) ,  전성우 (고려대학교 환경생태공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

UAVs are unmanned, autonomous or remotely piloted aircraft. As UAVs become smaller, lighter and more economical, their applications continue to expand. Researches on UAVs in the field of remote sensing show development methods and purposes similar to those on satellite images, and they are widely us...

주제어

표/그림 (21)

AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서, 본 연구에서는 일반적으로 드론(Drone)이라고 소개되는 초소형 무인항공기를 중심으로 산림지역을 대상으로 공간정보를 구축하고 이를 통한 환경영향평가 분야에서의 공간정보 수집 및 정책적 활용 확대 방안을 연구하는 것이 목적이다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
위성영상을 이용한 모니터링의 한계는? 무인항공기 관련 연구와 기술은 위성영상과 유사한 발전 방식을 보이고 있으나(Song., 2019), 위성영상을 이용한 모니터링은 위성의 재방문 시기의 적시성을 요하기 때문에 원하는 시계열 모니터링에 한계가 존재한다. 무인항공기를 활용하여 산림지역을 촬영할 경우 원하는 시기 고정밀·고해상도 영상 데이터 취득이 가능한 장점이 있다.
UAV 기반 LiDAR 촬영에서 중요한것은? UAV LiDAR 촬영은 광학영상 촬영과 마찬가지로 스트립 촬영을 계획하였고, 평면과 스캐너의 스캔 각도를 90도로 가정했을 때 같은 지점 최소 두 번 스캔할 수 있는 수준으로 촬영 대상지 전 지역이 모두 스캔될 수 있는 충분한 중복도로 계획하여 촬영하였다. 특히, UAV LiDAR 촬영은 대부분 동일한 고도로 촬영되는 영상촬영과 달리 LiDAR 사거리의 한계와 일정한 지상도달 Point 개수 유지를 위해서 지표의 모양을 따라서 비행(Terrain Follow)하는 방식이 중요한데, 본 연구에서는 지표의 형상파악을 위해 구글어스의 지형데이터 및 대상지 UAV 광학 촬영을 통해 생성된 DSM(Digital Surface Model) 자료 등을 활용하여 비행계획을 수립하였다(Figure 4).
무인항공기는 무엇을 의미하는가? 무인항공기(Uumanned Aerial Vehicle, UAV)는 사람이 탑승하지 않고, 공기역학적 힘에 의해 부양하여 자율적으로 또는 원격조종으로 비행하는 항공기를 의미한다. 국내의 항공안전법상(제5조 5항)에서는 “사람이 탑승하지 아니하는 것으로서 무인동력비행장치의 경우 연료의 중량을 제외한 자체중량이 150킬로그램 이하인 무인비행기, 무인헬리콥터 또는 무인멀티콥터, 무인비행선의 경우 연료의 중량을 제외한 자체중량이 180킬로그램 이하이고 길이가 20미터 이하인 무인비행선”으로 규정되어 있다.
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참고문헌 (9)

  1. Cho, N. W. and M. J. Lee. 2019. A Study on Inventory construction and Utilization for Spatial Information- based Environmental Impact Assessment, Korean Society of Remote Sensing, 35(2): 317-326 (in Korean with English abstract) 

  2. David, Gallacher. 2015. Drones to manage the urban environment. Risks, rewards, alternatives., Journal of Unmanned Vehicle Systems. 

  3. Jang, J. Y.N. W. Cho and M. J. Lee. 2019. Standardization Plan for Activation of Environmental Impact Assessment based on spatial information.. Journal of Korean Remote Sensing. 35(3):433-446.(in Korean) 

  4. Jeon, S.W. H. J. Hong.C. S. Lee.W. K. Lee and H. C. Sung. 2007. Introduction of the New Evaluation Criteria in the Forest Sector of Environmental Conservation Value Map Using LiDAR. Journal of Korean Env. Res. & Reveg. Tech. 10(5):20-30.(in Korean) 

  5. Kim, J. H. (2013).The Evaluation of Correlation between Disturbance Intensity and Stand Development by Natural Forest Community Type Classification Journal of Forest Science. 29(3). 219-225. 

  6. Ministry of Environment.National Institute of Forest Science. (2006). 3rd National Natural Environment Survey. 

  7. Moon, H. G..T. Y. Choi.D. I. Kang and J. G. Cha. 2018. Analysis of Trend for Utilization of Unmanned Aerial Vehicles (UAV) inEnvironment and Ecology. Proc. Korean Soc. Environ. Ecol. Con. 28(1): 17-18. (in Koren) 

  8. Song, D.H., J.W. Ryu, and E.H. Jung, 2015. A Study on Application of Open Platform of Spatial Information for Improvement of Environment Impact Assessment Supporting System, Journal of the Korean Association ofGeographic Information Studies, 18(1): 105-119 (in Korean with English abstract). 

  9. Song, W.K. 2019. Application of UAV for Vegetation Monitoring in Urban Green Space. Journal of Korean Env. Res. Tech. 22(1):61-72. (in Korean) 

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