최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.23 no.1, 2019년, pp.19 - 27
김정아 (제주대학교) , 오민우 (제주대학교) , 양영훈 (제주대학교) , 김태훈 (제주대학교) , 김종훈 (제주대학교)
This study analyzed the effect of an unplugged educational program which focuses on the algorithm execution time analysis on enhancing the computational thinking of the third grade students. An unplugged educational program was developed by following the procedures of the ADDIE model based on the re...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
언플러그드 교육 방식은 무엇인가? | 언플러그드 교육 방식은 뉴질랜드의 팀 벨(Tim Bell)교수가 제안한 교수학습 방법으로 특정 소프트웨어나 하드웨어에 의존하지 않고 생활 속의 다양한 소재를 활용하여 컴퓨터 과학의 기본 개념을 가르치기 위한 활동들을 의미한다.[9] | |
컴퓨팅 사고력은 어떤 능력인가? | 교육부가 소프트웨어 교육을 통해 길러내고자 하는 인재상은 컴퓨팅사고력을 가진 창의·융합 인재이다. 여기서 컴퓨팅 사고력이 의미하는 바는 컴퓨터 과학의 기본적인 개념과 원리를 기반으로 문제를 효율적으로 해결할 수 있는 사고 능력이다.[10] 컴퓨팅 사고력은 모든학문 영역의 문제 해결을 위한 기초적인 사고 능력이며, 실생활과 관련된 복잡한 문제를 해결하기에 가장 적합한 인지 능력이다. | |
4차 산업혁명’ 시대의 교육의 필수요소는? | ‘4차 산업혁명’ 시대의 교육은 기존의 교육과 같이 단순히 지식을 전달하는 형태가 아닌 ‘지식을 습득하는 방법’을 알 수 있도록 교육해야 한다. 이러한 능력을 위해서는 문제 해결을 위해 필요한 정보를 스스로 찾고, 선별하여, 필요한 경우 새로운 정보로 가공해낼 수 있는 사고를 할 줄 아는 컴퓨팅 사고력(ComputationalThinking)이 필수적이다.[1][2] |
Na Jung Eun (2015), Computational Thinking Curriculum Development, Korean Association of general Education conference, 2015(11), 161-166.
Yongmin Kim.Jonghoom Kim (2017) / Effect of data visualization using scratch on improvement of creativity of preliminary coding instructors.
Kim Soo-Jin (2018) / Design and Effectiveness Evaluation of Curriculum for Programming Education in Lower Grade of Primary Schools.
Park Namsu (2018) / Identifying Impact Factors on Computational Thinking in the Game-based Preschooler software Education.
YoungUk Jeon.Byong-Rae Han (2018)/ The Effect of Unplugged Cooperative Learning Activies of the Cooperating Study Methods on the Improvement of Computational Thinking in the upper grades Elementary Students.
Koo Young Eun (2015) / An Effect of Unplugged Education baced on Play Learning for Lower Grade in Elementary School.
Byoungrae Han (2013)/ The Research of Unplugged Computing Method for Computational Thinking in Elementary Informatics Education.
Byengsu Kim (2014) / Programming Education Program based on PPS to Improve Computational Thinking Ability.
Bell, T., Witten I., and Fellows, M.(2015). CS Unplugged : An enrichment and ex-tensionprogramme for primary-aged students.
Ministry of Education. (2015:2)
Minjin Jang(2017) / The effect of Umplugged Learning on Elementary School Student's Talent: Focus on Logical Thinking and Creative Propensity.
ISTE & CSTA(2011). Computational Thinking Leadersip toolkit 1st edition.
Wing, J. M. (2008). "Computational thinking and thinking about computing." Philosophical Transactions of the Royal Society, vol. 366 July 2008. pp. 2717-3725.
Young-Jun Lee, Eun-Kyoung Lee(2008). The Nature and perspective of Informatics Education. The Journal of Korean association of computer education 11(3). pp. 1-11.
해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.