최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, v.43 no.1, 2019년, pp.154 - 166
최혜민 (국민대학교 디자인대학원) , 이은정 (국민대학교 의상디자인학과)
Consumers believe it is more profitable to buy products at a discount price than at a fixed price. However, consumers who miss an opportunity for a discount would experience regret; consequently, they may also forgo a purchase despite experiencing regret if a subsequent opportunity was no more attra...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
할인의 기회를 놓친 소비자의 후속 할인 기회 시 행동 양상은? | , 2016). 즉 후속 할인 기회가 실제적으로는 이익이 되는 상황임에도 불구하고, 초기 할인 기회에서 더 큰 이익의 가능성을 경험했고 놓쳤기 때문에 후속 할인 기회를 사실상 손실로 인지하게 된다. Tykocinski et al. | |
무행동 관성이란? | 그리고 관성(inertia, 慣性)은 외부로부터 힘을 받지 않을 때 처음의 운동 상태를 계속 유지하려는 성질을 말한다. 따라서 무행동 관성이란 한 개인이 처음의 어떤 의미와 목적에 대해 아무런 행동을 하지 않았을 때, 이후 관련된 유사한 상황이 다시 발생할 경우에도 처음, 즉 무행동(비구매)의 상태를 유지하여 아무 행동을 하지 않으려는 개인의 심리적 상황으로 정의된다(Cui et al., 2016; Park, 2012; Tykocinski et al. | |
타임 세일이란? | 한편 가격 전략과 관련되어 최근 주목되는 현상 중 하나는, 이제는 주도적인 패션상품 유통 채널로서 자리잡은 온라인 및 모바일 쇼핑 아울렛들을 중심으로 활성화된 다양한 타임 세일 전략들이다. 타임 세일은 정상 상품의 가격을 한시적으로만 이벤트성으로 할인한 후, 정해진 기간이 지나면 다시 원래의 정상 가격으로 환원하는 할인 방식이며, 이는 TV홈쇼핑, 백화점 등 온라인 및 모바일 이외의 다양한 전형적 패션 유통 채널로도 확산되는 추세이다. |
Arkes, H. R., Kung, Y. H., & Hutzel, L. (2002). Regret, valuation, and inaction inertia. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 87(2), 371-385. doi:10.1006/obhd.2001.2978
Bloch, P. H. (1981). An exploration into the scaling of consumers' involvement with a product class. Advances in Consumer Research, 8(1), 61-65.
Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334. doi:10.1007/BF02310555
Cui, N., Xu. L., & Xie, W. (2016). Which one makes you regret, to do or not to do? The effect of self-regulatory mode on inaction inertia. Acta Psychologica Sinica, 48(4), 423-434. doi:10.3724/SP.J.1041.2016.00423
Jacoby, J., & Chestnut, R. W. (1978). Brand loyalty: Measurement and management. New York, NY: John Wiley & Sons.
Kim, B. C. (2014). A study on the effects of a low season discount sale strategy for seasonal products on their logistics costs. A study on the effects of a low season discount sale strategy for seasonal products on their logistics costs. Korean Management Consulting Review, 14(4), 59-67.
Kim, H. J. (2009). Apparel consumers' attitudes toward price, preferences for a classification of price markdowns and satisfaction of store attributes according to a classification of retail stores. Unpublished master's thesis, Dongduk Women's University, Seoul.
Kim, N. (2013). A study on the effect of regret and recognition of price difference between off-line and on-line on henceforward consumer's purchase decision. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul.
Kim, S. H. (2013). The effects of inaction inertia on purchase intentions - Moderating role of hedonic and utilitarian attributes of alternatives. Unpublished master's thesis, Hanyang University, Seoul.
Koo, H., Sohn, Y. W., & Rim, H. B. (2016). The influence of dispositional greed on inaction inertia: A moderated mediation model of anticipated inaction regret and maximization. Journal of Consumer Studies, 27(5), 305-321.
Lee, H. S., & Kim, J. I. (2004). Study on type classification and design characteristics of coats. The Research Journal of the Costume Culture, 12(3), 339-353.
Lee, K. H., & Rhee, E. Y. (2002). The multi-faceted influence of price on consumers' purchasing process of apparel products-Relationships with attitudinal and behavioral variables-. Journal of the Korean Home Economics Association, 40(9), 1-15.
Liozu, S., Boland, D., Hinterbuber, A., & Perelli, S. (2015) Mindful pricing: Transforming organizations through value-based pricing. In L. Robinson, Jr. (Ed.), Marketing dynamism & sustainability: Things change, things stay the same...: Proceedings of the 2012 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference (pp. 412-421). Cham: Springer.
Luce, M. F. (1998). Choosing to avoid: Coping with negatively emotion-laden consumer decisions. Journal of Consumer Research, 24(4), 409-433. doi:10.1086/209518
Monroe, K. B. (2003). Pricing: Making profitable decisions (3rd ed.). Boston, MA: McGraw-Hill/Irwin.
Nagle, T. T., & Holden, R. K. (1995). The strategy and tactics of pricing: A guide to profitable decision making (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Park, J. (2012). The influence of inaction inertia on consumer purchase intention: Focusing on action vs. state orientation. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul.
Rhee, E. Y. (2000). Fashion marketing (2nd ed.). Seoul: Kyomunsa.
Roese, N. J. (1997). Counterfactual thinking. Psychological Bulletin, 121(1), 133-148. doi:10.1037/0033-2909.121.1.133
Thomas, J. B., Cassill, N. L., & Forsythe, S. M. (1991). Underlying dimensions of apparel involvement in consumer's purchase decisions. Clothing and Textiles Research Journal, 9(3), 45-48. doi:10.1177/0887302X9100900307
Tykocinski, O., Israel, R., & Pittman, T. S. (2004). Inaction inertia in the stock market. Journal of Applied Social Psychology, 34(6), 1166-1175. doi:10.1111/j.1559-1816.2004.tb02001.x
Tykocinski, O. E., & Pittman, T. S. (1998). The consequences of doing nothing: Inaction inertia as avoidance of anticipated counterfactual regret. Journal of Personality and Social Psychology, 75(3), 607-616. doi:10.1037/0022-3514.75.3.607
Tykocinski, O. E., & Pittman T. S. (2001). Product aversion following a missed opportunity: Price contrast or avoidance of anticipated regret? Basic and Applied Social Psychology, 23(3), 149-156. doi:10.1207/S15324834BASP2303_1
Tykocinski, O. E., Pittman, T. S., & Tuttle, E. E. (1995). Inaction inertia: Foregoing future benefits as a result of an initial failure to act. Journal of Personality and Social Psychology, 68(5), 793-803. doi:10.1037/0022-3514.68.5.793
van Putten, M., Zeelenberg, M., & van Dijk, E. (2013). How consumers deal with missed discounts: Transaction decoupling, action orientation and inaction inertia. Journal of Economic Psychology, 38, 104-110. doi:10.1016/j.joep. 2012.09.008
You, M. H. (2008). The influence of fashion brands' color marketing upon consumers' brand awareness cognition and purchase intention. Unpublished master's thesis, Chung-Ang University, Seoul.
Zeelenberg, M., Nijstad, B. A., van Putten, M., & van Dijk, E. (2006). Inaction inertia, regret, and valuation: A closer look. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 101(1), 89-104. doi:10.1016/j.obhdp.2005.11.004
Zeelenberg, M., van den Bos, K., van Dijk, E., & Pieters, R. (2002). The inaction effect in the psychology of regret. Journal of Personality and Social Psychology, 82(3), 314-327. doi:10.1037/0022-3514.82.3.314
Zhang, S., Liu, H., & Shi, R. (2016). The dark side of "doing the right thing": regulatory mode predicts the inaction inertia effect. Journal of Applied Social Psychology, 46(11), 655-662. doi:10.1111/jasp.12393
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.