$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

제로레이팅 사후규제 방안에 대한 연구 - 국내 및 해외 주요국 법령 및 심결의 비교법적 고찰 -
A Study on Ex-post Regulation of Zero-rating Service - Comparative Legal Study on Relevant Laws and NRA's Decisions Between Domestic and Overseas Countries - 원문보기

정보화 정책 = Informatization policy, v.26 no.1, 2019년, pp.83 - 105  

조대근 (Inca Research & Consulting Inc.) ,  홍준형 (Graduate School of Public Administration, Seoul National University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 국내 제로레이팅 행위의 사후규제 정책 마련을 지원하기 위해 제로레이팅 규제 관련한 국내 외 법령 및 심결을 비교법적 접근법으로 분석하였다. 전 세계적으로 확산되고 있는 제로레이팅 행위에 대하여 대부분의 국가는 사후규제 접근법을 채택하고 있지만, 모바일 ISP의 제로레이팅 행위를 시장 내 허용할지 여부에 대한 판단 과정에서 고려해야 하는 통일된 기준이 없는 상황이다. 그러나 최근 몇 년 사이 각국은 관련 법령 제 개정, 심결 양산을 통해 제로레이팅에 대한 정책 투명성을 높여가고 있다. 비교분석 결과 각국 규제기관은 모바일 생태계 내 제로레이팅 행위로 인한 이용자이익 저해 여부를 판단하고자 이용자 선택권 제한 및 ISP의 비차별 의무 준수 여부를, 공정경쟁 훼손 여부를 판단하고자 ISP-CP의 시장지위, ISP의 수직적 결합을 이용한 이윤압착 행위 여부를 조사하여 판단하고 있었다. 본 연구는 비교분석 결과를 바탕으로 국내 입법 현황 하에서 바람직한 제로레이팅 행위 규제 방향에 대한 제언을 하고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the domestic and overseas laws and regulators' decisions related to zero-rating (ZR) practices through a comparative approach and to support development of the ex-post regulation. Although most countries are adopting ex-post regulatory approaches toward the gl...

주제어

표/그림 (3)

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
제로레이팅 유형은 어떻게 분류하는가? 대표적인 연구에는 Ard(2016), Belli(2016), Carrillo(2016), Cho and Song(2017) 등이 대표적이다. 제로레이팅 유형 분류는 기준에 따라 다른데 Ard(2016)는 범위, Carrillo(2016)는 통신사업자와 계약을 하는 CP의 수와 CP의 데이터 비용 부담 여부를 기준으로 하고 있다. 그러나 어떤 분류 방식이든 제로레이팅 사업모델이 워낙 다양해서 배타적인 분류가 잘 되고 있지 못한 한계가 있다.
제로레이팅 이란? 본 연구가 주목하고 있는 제로레이팅 행위도 이 기준의 적용을 받게 된다. 제로레이팅이란 “데이터 상한 적용을 받는 이용자가 특정 앱이나 서비스 이용에도 불구하고 이용자가 가입 시 제공 받은 데이터양에 영향을 주지 않도록 하는 ISP의 과금행위”를 말한다(Cho & Song, 2017). 제로레이팅은 허용 여부를 두고 찬반논란이 있지만 트래픽관리행위와 같이 사전적으로 금지하기에는 몇 가지 측면에서 문제가 있다.
제로레이팅 유형 분류의 한계는? 제로레이팅 유형 분류는 기준에 따라 다른데 Ard(2016)는 범위, Carrillo(2016)는 통신사업자와 계약을 하는 CP의 수와 CP의 데이터 비용 부담 여부를 기준으로 하고 있다. 그러나 어떤 분류 방식이든 제로레이팅 사업모델이 워낙 다양해서 배타적인 분류가 잘 되고 있지 못한 한계가 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (58)

  1. ACM (2017). Ons kenmerk: ACM/DTVP/2017/205487_OV, Zaaknummer: 17.0475.53, Sep 26 2017. 

  2. Ahn, C. (2018). "It is predicted that zero-rating debate faces rough going in win-win council on the Internet industry." Newstomato , March 6. 

  3. Ard, B. (2016). "Beyond Neutrality: How Zero Rating Can (Sometimes) Advance User Choice, Innovation, and Democratic Participation." L. Rev, 984. 

  4. Belli, L. (2016). Net Neutrality reloaded : Zero Rating, specialised service, ad blocking and traffic management. Annaul report of the UN IGF Dynamic Coalition on Net Neutrality/Edited by Luca Belli ; preface by Tim Wu. Rio de Janeiro : FGV Direito Rio, 2016. 227p. 

  5. BEREC (2016). BEREC Guidelines on the Implementation by National Regulators of European Net Neutrality Rules. (BoR (16) 94). BEREC. 

  6. BEREC (2017). Report on the implementation of Regulation (EU) 2015/2120 and BEREC Net Neutrality Guidelines . (BoR (17) 240). BEREC. 

  7. Berglind, O. (2016). "The Effect of Zero-Rating on Mobile Broadband Demand: An Empirical Approach and Potential Implications." International Journal of Communication, 10, 2442-2459. 

  8. BIPT (2017). Verslag Betreffende de Analyse Van de ZERO RATING Van Apps in de Aandiedingen Van PROXIMUS. Belgium. 

  9. Brake, D. (2016). "7. Mobile Zero Rating: The Economics and Innovation Behind Free Data." Luca Belli(ed.) Net Neutrality Reloaded: Zero Rating, Specialised Service, Ad Blocking and Traffic Management, 132-154, Rio de Janeiro Brasil: FGV. 

  10. Brodkin, J. (2015). "T-Mobile's data CP exemption for video gets FCC chairman's approval-Wheeler: T-Mobile zero-rating is "pro-competition" and "pro-innovation." Ars Technica, November 20. 

  11. Carrillo, A. J. (2016). "Having Your Cake and Eating it Too? Zero-Rating, Net Neutrality and International Law". Stanford Technology Law Review, Forthcoming. 

  12. Case, C. (1978). 27/76, United Brands Company and United Brands Continental BV v. Commission, [1978] ECR, 207. 

  13. Cho, D. & Song, I. (2017), "A Study on the Strategy of Platform Operator for Free Mobile Data : from the Perspectives of Business Opportunity and Risk." Journal of Internet Computing and Services (JICS), 18(5), 123-131. 

  14. Cho, D. & Song, I. (2017), "A Study on the Validity of Net Neutrality Regulation in Respect of Zero-Rating." Journal of Internet Computing and Services (JICS), 18(5), 133-141. 

  15. Choi, J. (1995). "Comparative Methodology in the Studies of Law." Journal of Cross-Cultural Studies, (2), 143-166. 

  16. Chung. H. (2016). Competition and Consumer Law, Seoul, Pak Young Sa. 

  17. CRTC (2017). "Framework for assessing the differential pricing practices of Internet service providers", Telecom Regulatory Policy CRTC 2017-104, https://crtc.gc.ca/eng/archive/2017/2017-104.pdf. (Retrieved on June 10.). 

  18. Detailed Criteria on unjust behaviors of imposing unreasonable and discriminatory condition and restriction between operators(KCC Ordinance 2017-4) Enforcement Date August 16. 2017. 

  19. Eisenach, J. A. (2015). "The Economics of Zero Rating", NERA consulting, USA. 

  20. EU. (2015). Regulation (EU) 2015/2120 of the European Parliament and of the Council of 25 November 2015 laying down measures concerning open internet access and amending Directive 2002/22/EC on universal service and users' rights relating to electronic communications networks and services and Regulation (EU) No 531/2012 on roaming on public mobile communications networks within the Union. European Union: Official Journal of the European Union. 

  21. European Commission. (2017). Zero-rating practices in broadband markets. Brussels: Directorate-General for Competition(European Commission). 

  22. European Commission Fact Sheet. (2015). "Roaming charges and open Internet: questions and answers." October. 21. http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-15-5275_en.htm. (Retrieved on June 30, 2018). 

  23. FCC. (2017a). Wireless Telecommunications Bureau Report: Policy Review of Mobile Broadband Operators'Sponsored Data Offerings for Zero-Rated Content and Services. https://www.fcc.gov/document/release-report-policy-reviewmobile-zero-rating-practices (Retrieved on Jan 11, 2017). 

  24. FCC. (2017b). Chairman Pai Statement on free data programs. https://www.fcc.gov/document/statement-chairman-pai-free-data-programs (Retrieved on Feb 3, 2017). 

  25. FCC. (2018). Restoring Internet Freedom, 47 CFR Parts 1, 8, and 20 [WC Docket No. 17-108; FCC 17-166], Federal Register /Vol. 83, No. 36. February 22, 2018. 

  26. Gerpott, T. (2018). "Zero-rating arrangements of mobile Internet access service providers - An analysis of main factors shaping the need for regulatory interventions.", Telecommunications Policy, 42(6), 489-500. 

  27. Jaunaux, L. & Lebourges, M. (2018). "Zero Rating and End Users' Freedom of Choice: An Economic Analysis." http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3089833 (Retrieved on June 21). 

  28. Kim, H. (2010), "Characteristics of the Telecommunication Market and Ex Post Regulation of Anticompetitive Conducts in the Telecommunications Business Act." Journal of Law & Economic Regulation 3(2), 55-71. 

  29. Kim, S. (2009), "A Comparative Legal Study on ADR - Focusing on Major Asian Countries." Journal of arbitration studies 19(3), 67-91. 

  30. Kim, Y. (2012), "Common Carrier's Non-discriminatory Obligation and the Regulation Changes under the US Communications Act." Journal of Law & Economic Regulation 5(2), 37-61. 

  31. Ko, H. (2012), "A Study on the Right of Withdrawal in the EU Consumer Rights Directive." Hanyang Law Review, 29(4), 263-300. 

  32. Korea Communications Commission (2018). "Win-Win council on the Internet industry, Submitted policy recommendation report to KCC", Press Release, December 26. 

  33. Korea Communications Commission. (2017). "Prohibiting unfair behaviors between operators using superior position-KCC has established Detailed Criteria on unjust behaviors of imposing unreasonable and discriminatory condition and restriction between operators", Press Release, March 21. 

  34. Kramer, J. & Peitz, M. (2018). A Fresh Look at Zero-Rating. Final Report, Centre on Regulation in Europe, March. 28. 

  35. Landes, W. & Posner, R. (1981). "Market Power in Antitrust Cases." Harvard Law Review, 94(5), 937-996. 

  36. Layton, R. & Elaluf-Calderwood, S. (2015). "Zero Rating: Do Hard Rules Protect or Harm Consumers and Competition? Evidence from Chile, Netherlands and Slovenia" http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2587542 (Retrieved on August 15). 

  37. Nkom (2016). Analysis of the market for access and call origination on public mobile telephone networks. Norway, Nkom. 

  38. Nkom (2017), Vurdering av Telias nulltakseringstilbud , Sak 1703653, 18. desember 2017, Norway, Nkom. 

  39. NMHH (2016). "NMHH decision on non-discriminatory Internet.", December. 1. http://english.nmhh.hu/article/172521/NMHH_decision_on_nondiscriminatory_Internet (Retrieved on June 20, 2018). 

  40. Ofcom (2018a). Monitoring compliance with the EU Net Neutrality regulation A report to the European Commission. Ofcom. June 29. (Retrieved on August 20. 2018). 

  41. Ofcom (2018b), Own initiative investigation into Hutchison 3G UK Limited (Three)'s compliance with the net neutrality and roaming regulations, August, 02(Case reference: CW/01218/04/18) (Retrieved on August 20, 2018). 

  42. Ofcom (2018c), Own-initiative investigation into Vodafone's traffic management practices, and other practices covered by the EU Open Internet Access Regulation, August, 02(Case reference: CW/01219/04/18) (Retrieved on August 20, 2018). 

  43. Roslyn, L. & Elaluf-Calderwood, S. (2015) "Zero rating: do hard rules protect or harm consumers and competition? evidence from Chile, Netherlands and Slovenia." 37, 2015. https://doi.org/10.2139/ssrn.2587542. 

  44. Rossini, C. & Moore, T. (2015). Exploring Zero-Rating Challenges: Views from Five Countries. Public Knowledge, 28. 

  45. Sorensen, F. (2014). "Net neutrality and charging models". Nkom http://eng.nkom.no/topical-issues/news/net-neutrality-and-chargingmodels. (Retrieved on June 10, 2018). 

  46. Sorensen, F. (2016). "A Norwegian Perspective on European Regulation of Net Neutrality" in Luca Belli & Primavera De Filippi (ed.), Net Neutrality Compendium (pp. 231-239): Springer. 

  47. Szczepanski, M. (2017). The new European electronic communications code., Briefing EU Legislation in Progress, European Parliamentary Research Service. (Retrieved on November 1, 2017). 

  48. Table 4 Types of and standards for prohibited acts in Enforcement Decree of the Telecommunications Business Act, [Presidential Decree No.27789, January 17.] Effective January 17, 2017. 

  49. Telecommunications Act (S.C. 1993, c. 38), 1993. 

  50. Telecommunications Business Act, [Act No.14576, March 13. 2017] Effective March 15. 2018. 

  51. Telenor Homepage, https://www.telenor.no/privat/mobil/yng/, (Retrieved on June 6, 2018). 

  52. TRAI. (2016). "TRAI Releases the 'Prohibition of Discriminatory Tariffs for Data Services Regulations, 2016" http://www.trai.gov.in/sites/default/files/Press_Release_No_13_28_08-02-2016.pdf (Retrieved on June 30, 2018). 

  53. Van Schewick, B. (2015). Network Neutrality and Zerorating, Attachment to Barbara van Schewick's Ex Parte in the Matter of Protecting and Promoting the Open Internet submitted February, 19(2015), 14-28. 

  54. Van Schewick, B. (2016). T-Mobile's Binge On Violates Key Net Neutrality Principles. Stanford, CA. Stanford Law School's Center for Internet and Society. 

  55. Yang, T. (2018). "Foreshowed that Platform Neutrality, Zero-rating will be accelerated." inews24, August 11. 

  56. Yoo, C. (2016). Christopher Yoo's E-mail to Ms. Vinod Kotwal Advisor (F&EA) Telecom Regulatory Authority of India, January 14. 

  57. Unpublished: Jeitschko, T., Kim, S. & Yankelevich, A. (2017). "Zero-rating and vertical content foreclosure". Unpublished manuscript. Michigan State University, East Lansing. 

  58. Unpublished: Somogyi, R. (2017). "The economics of zero-rating and net neutrality. Unpublished manuscript". Universite catholique de Louvain, Center for Operations Research and Econometrics (CORE). 

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로