$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

은퇴노인의 도서관 이용 경험에 관한 내러티브 탐구
A Narrative Inquiry on the Retired Elderly Person's Library Use Experience 원문보기

정보관리학회지 = Journal of the Korean society for information management, v.36 no.1 = no.111, 2019년, pp.215 - 246  

이호신 (한성대학교 크리에이티브인문학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 클랜디닌과 코넬리가 제안한 내러티브 탐구방법을 활용하여 은퇴 노인들의 도서관 이용경험을 탐구한 것이다. 도서관이라는 공간을 이용하는 것이 은퇴노인들의 삶에 가져다 준 변화의 구체적이고, 심층적인 내용을 파악하고, 그것이 삶에 가져다주는 의미를 점검하기 위한 것이다. 이를 위해서 서울 시내 공공도서관을 이용하는 세 사람의 은퇴 노인을 연구참여자로 선정하여 인터뷰하였고, 이를 바탕으로 현장텍스트를 구성하였다. 현장텍스트를 바탕으로 연구참여자들의 이야기는 소설, 에세이, 편지 형식의 연구텍스트로 재구성되었다. 이들의 도서관 이용 경험은 각각 규칙적인 생활을 위한 거점, 재미와 활력, 새로운 꿈꾸기를 위한 보물창고, 노년을 견디는 위안의 원천으로 해석되었다. 책읽기를 통한 건강한 삶에의 지향이라는 공통점을 발견할 수 있었다. 연구의 결과는 공공도서관의 노인 이용자에 관한 이해를 확충하는 데 유용하고, 서비스 개선을 위한 기초자료로 활용할 수 있으리라 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to comprehend the retired elderly person's experience of library using the narrative inquiry method proposed by Clandinin and Cornelly. I intended to grasp the details of the several changes that library use brings to the lives. It was also to examine the meanings of the...

주제어

표/그림 (2)

참고문헌 (31)

  1. Ko, Jung Won (2015). The effects of biblio-counseling on the process of desistance from juvenile delinquency: A longitudinal study of narrative inquiry. Doctoral Dissertation. Kyonggi University Graduate School. 

  2. Kim, Dae Hyun (2006). The study on the epistemological and ontological background of narrative inquiry. The Journal of Curriculum Studies, 24(2), 111-134. 

  3. Kim, Mijin (2015). A study on factors to the non-use of the seniors in public libraries. Master's Thesis, Yonsei University Graduate School of Education. 

  4. Kim, Sun-Ho (2002). The study on the policies for public library services to older persons. Journal of Korean Library and Information Society, 33(4), 101-124. 

  5. Kim, Sun-Ho (2003). A study on the interface design of the public library for the elderly. Journal of Korean Library and Information Society, 34(3), 111-124. 

  6. Kim, Sun-Ho (2004). A study on the facilities for old persons in the public library buildings. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 38(4), 167-178. 

  7. Kim, Eunji (2014). Elderly services evaluation in public libraries. Master's Thesis, Kyongbuk University Graduate School. 

  8. Kim, Eunji, & Lee, Seongsin (2014). Recommendations on the public library services for older adults. Journal of The Korean Biblia Society For Library and Information Science, 25(2), 59-76. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.2.059 

  9. Kim, Hyeongsuk (2016). Living a hundred years. Seoul: DenStory. 

  10. Noh, Kyoung-Joo (2014). A study on the factors of public library use and the effects on the quality of life of older adults. Master's Thesis, Seongkyunkwan University Graduate School. 

  11. Park, Ok-Wha (2007). A study on the elderly of public libraries in Daejeon metropolitan city. Journal of Korean Library and Information Society, 38(1), 375-396. 

  12. Song, Suin (2014). A study on the information seeking behavior according to the leisure styles of the aging generation. Master's Thesis, Yonsei University Graduate School of Education. 

  13. Yeom, Ji-Sook (2003). The concept, procedure, and dilemmas - narrative inquiry in educational research. Anthropology of Education, 6, 119-140. 

  14. Oh, Sun-Hye, & Lee, Sung-Sook (2012). A study on the library anxiety of public library senior user. Journal of The Korean Biblia Society For Library and Information Science, 23(1), 257-276. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2012.23.1.257 

  15. Lee, Kyung Mi (2014). A study on the information behavior of the post-retirement elderly: Focusing on library accessibility. Master's Thesis, Yonsei University Graduate School of Education. 

  16. Lee, Myeong-Hee, & Kim, Mi-Cho (2010). A study on the services of senior programs in public libraries. Journal of The Korean Biblia Society For Library and Information Science, 21(3), 91-107. 

  17. Lee, Jin-Young (1998). The welfare service of public libraries for aged person. Journal of Korean Library and Information Society, 27. 245-269. 

  18. Lee, Hosin (2012). Narrative inquiry on the professional identity of subject specialist: Focusing on law librarians. Doctoral Dissertation, Seongkyunkwan University Graduate School. 

  19. Lee, Hosin (2014). Narrative inquiry, as a research methodology for library and information science. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 49(1), 149-172. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.1.149 

  20. Clandinin, D. (2007). Handbook of narrative inquiry: Mapping a methodology. Thousand Oaks, Cali: Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781452226552 

  21. Clandinin, D. J., & Connelly F. M. (2000). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research, San Francisco: Jossey-Bass Publishers. 

  22. Ewbank, A. D. (2005). Literature-based instruction and the role of teacher-librarian as readers' advisor: A teacher research study. Doctoral Dissertation, Arizona State University. 

  23. Farmer, L. S. J. (2004). Narrative inquiry as a assessment tool: A Course case study. Journal for Library and Information Science Education, 45(4), 340-51. 

  24. Jones, S. A. (2010). The occupational choice of school librarians. Library Trends, 59, 21. 

  25. Kimmel Su (2013). Stone soup: A story about using story for research. School Libraries Worldwide. 19(2), 1-11. 

  26. Ricouer, P. (1984). Time and narrative, London: University of Chicago. 김한식, 이경래 공역. (1999). 시간과 이야기1. 서울: 문학과지성사. 

  27. Ricouer, P. (1984). Time and narrative, London: University of Chicago. 김한식, 이경래 공역. (1999). 시간과 이야기2. 서울: 문학과지성사. 

  28. Riessmann, C. K. (1993). Narrative analysis. London: Sage. 김원옥 외 역. (2005). 내러티브 분석. 서울: 군자출판사. 

  29. Sandford, D. W. (2013). Construction of professional identity in novice library media specialists. Doctoral Dissertations. Georgia State University. 

  30. Stephanie, A. J. (2010). The occupational choice of school librarians. Library Trends, 59, 166-187. 

  31. Walter, S. (2008). Librarians as teachers: A qualitative inquiry into professional identity. College & Research Libraries, 69(1), 51-71. https://doi.org/10.5860/crl.69.1.51 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로