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중심합성계획법 기반 이중유전자알고리즘을 활용한 차량추종모형 정산방법론 개발
Calibration of Car-Following Models Using a Dual Genetic Algorithm with Central Composite Design 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.18 no.2, 2019년, pp.29 - 43  

배범준 (한국교통연구원 민자도로관리연구센터) ,  임현섭 ,  소재현 (한국교통연구원 스마트시티교통연구팀)

초록
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미시적 교통류 모형의 정산은 시뮬레이션 분석에 있어 매우 중요한 요소이다. 유전자 알고리즘은 교통류 모형의 정산에 널리 활용되어 왔으며, 일반적으로 이러한 최적화 문제에 있어 높은 효율성을 보이는 것으로 알려져 있다. 하지만 제한된 시간내에 신속한 의사결정을 위한 시뮬레이션 분석에 있어 유전자알고리즘의 모형 정산속도는 여전히 느리다. 이에 본 연구에서는 정산 효율 향상을 위해 중심합성계획법 기반의 이중유전자알고리즘을 활용한 차량추종모형 정산방법론을 개발하였다. 개발된 정산 방법론에서는 실험계획법 중 하나인 중심합성계획법과 유전자알고리즘을 결합하여 준최적해를 찾고, 이를 다시 유전자알고리즘의 초기 값으로 하여 모형 파라미터최적해를 찾는다. 개발된 방법을 활용하여 Gipps의 차량추종모형을 정산하였다. 선행연구에서 사용된 단일 유전자알고리즘을 활용한 방법과 비교한 결과, 본 연구에서 개발한 방법이 더 짧은 시간내에 최적해를 찾는 것으로 확인되었다. 개발된 방법론은 유전자알고리즘을 사용하는 다양한 교통분석에 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The calibration of microscopic traffic simulation models has received much attention in the simulation field. Although no standard has been established for it, a genetic algorithm (GA) has been widely employed in recent literature because of its high efficiency to find solutions in such optimization...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • Since the task of simulation in this study assumes that no disaggregated level attribute is available, the simulation model should be calibrated in a way to represent similar distribution of the aggregated attributes that can be observed in collected data. In this sense, the objective of this optimization task is to maximize the likelihood of having simulation results same as values in observed data. For each time point, a probability density of having a predicted value from the simulation using the KDE from the observations can be calculated.
  • Many other options in the proposed method should be investigated for future studies in order to enhance the improvement in this paper. Running GA twice in the proposed algorithm brings additional complexity in computation, compared to running a single GA.
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