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[국내논문] 치과위생사의 보수교육 실태 및 희망보수교육 내용 요구도
Dental hygienist's status and demand of continuing education contents 원문보기

JKSDH : Journal of Korean Society of Dental Hygiene = 한국치위생학회지, v.19 no.2, 2019년, pp.195 - 206  

이선미 (동남보건대학교 치위생과) ,  이정화 (동의대학교 치위생학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives: The purpose of this study was to provide the basic data that can help the development and quality management of effective continuing education programs by analyzing the status and demand of continuing education contents for dental hygienists. Methods: The questionnaire had 30 questions, ...

Keyword

AI 본문요약
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문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 임상현장에서 요구되는 실무능력 유지·향상을 위한 교육 내용을 토대로 경쟁력 있는 치과위생사로서의 자질 함양과 치과위생사 보수교육의 효율적인 운영관리 및 교육내용의 질적 향상을 도모하기 위하여 보수교육 실태 및 희망보수교육 내용을 구체적으로 파악하여 치과위생사 보수교육의 운영개선과 프로그램 개발에 도움을 줄 수 있는 기초자료를 제공하고자 한다. ;
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
보수교육은 무엇을 말하는가? 보수교육이란 ‘전문직 발달을 위해 체계적으로 설계된 새로운 지식, 기술을 말하는 것’으로 치과위생사 보수교육에서는 치위생분야 뿐만 아니라 새로운 정보와 기술을 습득하여 임상현장에서 전문성을 발휘할 수 있도록 체계적으로 설계되어야 한다[6].
보수교육의 기능은 어떻게 분류될 수 있는가? 특히 보수교육은 급격한 사회환경 변화에 신속히 대응해야 하는 전문적인 직업일 경우, 그 중요성이 더욱 크다고 하겠다[7]. 이러한 보수교육의 기능은 여러 가지가 있지만 핵심적 내용은 전문성 강화, 새로운 지식과 기술의 습득을 통한 조직의 안정성 강화, 소진의 해결 및 자기효능감의 증진으로 압축될 수 있다[8].
근무지에 따른 요구도 차이는 어떻게 해석하는가? 근무지에 있어서는 개인의원에 근무하는 경우 환자관리 및 상담 항목이, 기타(학교, 보건소 등)인 경우는 교양강좌 항목이 의료보험 청구는 기타를 제외한 나머지 집단이 높게 나타나 근무지에 따라 희망보수교육내용 요구도가 차이가 있는 것을 알 수 있었다. 이는 정 등[10]의 연구에서 기관별로 희망교육내용이 치과의원과 치과병원은 임상업무관련(최신기술)이 가장 높았고, 보건소의 경우는 공중구강보건분야를 가장 희망하였다고 보고한 내용과 같은 맥락에서 이해할 수 있겠는데, 이는 근무분야별로 필요한 업무에 대한 요구의 반영이라고 할 수 있다.
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참고문헌 (23)

  1. Korean Dental Hygienists Association. introduce[Internet]. Korean Dental Hygienists Association. [cited 2018 July 16]. Available from: http://www.kdha.or.kr/introduce/dentalhygienist.aspx#introduce 

  2. Kim MS, Kim JA. A study on the Internet-based continuing nurse education program(I). The 7th International congress nursing informatics, April 28-May 3, 2000. Aotea Center, Auckland, New Zealand. 

  3. Na JM. A study on medical practitioners' perceptions on continuing medical education[Master's thesis]. Daegu: Univ. of Keimyung, 2012. 

  4. Kim JH. Continuing nursing education and health teacher professionalism. J Korean Health Edu 2015;1(1):25-49. 

  5. Ministry of Health and Welfare. Guidelines for the notification of continuing education for medical personnel, etc. Ministry of Health and Welfare. Seoul; 2014: 1-4. 

  6. Jho MY. Nurses' perception of the importance of evaluating continuing education programs. Korean J Adult Nurs 2013;25(1):1-12. https://doi.org/10.7475/kjan.2013.25.1.1 

  7. Song MY, Lee SE. The analysis on the in-service education realities and needs of vocational rehabilitation centers' employee for the handicapped. Korean Academy of Care Work 2008;9:85-116. 

  8. Shin HU. A study on status and needs of in-service education for vocational rehabilitation specialists in community rehabilitation centers disability & employment 2017;27(2):5-27. https://doi.org/10.15707/disem.2017.27.2.001 

  9. Yang JY. Effects of the license enforcement system on dental hygienist's participation in follow-up training[Master's thesis]. Suwon: Univ. of Ajou, 2016. 

  10. Jung JY, Kim KM, Cho MS, Ahn GS, Song KH, Choi HJ, et al. A study on the state of inservice education for dental hygienists and their relevant awareness. J Korean Acad Dent Hyg Education 2007;7(1):73-89. 

  11. Lee SM, Lee EK. A study on continuing education and satisfaction of dental hygienists in Busan region. J Korean Acad Dent Hygiene Educ 2009;11(2):197-207. 

  12. Park IS, Lee SH. A study on satisfaction level with supplementary education among dental hygienists. J Korean Acad Dent Hygiene 2011;11(2):159-67. 

  13. Lee SH, Park IS. Comparison of the state of supplementary education for dental hygienists and relevant needs between the metropolitan area and the provinces. J Korean Acad Dent Hygiene 2010;12(2):109-26. 

  14. Kim YS. Study on the development of continuing education program for dental hygienist. Korea Higher Vocational Education Association 2008;9(2):97-109. 

  15. Park JE, Kang BW, Kim YS, Lee SM. Participation motivation and satisfaction of continuing education in the dental hygienists. J Korean Soc Dent Hyg 2016;16(4):499-506. https://doi.org/10.13065/jksdh.2016.16.04.499 

  16. Kim MS, Jung HK, Kim SM, Kim MH. Perceptions and intention to use of smart-based continuing nurse education among nurse education managers and staff nurses. J Health Info Stat 2016;41(3):307-17. https://doi.org/10.21032/jhis.2016.41.3.307 

  17. Korea Employment Information Service. Korea Job Prospects 2017. Chungcheongbuk-do: Korea Employment Information Service; 2017: 249-51. 

  18. Kim SJ, Ji HR, Kim NY, Lim YJ. Study on the current state and demand on the nursing continuing education in Gwangju. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 2017;17(7):575-96. https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.7.575 

  19. Kim JA. The development and effectiveness of web-based continuing nurse education program. J Korean Acad Nurs Admin 2001;7(2):361-75. 

  20. Jung JY. A study on the evaluation of management of continuing education programs for the improvement of the job performance of dental hygienists[Doctoral dissertation]. Seoul: Univ. of Dankook, 2014. 

  21. Kim JD. The present condition of continuing education for physical therapists and needs[Master's thesis]. Gwangju: Univ. of Chonnam National, 2016. 

  22. Korean Nurses Association. Research on the actual condition of nurse's continuing education. Korean Nurs Assoc 2000;39(2):49-60. 

  23. Kim EH, Suh MH, Lim YM, Min MH. An analysis on the in-service education for child-care providers. Early Childhood Education Research & Review 2010;14(6):405-38. 

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