Objectives: The purpose of this study was to provide the basic data that can help the development and quality management of effective continuing education programs by analyzing the status and demand of continuing education contents for dental hygienists. Methods: The questionnaire had 30 questions, ...
Objectives: The purpose of this study was to provide the basic data that can help the development and quality management of effective continuing education programs by analyzing the status and demand of continuing education contents for dental hygienists. Methods: The questionnaire had 30 questions, which included 5 questions on general characteristics, 4 on continuing education status, 3 on online continuing education, and 18 on desired continuing education. The survey was conducted for the members attending continuing education programs in 2018. Results: The mean age of the participants was 30.08 years, with an average career of 8.19 years. The continuing education was highly recognized, through the homepage of the association (52.5%); as speakers for continuing education, dental hygienists in the field of specialization were preferred (45.8%). Additionally, the preferred frequency of programs was twice a year (45.7%). For promoting continuing education, the use of mobile phone letter was preferred (65.8%). Moreover, 92.9% of respondents were aware of online continuing education, 49.9% had experience in online continuing education, and 59.9% said that they will actively use smart devices in the future. The requirement for the contents of continuing education was the highest at 4.34 points for health insurance cost and the lowest at 2.75 points for liberal arts classes. Conclusions: To provide effective continuing education, it is necessary to develop a customized continuing education program considering various variables, such as career, work place, and career break experience, thus reflecting the systematic requirement of surveys according to each characteristic.
Objectives: The purpose of this study was to provide the basic data that can help the development and quality management of effective continuing education programs by analyzing the status and demand of continuing education contents for dental hygienists. Methods: The questionnaire had 30 questions, which included 5 questions on general characteristics, 4 on continuing education status, 3 on online continuing education, and 18 on desired continuing education. The survey was conducted for the members attending continuing education programs in 2018. Results: The mean age of the participants was 30.08 years, with an average career of 8.19 years. The continuing education was highly recognized, through the homepage of the association (52.5%); as speakers for continuing education, dental hygienists in the field of specialization were preferred (45.8%). Additionally, the preferred frequency of programs was twice a year (45.7%). For promoting continuing education, the use of mobile phone letter was preferred (65.8%). Moreover, 92.9% of respondents were aware of online continuing education, 49.9% had experience in online continuing education, and 59.9% said that they will actively use smart devices in the future. The requirement for the contents of continuing education was the highest at 4.34 points for health insurance cost and the lowest at 2.75 points for liberal arts classes. Conclusions: To provide effective continuing education, it is necessary to develop a customized continuing education program considering various variables, such as career, work place, and career break experience, thus reflecting the systematic requirement of surveys according to each characteristic.
이에 본 연구에서는 임상현장에서 요구되는 실무능력 유지·향상을 위한 교육 내용을 토대로 경쟁력 있는 치과위생사로서의 자질 함양과 치과위생사 보수교육의 효율적인 운영관리 및 교육내용의 질적 향상을 도모하기 위하여 보수교육 실태 및 희망보수교육 내용을 구체적으로 파악하여 치과위생사 보수교육의 운영개선과 프로그램 개발에 도움을 줄 수 있는 기초자료를 제공하고자 한다.
제안 방법
본 연구에 사용된 도구는 정 등[10], 박 등[15], 김 등[16]의 선행연구를 참고하여 본 연구목적에 맞게 수정·보완하였다. 설문문항은 총 30문항으로 일반적 특성 5문항(연령, 경력, 학력, 근무지, 경력단절 경험), 보수교육 현황 4문항(홍보경로, 선호연자, 실시횟수, 홍보방법), 온라인 보수교육 관련 3문항, 희망보수교육 내용 18문항으로 구성하였으며, 희망 보수교육 내용은 5점 척도로 ‘매우 그렇다’ 5점, ‘전혀 그렇지 않다’ 1점으로 산정하였다. 자기기입방식으로 설문조사를 실시하였으며, 희망 보수교육 내용의 신뢰도는 Cronbach's α=0.
대상 데이터
DIRB-201608-HR-E-024)을 거쳐 연구를 진행하였다. 연구대상자는 임의 표본추출 방법으로 치과위생사 면허를 취득한 치과위생사 중 2018년도 4월 1일부터 4월 30일까지 일부 시도회의 보수교육에 참석한 치과위생사 600명을 대상으로 자발적으로 참여 의사를 밝히고 동의서에 서명한 자를 대상으로 연구자가 직접 자기기입식 설문조사를 시행하였으며, 표본의 크기는 G*power 3.1.9.2를 이용하여 유의수준 0.05, 중간의 효과크기 0.30, 검정력 0.95수준으로 총 495명을 산출하였고, 탈락율 20%를 반영하였다. 회수된 설문 중 불성실한 응답 59부를 제외한 541부가 분석에 이용되었다.
95수준으로 총 495명을 산출하였고, 탈락율 20%를 반영하였다. 회수된 설문 중 불성실한 응답 59부를 제외한 541부가 분석에 이용되었다.
데이터처리
수집된 자료는 SPSS(PASW statistics) 23.0 통계프로그램을 이용하여 분석하였으며, 일반적 특성, 보수교육 현황, 온라인 보수교육 인식은 빈도분석을 실시하였고, 보수교육 내용 요구도는 기술통계분석을 실시하였으며, 일반적 특성에 따른 보수교육 내용 요구도는 t-test와 ANOVA를 실시하여 평균을 비교하였고, 분산분석에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 경우 Duncan multiple range test를 이용하여 사후검정 하였다. 모든 분석에서 유의수준은 0.
성능/효과
1. 일반적 특성에서 연령은 26세-30세가 30.3%, 총 경력은 2년-5년이 34.6%로 가장 높게 나타났으며, 평균 연령은 30.08세, 평균경력은 8.19년으로 나타났다.
2. 보수교육 홍보경로로는 협회 홈페이지 이용이 52.5%로 가장 높게 나타났으며, 보수교육 선호 연자로는 전문분야 치과위생사가 45.8%, 적절 교육횟수에 있어서는 2회 45.7%, 홍보를 위한 적절한 방법으로 안내문자 이용이 65.8%로 가장 높게 나타났다.
3. 온라인 보수교육인지는 92.2%가 안다고 응답했으며, 온라인 보수교육 참여경험은 있다 49.9%, 없다 50.1%로 비슷한 수준을 보였으며, 향후 스마트기기의 활용에 있어 적극 활용하겠다는 의견이 59.9%로 나타났다.
후속연구
효과적인 보수교육을 위해서는 각 특성에 맞는 체계적인 요구조사를 반영하여 경력, 근무지, 경력단절 경험 등 다양한 변수를 고려한 맞춤형 보수교육 프로그램을 개발하여 실시하는 것이 교육의 질 향상과 전문직으로서 실제적으로 필요한 보수교육의 효과를 볼 수 있다고 할 수 있다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
보수교육은 무엇을 말하는가?
보수교육이란 ‘전문직 발달을 위해 체계적으로 설계된 새로운 지식, 기술을 말하는 것’으로 치과위생사 보수교육에서는 치위생분야 뿐만 아니라 새로운 정보와 기술을 습득하여 임상현장에서 전문성을 발휘할 수 있도록 체계적으로 설계되어야 한다[6].
보수교육의 기능은 어떻게 분류될 수 있는가?
특히 보수교육은 급격한 사회환경 변화에 신속히 대응해야 하는 전문적인 직업일 경우, 그 중요성이 더욱 크다고 하겠다[7]. 이러한 보수교육의 기능은 여러 가지가 있지만 핵심적 내용은 전문성 강화, 새로운 지식과 기술의 습득을 통한 조직의 안정성 강화, 소진의 해결 및 자기효능감의 증진으로 압축될 수 있다[8].
근무지에 따른 요구도 차이는 어떻게 해석하는가?
근무지에 있어서는 개인의원에 근무하는 경우 환자관리 및 상담 항목이, 기타(학교, 보건소 등)인 경우는 교양강좌 항목이 의료보험 청구는 기타를 제외한 나머지 집단이 높게 나타나 근무지에 따라 희망보수교육내용 요구도가 차이가 있는 것을 알 수 있었다. 이는 정 등[10]의 연구에서 기관별로 희망교육내용이 치과의원과 치과병원은 임상업무관련(최신기술)이 가장 높았고, 보건소의 경우는 공중구강보건분야를 가장 희망하였다고 보고한 내용과 같은 맥락에서 이해할 수 있겠는데, 이는 근무분야별로 필요한 업무에 대한 요구의 반영이라고 할 수 있다.
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