최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.10 no.5, 2019년, pp.323 - 331
The purpose of this study is to investigate the relationship between exercise participation attitude, self- esteem and achievement goal orientation of college students majoring physical education. In order to achieve the purpose of study, a survey was conducted with 385 college students majoring phy...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
대학생들에게 체육이 가져올 수 있는 이점은 무엇인가? | 신체적인 교육 즉 체육은 우울증, 대인기피증과 같은 심리적인 문제와 약물중독, 자살 등 사회적인 문제를 예방 할 수 있는 효과적인 활동으로 그 중요성이 강조되고 있으며, 개인이 사회화되는 과정에서 사회적 상황, 규범,가치, 태도, 경험 등을 내면화시켜줄 수 있으며, 우발적이고 예측 불가능한 행동을 예방하고 신체와 정신을 조화롭게 발달시켜 줄 수 있는 수단이다. 이와 같이 대학생들에게 운동이란 매개체 통해 참여 기회를 제공해준다면 사회적 문제를 해소시켜 줄 수 있을 것이며, 신체활동 부족의 문제 또한 해결하는데 많은 도움이 될 것이다[4, 5]. 이처럼 대학생들에게 체육의 대한 중요성을 전달하기에 앞서 체육전공계열 대학생의 심리적, 사회적 상황은 어떠한지 알아볼 필요가 있으며, 얻어지는 결과를 토대로 체육의 중요성을 다른 전공계열 대학생들에게 강조할 수 있을 것이다. | |
자아존중감이란 무엇인가? | 심리적 행복감을 향상시키기 위해서는 자신의 능력이나 가치를 전반적으로 평가할 수 있는 태도 및 성찰이 필요한데 이는 자아존중감 이론과 깊은 관련이 있다. 자아존중감이란 ‘자기 자신을 가치 있고 긍정적인 존재로 평가하는 것’이라고 정의 할 수 있는데 Bandura[17]가 자아존중감 이론을 처음 제시한 이후 지속적으로 다양한 연구에서 중요한 연구 주제로 다루어져 왔다. 연구자들은 자아존중감의 형성 과정을 살펴보거나 자아존중감을 측정하는 방법, 그에 따른 효과에 대해 다양한 논의를 해오고 있다[18, 19]. | |
체육의 중요성 및 이점은 무엇인가? | 신체적인 교육 즉 체육은 우울증, 대인기피증과 같은 심리적인 문제와 약물중독, 자살 등 사회적인 문제를 예방 할 수 있는 효과적인 활동으로 그 중요성이 강조되고 있으며, 개인이 사회화되는 과정에서 사회적 상황, 규범,가치, 태도, 경험 등을 내면화시켜줄 수 있으며, 우발적이고 예측 불가능한 행동을 예방하고 신체와 정신을 조화롭게 발달시켜 줄 수 있는 수단이다. 이와 같이 대학생들에게 운동이란 매개체 통해 참여 기회를 제공해준다면 사회적 문제를 해소시켜 줄 수 있을 것이며, 신체활동 부족의 문제 또한 해결하는데 많은 도움이 될 것이다[4, 5]. |
J. M. Chae. (2014). The Effect of Sport Club Activities on Self-esteem and Achievement Goal Orientation in Physical Education Colleges. Master's thesis. KM University, Seoul.
K. S. Kim. (2010). A Study for Developing and Validating an Instrument for Testing Physical Education Students' Career Barriers. Doctoral dissertation. KM University, Daegu.
Y. J. Kim. (2012). The Relation between Self-Esteem and Attitude depending on Academic Achievement Pressure of College Students in Physics Departmen. Master's thesis. KH University, Gyeonggi.
J. Y. Kim. (2007). The Relationship between level of goal of sports activity and physical self-efficacy. Master's thesis. CA University, Seoul.
J. H. Jung, B. Kim & H. S. Cho. (2011). The Effects of Basic Psychological Needs Experienced by the Students during Physical Education Classes on Their Attitudes toward Classes. Journal of Korean Society for the Study of Physical Education, 16(3), 41-53.
M. R. Choi. (2006). The relationship of career barriers and career decision-making self-efficacy on the allied physical education of university students. Journal of Korean Society for the Sociology of Sport, 19(2), 289-300.
D. S. Ryu, M. S. Park & J. K. kim. (2014). The Effect of Education Satisfaction and Evaluation in the Employment Supporting Program on Employment Barrier Awareness Level and Career Preparation Behavior of Sports Related Majoring University Student. Korean journal of physical education, 53(4), 293-305.
Leiyu. Yan. (2016). Awareness, Choice-Motivation about Curriculum and Investigation of Career Choice in Korea and China College Students Majoring Physical Education. Doctoral dissertation. WK University, Jeonbuk..
M. J. Koo, B, I. Kang & S. Y. Baek. (2013). The Effects of Career Self-Efficacy through Self-Identity of College Students Majoring in Physical Education. Journal of The Korea Entertainment Industry Association, 7(4), 125-133.
S. D. Kim. (2016). The influence of University Member Interaction on Major Satisfaction and Degree of Class participation for Physical College Freshmen. The Korea Journal of Sport, 14(3), 471-481.
W. K. Kim & E. J. Kim. (2012). The Structural Relationship among Self Efficacy, Major Satisfaction and Career Decision Efficacy of Sports Related Majoring Students. Journal of The Korean Society of Sports Science, 17(2) 65-77.
H. S. Kim, J. S. Shin & Y. K. Lee. (2014). The Relationships among Major Type, Major Satisfaction and Career Exploration Behaviors of Sports Related Majoring Students. The Korea Journal of Sport, 12(1), 559-569.
K. M. Lee. & Y. J. Choi. (2018). The Relationships among Academic Self-efficacy, Major Satisfaction and Career Decision Attitude of Sport Related Majoring Students. Asian Journal of Physical Education of Sport Scien, 6(3), 61-73.
M. S. Lee, Y. G. Lee & T. G. Jung. (2017). The relationship among the self-leadership, self-esteem, learning satisfaction and career maturity by college students of physical education major. Journal of The Korean Society of Sports Science, 26(2) 131-145.
Bandura, A(1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman.
M. K. Kim. (2014). The Effect of Taekwondo High School Instructors Leadership Type on players Self-Esteem, Goal Achievement, Athletic Performance. Journal of The Korean Society of Sports Science, 23(3) 281-295.
Y. H. Yang. (2014). The relationship between Squash player's Flow and Self-esteem, Perceived Atheletic Performanc. Master's thesis. YI University, Gyeonggi.
H. M. Choi & I. J. Kim. (2013). A study on the relationship among the service recovery fairness, trust and training behavior of Hapkido gymnasium. Journal of Korean Alliance of Martial Arts, 15(3) 75-88.
J. Yoo. & J. H. Hun. (2002). Development and Validation of The Psychological Skill Questionnaire in Sport. Korean journal of physical education, 41(3), 41-50.
J. J. Song. (2015). Statistical Analysis Method of SPSS/AMOS for the Preparation of a Paper. Gyeonggi : 21cbook.
J. E. Kim. (1996). The research on the school life of students in the physical education high school. Master's thesis. HY University, Seoul.
Scanlan, T. K & Lewthwaite, R(1984). Social psychological aspects of competition for male youth sport participants. Journal of Sport Psychology, 6, 208-226.
Y. K. Jung. (1997). The influence of sport participation motivation, arousal seeking and affects on the behavior of sport commitment. PS University, Pusan..
Duda, J. L & Nicholls, J. G(1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport. Journal of Educational Psychology, 84 , 290-299.
B. J. Kim. (2001). Goal Orientation as a Predictor of Sources of Enjoyment and Stress in Youth Sports. Korean Society of Sport Psychology, 12(1), 125-140
J. M. An. (2012). The Effect of Self-Esteem on Physical Education Class Attitudes in Elementary School Students. Master's thesis. SCN University, Jeonnam.
K. J. Oh, S. M. Yun & H. S. Lee. (2007). Self-Identity of College Students Participating in Inclusive Physical Education Lessons. Journal of The Korean Society of Sports Science, 16(3) 293-303.
J. H. Choi (2003). The Relationship between Self-Concepts and Objective-Orientedness in Physical Education Classes of Middle School Girls Colleges. Master's thesis. EWHA University, Seoul.
P. K. Moon. (2014). The study aimed at examining the causal relationship among the achievement goal orientation, self-esteem and exercise adherence of participants in school sports clubs. Master's thesis. Jejun University, Jeju.
K. R. Kim, S. K. Kim & M. K. Park. (2012). The Structural Relation of Sports Commitment, Self-esteem, Self-efficacy and Behavioral Intention on Elementary School Students Who Participated in after School Sports. Journal of Korean Society for the Study of Physical Education, 17(3), 117-130.
S. H. Cho. (2011). This research analyses the goal achievement orientations of security service majors and is aimed at identifying its effects to the absorption to training and self esteem. Master's thesis. Gyeonggi University, Gyeonggi.
B. H. Kim. (2012). Effect of elementary schoolchildren's achievement goal orientation on their emotion and self-esteem. Master's thesis. GNUE University, Gwangju.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.