대학생의 자아 정체감과 진로 성숙도의 관계 - 체육 특기자 대학생과 일반계 대학생의 비교 The relation between self identity and vocational maturity of university student - The comparison of athletic student and general student -
체육 특기자 대학생의 자아 정체감이 진로 성숙도에 어떠한 영향을 미치는 가를 규명하여 체육 특기자 학생의 진로 모색에 도움을 주고자 한다. 조사대상은 부산․경남지역에 소재한 4년제 대학을 다니고 있는 일반학생과 체육 특기자 학생을 임의표집으로 507명의 표본을 추출하였다. 본 설문지는 체육 특기자 학생의 인구통계학적인 특성, 자아 정체감, 진로성숙도를 측정하는 3개의 영역으로 구성되어 있다. 인구 통계학적인 특성은 전공별, 성별, 학년별, 가정환경, 출신지역, 출생서열, 진로상담 유무로, 자아 정체감은 주체성, 미래확실성, 목표지향성, 대인관계성으로, 진로 성숙도는 결정성과 성향, 관여성, 독립성, 타협성의 척도로 구성되었다. 첫째, 체육 특기자의 자아 정체감에는 수입, 출신지역, 출생서열, 진로상담에 따라서, 일반학생은 학년, 수입, 출생서열, 진로상담유무에 따라 값의 차이가 나타났다. 둘째, 체육 특기자의 진로 성숙도의 결과를 살펴보면 성별, 수입, 출신지역, 출생서열, 진로상담에서, 일반학생의 인구통계학적 특성과 진로 성숙도의 결과를 살펴보면 성별, 학년, 수입, 출생서열, 진로상담에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 자아 정체감이 진로 성숙도에 미치는 영향에서는 체육 특기자의 경우 결정성과 성향, 독립성, 타협성은 진로성숙도에 영향을 미치는 변인으로 나타났다.
체육 특기자 대학생의 자아 정체감이 진로 성숙도에 어떠한 영향을 미치는 가를 규명하여 체육 특기자 학생의 진로 모색에 도움을 주고자 한다. 조사대상은 부산․경남지역에 소재한 4년제 대학을 다니고 있는 일반학생과 체육 특기자 학생을 임의표집으로 507명의 표본을 추출하였다. 본 설문지는 체육 특기자 학생의 인구통계학적인 특성, 자아 정체감, 진로성숙도를 측정하는 3개의 영역으로 구성되어 있다. 인구 통계학적인 특성은 전공별, 성별, 학년별, 가정환경, 출신지역, 출생서열, 진로상담 유무로, 자아 정체감은 주체성, 미래확실성, 목표지향성, 대인관계성으로, 진로 성숙도는 결정성과 성향, 관여성, 독립성, 타협성의 척도로 구성되었다. 첫째, 체육 특기자의 자아 정체감에는 수입, 출신지역, 출생서열, 진로상담에 따라서, 일반학생은 학년, 수입, 출생서열, 진로상담유무에 따라 값의 차이가 나타났다. 둘째, 체육 특기자의 진로 성숙도의 결과를 살펴보면 성별, 수입, 출신지역, 출생서열, 진로상담에서, 일반학생의 인구통계학적 특성과 진로 성숙도의 결과를 살펴보면 성별, 학년, 수입, 출생서열, 진로상담에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 자아 정체감이 진로 성숙도에 미치는 영향에서는 체육 특기자의 경우 결정성과 성향, 독립성, 타협성은 진로성숙도에 영향을 미치는 변인으로 나타났다.
The purpose of study is to figure out how self identifying to vocational selection and decision of vocational direction and provide the important viewpoints for increasement of vocational rate and looking for vocations of athletic students and general students. The study method is that 507 were anal...
The purpose of study is to figure out how self identifying to vocational selection and decision of vocational direction and provide the important viewpoints for increasement of vocational rate and looking for vocations of athletic students and general students. The study method is that 507 were analyzed questionnaires for athletic and general student studied in Pusan and Kyungnam, 2006. Descriptive statistics, one way ANOVA, multiple regression analysis is used fulfill the purposes of this study. The result is acquired by the data analysis based on the research methods of this study. First, It is that self identity of athletic student is a significant difference result by income, hometown, birth order, course consultation. and It is that self identity of general student is a significant difference result by grade, income, birth order, course consultation. Second, It is that vocational maturity of athletic student is a significant difference result by income, hometown, birth order, course consultation. and it is that vocational maturity of general student is a significant difference result by gender, grade, income, birth order, course consultation. Third, at the result of multiple regression analysis for finding out how self identity influenced on vocational maturity, all variables except involvement is different significant in athletic student. and at the result of multiple regression analysis for finding out how self identity influenced on vocational maturity, all variables is different significantly in general student.
The purpose of study is to figure out how self identifying to vocational selection and decision of vocational direction and provide the important viewpoints for increasement of vocational rate and looking for vocations of athletic students and general students. The study method is that 507 were analyzed questionnaires for athletic and general student studied in Pusan and Kyungnam, 2006. Descriptive statistics, one way ANOVA, multiple regression analysis is used fulfill the purposes of this study. The result is acquired by the data analysis based on the research methods of this study. First, It is that self identity of athletic student is a significant difference result by income, hometown, birth order, course consultation. and It is that self identity of general student is a significant difference result by grade, income, birth order, course consultation. Second, It is that vocational maturity of athletic student is a significant difference result by income, hometown, birth order, course consultation. and it is that vocational maturity of general student is a significant difference result by gender, grade, income, birth order, course consultation. Third, at the result of multiple regression analysis for finding out how self identity influenced on vocational maturity, all variables except involvement is different significant in athletic student. and at the result of multiple regression analysis for finding out how self identity influenced on vocational maturity, all variables is different significantly in general student.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.