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[국내논문] 기동성을 위한 후륜 조향 차량의 최적 성능에 대한 연구
An Experimental Study of Optimal Performance of Rear Wheel Steering Vehicle for Maneuverability 원문보기

자동차안전학회지 = Journal of Auto-Vehicle Safety Association, v.11 no.2, 2019년, pp.23 - 28  

안국진 (서울대학교 공과대학 기계항공공학부) ,  좌은혁 (서울대학교 공과대학 기계항공공학부) ,  박관우 (서울대학교 공과대학 기계항공공학부) ,  윤영식 (현대자동차) ,  이경수 (서울대학교 공과대학 기계항공공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper presents an optimal performance of rear wheel steering vehicle for maneuverability. The maneuverability of vehicle is evaluated in terms of yaw rate, body slip angle and driver input. The maneuverability of vehicle can be improved by rear wheel steering system. To obtain optimal performan...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문은 기동성을 위한 후륜 조향 장치 평가를 위하여 단계 조향각 입력 시험을 진행하였다. 또한 최적화 기반 시뮬레이션을 통해 후륜 조향 장치의 성능을 평가 웹을 통해 제시하였다.
  • 본 연구에서는 기동성 향상을 위한 후륜 조향 차량의 최적 제어를 제시하였다. 최적화 계산을 통하여 후륜 조향 차량의 성능향상 한계를 파악했다.
  • 이 논문에서는 단계 조향각 입력 시험를 통해 차량의 과도 응답 특성과 정상 상태 응답 특성을 나타내는 평가지표를 산정하였다. 후륜 조향 시스템을 제안된 평가 방법에 따라 평가하였고 최적화 기법을 이용하여 후륜 조향시스템의 성능 향상 한계를 파악하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
후륜 조향 시스템에 대한 연구가 진행 되면서 이를 평가하기 위한 평가 방법에 대해 다양한 자동차 업체들은 어떤 연구를 진행하였는가? 최근 후륜 조향 시스템에 대한 연구가 진행 되면서 이를 평가하기 위한 평가 방법에 대해 다양한 자동차 업체들이 연구하고 있다. 피아트(1)에서는 단계 조향각 입력시험과 이중 차선 변경 시험에 대해서 인덱스를 설정하여 핸들링 퀄리티를 평가하였고, 운전자의 주관적 평가와의 상관관계를 보였다. 메르세데스 벤츠(2)에서는 요 레이트와 횡방향 가속도 에 대하여 웹 평가를 통해 전륜 조향각 제어, 후륜 조향 제어, 4륜 조향 제어 차량을 평가하였다.BMW(3)에서는 J-turn 시나리오를 통해 반응 시간과 차체 미끄러짐 각도의 곱인 TB 인자를 이용하여 핸들링 특성을 평가하였다. 볼보(4)에서는 개방 루프 정현파 입력시험을 통하여 안정성 기준을 선정해 차량의 안정성을 평가하였다. 또한 도요타(5)와 가나가와 대학(6)에서는 운전자 모델의 매개 변수값을 통해 핸들링 퀄리티를 평가하였다.
후륜 조향 시스템의 특징은? 그중 rear wheel steeringsystem은 1980년대부터 상용화가 이루어지기 시작했다. 후륜 조향 시스템은 작동 시 다른 샤시 제어 시스템과는 달리 속도 감소가 없기 때문에 운전자에게 느껴지는 이질감이 적다.
샤시 제어 시스템이 개발된 이유와 개발된 기술은 무엇이 있는가? 자동차가 보편화된 이래로 차량의 민첩성, 조종성, 안정성을 향상시키기 위해 ABS(Anti-lock Braking System),ESC(Electronic Stability Control), ECS(Electronic ControlSuspension), TCS(Traction Control System)과 같은 샤시 제어 시스템이 개발되었다. 그중 rear wheel steeringsystem은 1980년대부터 상용화가 이루어지기 시작했다.
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참고문헌 (13)

  1. Data, S. and F. Frigerio., 2002, "Objective evaluation of handling quality", Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering 216.4, pp. 297-305. 

  2. Wagner, S., et al., 2017, "Design and assessment of optimal feedforward control for active steering configurations in passenger vehicles", Vehicle system dynamics 55.8, pp. 1123-1142. 

  3. Schuller, J., Haque, I., and Eckel, M., 2002, An approach for optimisation of vehicle handling behaviour in simulation. Vehicle System Dynamics, 37(sup1), 24-37. 

  4. Laine, Leo, Sogol Kharrazi, and Nicolas Dela., 2008, "Proposal for using sine with dwell on low friction for the evaluation of yaw stability for heavy vehicle combinations", Vehicular Electronics and Safety, 2008. ICVES 2008. IEEE International Conference on. IEEE, 2008. 

  5. Miura, Yumiko, Hiroshi Tokutake, and Katsuhiko Fukui., 2007, "Handling qualities evaluation method based on actual driver characteristics", Vehicle System Dynamics 45.9, pp. 807-817. 

  6. Ishio, Jun, et al., 2008, "Vehicle-handling quality evaluation through model-based driver steering behaviour", Vehicle System Dynamics 46.S1, pp. 549-560. 

  7. Perantoni, G. and Limebeer, D. J., 2015, Optimal control of a formula one car on a three-dimensional track-Part 1: Track modeling and identification. Journal of Dynamic Systems, Measurement, and Control, 137(5), 051018. 

  8. Limebeer, D. J. and Perantoni, G., 2015, Optimal control of a formula one car on a threedimensional track-Part 2: Optimal control. Journal of Dynamic Systems, Measurement, and Control, 137(5), 051019. 

  9. Smith, E. N., Velenis, E., Tavernini, D., and Cao, D., 2018, Effect of handling characteristics on minimum time cornering with torque vectoring. Vehicle System Dynamics, 56(2), 221-248. 

  10. de Castro, R., Tanelli, M., Araujo, R. E., and Savaresi, S. M., 2014, Minimum-time manoeuvring in electric vehicles with four wheel-individualmotors. Vehicle system dynamics, 52(6), 824-846. 

  11. Esmailzadeh, E., Goodarzi, A., and Vossoughi, G. R., 2003, Optimal yaw moment control law for improved vehicle handling. Mechatronics, 13(7), 659-675. 

  12. Wagner, S., Schilling, J. M., Braun, J. L., and Prokop, G., 2017, Design and assessment of optimal feedforward control for active steering configurations in passenger vehicles. Vehicle system dynamics, 55(8), 1123-1142. 

  13. Patterson, M. A. and Rao, A. V., 2014, GPOPS-II: A MATLAB software for solving multiplephase optimal control problems using hp-adaptive Gaussian quadrature collocation methods and sparse nonlinear programming. ACM Transactions on Mathematical Software (TOMS), 41(1), 1. 

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