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신규간호사의 응급간호 역량 강화를 위한 중요도 - 실행도 분석
Importance-Performance Analysis (IPA) to Improve Emergency Care for Novice Nurses 원문보기

기본간호학회지 = Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, v.26 no.3, 2019년, pp.155 - 165  

박하영 (연세대학교 일반대학원 간호학과) ,  김유진 (연세대학교 일반대학원 간호학과) ,  추상희 (연세대학교 간호대학.김모임간호학연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: Although emergency care is one of the most important capabilities for novice nurses, many novice nurses have shown difficulty in emergency care in the clinical field. The purpose of this study was to provide evidence data for the future development of educational programs by analyzing the p...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구는 IPA 분석방법을 이용하여 신규간호사의 응급간호 역량에 대한 중요도와 실행도의 인식을 조사하고, 이를 바탕으로 응급간호 역량에 대한 우선순위를 분석하기 위한 서술적 조사연구이다.
  • 본 연구는 신규간호사의 응급간호 역량을 파악하고, 향후 역량 강화를 위한 교육 프로그램 개발에 근거자료를 제시하기 위해 수행되었다.
  • 이에 본 연구에서는 IPA 분석을 통해 응급간호 역량의 중요도와 실행도에 대한 신규간호사들의 인식을 조사하고, 이를 바탕으로 신규간호사의 응급간호 역량에 대한 우선순위를 분석함으로써 향후 교육자료 개발에 기초자료를 마련하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
IPA가 가지는 장점은 무엇이 있습니까? 중요도와 실행도 분석(Importance-Performance Analysis, IPA)은 1970년대 후반 Matilla와James가[13] 자동차산업의 만족도 분석을 위해 처음으로 활용하였다. IPA는 타 고급 분석기법에 비해 시각적으로 구분이 쉽고 사용이 용이할 뿐 아니라, 비용과 시간의 한계를 가지고 있는 실무자들이 우선으로 해결해야 할 과업을 결정하는데 유용한 정보를 제공한다는 장점을 가지고 있다[14]. 그러므로 현재 경영학, 심리학 분야 뿐 아니라 교육학 분야에서도 널리 활용되고 있다.
간호사들은 본인들의 응급간호 능력이 어떻다고 평가하는가? 심정지 초기 5분간 간호사가 응급상황을 얼마나 빠르게 인지하고 적극적으로 대처하는지 여부가 환자의 안전 및 생존에 직접적인 영향을 미친다는 연구결과들을 보더라도 응급간호 능력은 간호사가 갖추어야 할 핵심역량 중 하나이다[5]. 그러나 간호사들은 응급간호에 필요한 지식, 술기, 수행능력이 매우 부족하다고 스스로 평가하고 있으며[5,6], 응급상황 대처에 대한 자신감 또한 낮은 것으로 조사되었다. 특히, 신규간호사일수록 응급상황에 대한 부담과 스트레스가 큰 것으로 나타났는데[7], 이는 학부과정 동안 이루어진 응급간호 교육과 실제 간호실무 사이에 간극(gap)이 여전히 존재함을 의미하며, 교육을 통해 신규간호사가 응급상황을 안전하고 독립적으로 대처할 수 있는 충분한 역량이 준비되지 못했음을 시사하는 것이다[8].
병원에서 발생하는 응급상황의 직접적인 원인은 어떤 것들이 있는가? 현대의학과 응급의료체계의 발달에도 불구하고, 인구의 고령화 및 심장질환의 유병률 증가로 인해 최근 병원내 응급상황 발생이 증가하고 있다[1]. 병원에서 발생하는 응급상황의 직접적인 원인으로는 호흡부전이 31.0%, 심장질환(급성 심근경색, 부정맥, 심부전 악화 등)이 27.5%, 지속적인 쇼크 상태 및 신장질환에 의한 대사성 질환이 19.1%, 출혈에 의한 쇼크가 14.8%, 뇌혈관 질환에 의한 경우가 5.6%, 원인을 알 수 없는 경우가 2.1%이다[2]. 이러한 응급상황은 예기치 못하게 발생하는 경우가 많고, 조금이라도 지체되면 생명의 위협을 받을 수 있기 때문에 의료진의 신속하고 정확한 대처가 강조되고 있다.
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참고문헌 (27)

  1. Korean guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care [Internet] 2015 

  2. Factors of cardiopulmonary resuscitation outcome for in-hospital adult patients Kim 83 2007 

  3. Outcomes of in-hospital cardiopulmonary resuscitation according to the in-hospital Utstein style in a general hospital Kim 177 2006 

  4. 윤재희, 이인숙. 보건교사의 응급간호 경험과 지원요구. 지역사회간호학회지 = Journal of korean academy of community health nursing, vol.28, no.2, 182-195.

  5. 김은정, 이경룡, 이명현, 김지영. 심정지 초기 5분간 일반간호사의 심폐소생술 수행 분석: 현장 시뮬레이션을 이용하여. Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, vol.42, no.3, 361-368.

  6. Factors influencing on prehospital emergency nurses' activities and procedures in the field Kim 64 2009 

  7. 김윤희, 장금성. 시뮬레이션기반 심폐응급간호교육이 신규간호사의 지식, 임상수행능력 및 문제해결과정에 미치는 효과. Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, vol.41, no.2, 245-255.

  8. Burns, Paulette, Poster, Elizabeth C.. Competency Development in New Registered Nurse Graduates: Closing the Gap Between Education and Practice. The Journal of continuing education in nursing, vol.39, no.2, 67-73.

  9. The effect of simulation training for new graduate critical care nurses on knowledge, self-efficacy and performance ability of emergency situations an intensive care unit Chang 375 2010 

  10. Development of a simulation scenario on emergency nursing care of dyspnea patients Kang 61 2010 

  11. 허혜경, 박소미, 신윤희, 임영미, 김기연, 김기경, 최향옥, 최지혜. 간호학생을 위한 응급상황관리 시뮬레이션 실습 교과목 개발 및 적합성 평가. 한국간호교육학회지 = The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, vol.19, no.2, 228-240.

  12. Effects of simulation-based training on nursing students' knowledge and ability to perform advanced cardiovascular life support Oh 23 2015 

  13. Martilla, John A., James, John C.. Importance-Performance Analysis. Journal of marketing, vol.41, no.1, 77-79.

  14. 10.22251/jlcci.2016.16.11.851 

  15. From novice to expert Benner 402 1982 

  16. Cohen 27 1998 

  17. The immediate life support manual [Internet] 2010 

  18. Cooper, S., Johnston, E., Priscott, D.. Immediate life support (ILS) training. Resuscitation, vol.72, no.1, 92-99.

  19. Rice, Billiejoan, Gallagher, Patrick, Mc Kenna, Niall, Traynor, Marian, Mc Nulty, Trevor. The immediate life support course: implementation into an undergraduate nursing programme. Nursing in critical care, vol.14, no.6, 297-302.

  20. Gallagher, Patrick Joseph, Rice, Billiejoan, Tierney, Paul, Page, Karen, McKinney, Aidin. An evaluation of a critical care course for undergraduate nursing students. Nursing in critical care, vol.16, no.5, 261-269.

  21. D'amour, Danielle, Oandasan, Ivy. Interprofessionality as the field of interprofessional practice and interprofessional education: An emerging concept. Journal of interprofessional care, vol.19, no.suppl1, 8-20.

  22. The effect of SBAR report education on communication clarity communication skill and report confident for nursing students - adult nursing clinical practice Lee 253 2018 

  23. Bachelor of nursing program [Internet] 2017 

  24. Analysis of nursing students' knowledge, attitude and ability to perform cardiopulmonary resuscitation Kim 430 2009 

  25. Cardiopulmonary resuscitation learning experience, knowledge, and performance in newly graduated nurses Chun 201 2011 

  26. Gallagher, P., Traynor, M.. Does an Immediate Life Support (ILS) course enhance clinical practice? The students' perceptions. Nurse education today, vol.32, no.5, 594-599.

  27. McGettigan, Patricia, McKendree, Jean. Interprofessional training for final year healthcare students: a mixed methods evaluation of the impact on ward staff and students of a two-week placement and of factors affecting sustainability. BMC medical education, vol.15, 185-.

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