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소셜네트워크 분석과 클러스터 분석 방법을 활용한 스타트업 회사의 트위터 팔로워 네트워크에 대한 탐색적 연구
Exploring Twitter Follower-Networks of Startup Companies Employing Social Network Analysis and Cluster Analysis 원문보기

벤처창업연구= Asia-Pacific journal of business and venturing, v.14 no.4, 2019년, pp.199 - 209  

류승희 (세종대학교 경영대학)

초록
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기업의 소셜미디어 활용이 빠른 속도로 증가함에 따라 성공적인 소셜미디어 활용전략의 중요성이 커지고 있다. 이러한 중요성은 새로이 시장에 진입하여 신속하게 시장에서의 인지도를 확대하고 미래고객을 확보해야 할 필요성이 큰 스타트업 회사에게 더욱 절실하다고 할 수 있다. 본 연구의 목적은 스타트업 회사의 소셜미디어 활용의 특징을 보여주는 지표를 탐색적으로 조사, 분석하는데 두고 있다. 주요 지표는 전반적인 소셜미디어 관련 활동을 보여주는 지표와 소셜미디어 서비스을 통해 형성된 소셜네트워크 구조의 특성과 관련 지표를 포함한다. 스타트업 회사의 이러한 지표를 좀 더 객관적으로 평가하기 위하여 잘 갖춰진 기존 회사의 지표와 비교, 분석 하였다. 본 연구를 위해 여러 소셜미디어 서비스 중 트위터를 선정하고, 트위터 REST API를 통해 측정지표와 관련된 데이터와 팔로워네트워크(follower-network)에 대한 데이터를 수집하였다. 주요 분석방법으로 각 회사의 소셜네트워크 구조의 특성을 분석하기 위해 소셜네트워크분석기법이 활용되었으며, 클러스터분석 기법을 이용하여 스타트업 회사와 기존 회사의 측정지표를 비교, 분석하였다. 분석결과에 따르면 대부분의 측정지표에서 스타트업 회사와 기존 회사 간에 유의미한 차이를 보여주고 있다. 특징적인 분석결과의 하나로 스타트업 회사들이 상대적으로 많은 수의 인플루언서 (influencer)를 팔로워네트워크에 가지고 있다는 점이다. 또한, 스타트업 회사를 포함하는 클러스터의 네트워크 모듈성(modularity)과 추이성(transitivity)이 기존 회사에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 스타트업 회사의 소셜네트워크 안에 기존 회사에 비해 내부결속력이 높은 상대적으로 많은 수의 커뮤니티가 존재한다는 점을 시사한다고 할 수 있다. 스타트업 회사의 이러한 특징은 잠재고객 및 비즈니스 파트너와의 효과적인 정보교환을 촉진할 수 있으며, 따라서 향후 일반적인 스타트업 회사의 소셜미디어 노력은 어떻게 인플루언서를 확보할 것인지, 또한 어떻게 내부결속력이 높은 긴밀한 네트워크를 구축할 것인지에 초점을 두어야 할 필요성이 있음을 시사하고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The importance of business strategy for successful social media engagement has quickly increased as more businesses engage in social media. The importance is even greater for startup companies because startup companies are genuinely new to business, and they need to increase their presence in the ma...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • (2010) found that news dissemination on Twitter fell into tree-like broadcast patterns, and Himelboim & Han(2013) found that star-shaped clusters disappeared as soon as their core actors stopped tweeting about the topic, exhibiting the vulnerability of star-shaped network despite its higher level of degree centralization. In this paper, degree centralization, closeness centralization and eigenvector centralization metrics are examined to explore the centralization characteristics of Twitter-follower networks.
  • Then, the data are analyzed using social network analysis and hierarchical clustering analysis to examine the characteristics of structure of the follower-networks and to compare the characteristics between two sample groups: startup companies and established companies. The findings will help us to gain a better understanding and useful insights of the key aspects of social media engagements by startup companies. The findings are also expected to have valuable implications for developing viable social media engagement strategies for startup companies.
  • This study examined the key indicators of Twitter engagements by startup companies and compare the indicators with those of established companies to facilitate more sensible interpretation of the indicators. The key findings and implications of this study may help startup companies to make more effective and efficient social media engagement efforts. In addition, although this study is an exploratory study, the findings of this study may also provide a useful framework for more rigorous confirmatory studies investigating Twitter engagement efforts by startup companies in the future.
  • Examining Twitter-follower network in the perspective of social network analysis will help us understand the key social network metrics of Twitter-follower networks and identify the key characteristics of the Twitter follower-networks of startup companies especially in comparison to those of established companies. The major social network metrics examined in this paper are concerned about two key aspects of social networks, interconnectedness and centralization. The specific metrics are briefly explained below.
  • The objective of this paper lies in exploring key indicators of social media engagements by selected startup companies. The key indicators cover two aspects of social media usages by the companies: i) overall social media activities, and ii) properties of network structure of the information flow platform provided by social media service.
  • This study may contribute to both practice and research. This study examined the key indicators of Twitter engagements by startup companies and compare the indicators with those of established companies to facilitate more sensible interpretation of the indicators. The key findings and implications of this study may help startup companies to make more effective and efficient social media engagement efforts.
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