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가스추진 LNG 운반선의 가스 압축기실에 설치된 가스검출장치의 최적 배치에 관한 연구
Optimal Gas Detection System in Cargo Compressor Room of Gas Fueled LNG Carrier 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.25 no.5, 2019년, pp.617 - 626  

이상원 (대우조선해양) ,  소예덕 (한국해양대학교 대학원) ,  이승훈 (한국해양대학교 대학원) ,  이진욱 (한국해양대학교 선박운항과) ,  정은석 (한국해양대학교 선박운항과) ,  강호근 (한국해양대학교 기관시스템공학부)

초록
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본 연구는 가스추진 174K급 LNG 운반선의 가스 압축기실에서 발생하는 가스누출 모사를 통해 가스탐지기의 최적 위치를 분석하였으며, 새로 개정된 IGC 코드에 명시된 안전규정을 만족하는 합리적인 방법도 함께 제안하였다. 가스압축기실에서의 LNG 가스누출 수치해석을 위해, 실제 ME-GI 엔진이 장착된 174K급 LNG 운반선의 압축기실 형상과 장비, 배관의 배치와 같은 치수로 3D 설계되었다. 가스누설에 대한 시나리오는 305 bar의 높은 압력과 1 bar의 낮은 압력을 적용하여 진행하였다. 고압용 핀홀의 크기는 4.5, 5.0, 5.6 mm이고 저압용은 100, 140 mm이다. 해석 결과, 5.6 mm 핀홀(고압)과 100, 140 mm 핀홀(저압) 상태의 누출에 대한 환기평가에서 가연성 가스농도는 심각한 위험이 없음을 확인하였다. 그러나 개정된 IGC 코드에 따라 설치된 압축기실의 가스 감지 센서의 실제 위치는 다른 지점으로 이동해야 하고, 측정 지점이 현 규정에서 요구하는 것보다 더 추가되어야 함을 확인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzes the optimal location of gas detectors through the gas dispersion in a cargo compressor room of a 174K LNG carrier equipped with high-pressure cargo handling equipment; in addition, we propose a reasonable method for determining the safety regulations specified in the new Internat...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • Thus, it is positively necessary to identify the optimum number of gas detection sensors and their locations to prevent or mitigate a gas accident. In this paper, we present a reasonable method for identifying the risk of an explosion and to determine the optimal location of gas detecting devices. To examine the above-stated points, an LNG gas dispersion simulation for a high/low-pressure leakage in the cargo compressor rooms of 174K ME-GI LNG carriers was carried out according to the volume flow rate of the leak and the new IGC code.
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참고문헌 (15)

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