Objectives: This study aimed to explore and describe the factors that influence nursing professionalism in male nursing students. Methods: Participants were 172 male nursing students. Data were collected with structured questionnaires from November 1 to November 19, 2018. Data were analyzed IBM SPSS...
Objectives: This study aimed to explore and describe the factors that influence nursing professionalism in male nursing students. Methods: Participants were 172 male nursing students. Data were collected with structured questionnaires from November 1 to November 19, 2018. Data were analyzed IBM SPSS Statistics version 21 software for descriptive statistics, t-test, ANOVA, Scheffe's test, Pearson's correlation coefficient, and multiple regression. Results: Nursing professionalism in male nursing students was significantly correlated with gender stereotypes (r=-.337, p<.001) and self-leadership (r=-639, p<.001). Moreover, the significant factors of nursing professionalism in male nursing students were gender stereotypes (${\beta}=-.188$, p=.002), self-leadership (${\beta}=-.584$, p<.001), and clinical practice experience (${\beta}=-.116$, p=.046), which explained 45.3%. Conclusions: The result of this study, indicate that in order to increase nursing professionalism in male nursing students, it is necessary to develop nursing intervention programs that can improve self-leadership, reduce stereotypes, and provide positive images of clinical practice.
Objectives: This study aimed to explore and describe the factors that influence nursing professionalism in male nursing students. Methods: Participants were 172 male nursing students. Data were collected with structured questionnaires from November 1 to November 19, 2018. Data were analyzed IBM SPSS Statistics version 21 software for descriptive statistics, t-test, ANOVA, Scheffe's test, Pearson's correlation coefficient, and multiple regression. Results: Nursing professionalism in male nursing students was significantly correlated with gender stereotypes (r=-.337, p<.001) and self-leadership (r=-639, p<.001). Moreover, the significant factors of nursing professionalism in male nursing students were gender stereotypes (${\beta}=-.188$, p=.002), self-leadership (${\beta}=-.584$, p<.001), and clinical practice experience (${\beta}=-.116$, p=.046), which explained 45.3%. Conclusions: The result of this study, indicate that in order to increase nursing professionalism in male nursing students, it is necessary to develop nursing intervention programs that can improve self-leadership, reduce stereotypes, and provide positive images of clinical practice.
따라서 본 연구는 남자간호대학생의 성 고정관념과 셀프리더십이 간호전문직관에 어떠한 영향을 미치는지 확인함으로써, 남자 간호대학생의 바람직한 간호전문직관 확립을 위한 교육프로그램 마련의 기초자료를 제공하고자 함이다.
대상 데이터
본 연구의 대상자는 B광역시 소재 1개, U광역시 소재 2개, K시 소재 1개와 Y시 소재 1개의 간호학과에 재학 중인 남자 간호대학생이다. 자료 수집은 2018년 11월 1일부터 11월 19일까지 시행되었으며, 연구자가 각 대학의 간호학과에 방문하여 학과장에게 협조를 구하였으며, 먼저 본 연구의 목적과 방법에 대해 설명한 후 쉬는 시간과 수업이 없는 시간을 활용하여 설문지를 배부하였다.
90, 예측요인 12개를 적용하였을 때 최소 표본 수는 157명으로 산출되었다. 이를 근거로 탈락률 15%를 고려하여 181부를 배부하였으며, 회수된 설문지 176부 중 불충분한 응답 설문지 4부를 제외한 172부의 설문지를 최종 분석에 이용하였다.
데이터처리
• 남자 간호대학생의 간호전문직관, 성 고정관념, 셀프리더십 간의 상관관계는 Pearson’s Correlation Coefficient로 분석하였다.
• 남자 간호대학생의 간호전문직관, 성 고정관념, 셀프리더십 정도는 평균과 표준편차, 최소값과 최대값을 이용하여 분석하였다.
• 남자 간호대학생의 간호전문직관에 영향을 미치는 요인은 multiple regression으로 분석하였다.
이론/모형
남자 간호대학생의 셀프리더십을 측정하기 위하여 Manz[17]가 개발한 도구를 Kim[18]이 수정 보완한 도구를 사용하였다. 본 도구는 총 23개 문항으로 행동적 전략 9개 문항, 인지적 전략 14개 문항으로 구성되어 있다.
남자 간호대학생의 간호전문직관을 측정하기 위하여 Yoon 등[16]이 개발하고 Lee[14]가 수정 보완한 도구를 사용하였다. 본 도구는 총 26개 문항으로 전문직 자아개념 9개 문항, 사회적 인식 8개 문항, 간호의 전문성 4개 문항, 간호실무 역할 3개 문항, 간호의 독자성 2개 문항으로 구성되어 있다.
남자 간호대학생의 성 고정관념을 측정하기 위하여 Kim[7]이 개발한 도구를 사용하였다. 본 도구는 총 33개 문항으로 가정적 성 고정관념 9개 문항, 사회적 성 고정관념 3개 문항, 직업적 성 고정 관념 7개 문항, 외형적 성 고정관념 4개 문항, 심리적 성 고정관념 7개 문항, 지적 성 고정관념 5개문항으로 구성되어있다.
성능/효과
본 연구는 남자 간호대학생의 간호전문직관에 영향을 미치는 요인을 파악하여 남자 간호대학생의 바람직한 간호전문직관을 확립하기 위한 방안을 모색하고자 시행된 서술적 조사연구이다. 본 연구에서 남자 간호대학생의 간호전문직관에 가장 영향력이 큰 요인은 셀프리더십이었으며, 다음으로성 고정관념과 임상실습 경험이 영향요인으로 규명되었다. 본 연구 결과를 토대로 볼 때, 남자 간호대학생의 바람직한 간호전문직관 확립을 위해서는 셀프리더십을 함양할 수 있도록 관련 교육을 체계적으로 시행하고, 성 고정관념을 감소시키기 위한 중재방안을 다각적으로 모색해야 할 필요가 있다.
본 연구의 주요변수들 간 상관관계를 분석한 결과, 간호전문직관은 성 고정관념과 음의 상관관계, 셀프리더십과는 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 성 고정관념은 셀프리더십과 음의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 즉 남자 간호대학생의 성 고정관념이 낮아질수록 셀프리더십과 간호전문직관이 높아지며, 셀프리더십이 높아질수록 간호전문직관도 높아진다고 할 수 있다.
후속연구
임상실습을 경험하였던 집단에서 간호전문직관이 더 낮았는데, 이는 임상실습 현장에서 경험하는 남자 간호대학생에 대한 편견으로 인한 위축감[13]이 반영된 결과로 생각된다. 그러나 남자 간호대학생의 간호전문직관을 연구한 선행 연구에서는 일상실습 경험이 일반적 특성에 포함되지 않아 비교고찰에 제한점이 있으므로 추후 반복 연구가 요구된다.
둘째, 남자 간호대학생의 간호전문직관 관련 연구가 부족하므로 다양한 변수를 고려한 후속 연구가 필요하며, 이를 토대로 다양한 교육프로그램을 개발하고 적용한 후 그 효과를 검증할 필요가 있다.
따라서 남자 간호대학생의 간호전문직관에 영향을 미치는 요인들을 정확하게 파악하고 이를 토대로 올바르게 간호전문직관을 확립해나갈 수 있도록 다양한 프로그램 및 지지체계를 마련해야 할 것으로 본다. 본 연구 결과를 통해서 볼 때, 남자 간호대학생의 바람직한 간호전문직관 확립을 위해서는 셀프리더십을 향상시키고 성 고정관념을 감소시키며 임상실습 경험에 긍정적인 이미지를 심어줄 수 있는 간호중재가 필요하며, 이러한 요인을 바탕으로 한 간호중재 프로그램 개발이 요구된다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
남자 간호대학생이 간호학과에 입학하는 이유는?
남자 간호대학생은 취업에 대한 확신, 안정된 직업과 높은 보수 그리고 남성의 희소성과 같은 직업적 전망을 가지고 간호학과에 입학한다[1]. 그러나 여학생 중심의 교육환경과 여전히 남아있는 사회적 편견에 부딪히면서 수많은 어려움과 도전에 직면하게 되는데, 이로 인해 학업 지속 여부에 대한 끊임없는 고민과 갈등을 하게 되고 탈출구 마련을 위한 방안으로 휴학과 전과를 고려하기도 한다[3].
바람직한 간호전문직관의 확립이 필요한 이유는?
간호전문직관은 간호와 간호사에 대한 체계적이고 직업 의식적인 견해로서 가치관과 직결되어 행동의 기준과 평가의 개념 틀을 제공하며, 교육을 받는 동안 형성되어 실무를 통해 지속적으로 발달 하는 속성을 가지고 있다[5]. 이는 간호대학생의 간호전문직관이 올바로 형성될 때 졸업 후 간호사가 되어서 간호전문직관을 더욱 발전시킬 수 있으며, 그렇지 않을 때에는 간호정체성에도 부정적인 영향을 미쳐 직무만족도와 전문성의 저하를 가지고 올 수 있음을 의미한다[4]. 따라서 바람직한 간호전문직관의 확립은 다양한 의료현장에서 전문가 들과 조화를 이루어 높은 수준의 간호를 제공할수 있는 원동력이 되므로[6], 남자 간호대학생이 바람직한 전문직관을 확립할 수 있도록 교육하는 것은 매우 의미 있는 일이다.
간호전문직관은 무엇입니까?
간호전문직관은 간호와 간호사에 대한 체계적이고 직업 의식적인 견해로서 가치관과 직결되어 행동의 기준과 평가의 개념 틀을 제공하며, 교육을 받는 동안 형성되어 실무를 통해 지속적으로 발달 하는 속성을 가지고 있다[5]. 이는 간호대학생의 간호전문직관이 올바로 형성될 때 졸업 후 간호사가 되어서 간호전문직관을 더욱 발전시킬 수 있으며, 그렇지 않을 때에는 간호정체성에도 부정적인 영향을 미쳐 직무만족도와 전문성의 저하를 가지고 올 수 있음을 의미한다[4].
참고문헌 (25)
J.E. Roth, C.L. Coleman(2008), Perceived and Real Barriers for Men Entering Nursing Student: Implications for Gender Diversity, Journal of Cultural Diversity, Vol.15(3);148-152.
S.H. Kim, S.Y. Kim(2016), Adaptation Experiences of Male Students in the Department of nursing. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, Vol.17(8);113-126.
E.J. Seo, N.H. Cha(2016), Relationships among Nursing Professional Values, Bioethics and Death Ethic Perception in Nursing Students. Journal of Digital Convergence, Vol.14(5);349-358.
D. Weis, M.J. Schank(2000), An Instrument to Measure Professional Nursing Values. Journal of Nursing Scholarship, Vol.32(2);201-204.
S.Y. Lee, J.S. Lee(2017), The Convergent Effect of Ego-resilience, Nursing Professionalism, and Social Support on Department Satisfaction in nursing students. Journal of Digital Convergence, Vol.15(12);403-412.
D.I. Kim(1993), A Study on the Relationship between Gender Stereotypes and Authoritarianism, The Korean Cultural Studies, Vol.63(2-3);45-58.
D.J. Lee(2004), The Relationships among Satisfaction in Major, Gender Identity, and Gender Stereotypes of Male Nursing Students, Graduate Yonsei University, pp.1-59.
H.J. Park(2015), Correlations among Nursing Professionalism, Critical Thinking Disposition and Self-leadership in Nursing Students, The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.21(2);227-236.
M.J. Yoo, H.J. Kim(2018), The Effects of Learning Attitude and Major Satisfaction of Male Nursing Students on Nursing Professionalism, Korean Association for Learner-Centered Curriculum And Instruction, Vol.18(8);867-883.
E.J. Lee(2017), Types of Male College of Nursing Students' Adaptation to Their Academic Department, The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.23(1);108-117.
E.Y. Cho(2015), The Effect of Gender Stereotype and Military Duty Planning Level on Major Satisfaction in Male Nursing Students, Journal of the Korean Data Analysis Society, Vol.17(5);3375-3390.
C.S. Song, J.J. Kim(2017), A Grounded Theory Approach to the Adaption Process of the Male Nursing Students. Korean Association for Learner- Centered Curriculum And Instruction, Vol.17(23);191-214.
S.R. Lee(2011). Nurse Image, Satisfaction of Major Effect on Nursing Professionalism of Male Students in Nursing, Graduate Ajou University, pp.1-49.
K.M. Lim, H.Y. Kim, K.J. Park(2017), The Influence of Nurse Image and Major Satisfaction on Nursing Professionalism of Male Nursing Students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, Vol.18(10);423-431.
E.J. Yeun, Y.M. Kwon, O.H. Ahn(2005), development of a Nursing Professional Value Scale. Journal of Korean Academy of Nursing, Vol.35(6);1091-1100.
C.C. Manz(1998), Mastering Self-leadership: Empowering Yourself for Personal Excellence, Prentice Hall, pp.1-146.
M.J. Kim(2007), Inquiry into Learner Factors Influencing the Self-leadership Development of University Students, Graduate Ewha Womans University, pp.1-220.
E.S. An, S.K. Chu(2011), Study on Male Nurses' Gender Stereotype and Job Satisfaction, The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, Vol.17(1);14-21.
H.J. Jung, M.J. Chae(2017), The Effect of Satisfaction in Major and Self-leadership on Career Preparation Behavior in Male Nursing Students. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol.17(5);105-117.
S.Y. Lee, S.Y. Jeon, Y.Y. Kim(2016), The Effects of Critical Thinking Disposition and Self-esteem to Self-leadership of Nursing Student, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.10(1);155-165.
M.S. Song, Y.R. Park, H.W, Male Nurses' Images of Male Students in Nursing University. Health and Medical Sociology, Vol.38;37-67.
K.I. Jung(2018), The Relationship between Nursing Professionalism, Nurse Image and Self-leadership among Nursing Students. Journal of wholitic Nursing Science, Vol.11;31-40.
E.Y. Yeom, K.S. Seo(2016), The Influence of Gender Role Conflict, Nursing Professionalism on Turnover Intention among Male Nurses. The Korea Contents Society, Vol.16(12);794-804.
H.J. Park, J.W. Oh,(2014), The Relationships of the Clinical Practice Stress and the Major Satisfaction with the Nursing Professionalism of Nursing College Students, Journal of Digital Convergence, Vol.15(12);403-412.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.