$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

사서교사의 직무탈진에 관한 혼합연구 - 직무열의의 매개효과를 중심으로 -
A Mixed Methods Research on the Job Burnout of Teacher Librarians: Focused on Mediating Effects of Job Engagement 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.53 no.4, 2019년, pp.255 - 283  

김수진 (신진과학기술고등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 사서교사들의 직무탈진 양상과 수준을 파악하여 직무탈진에 영향을 미치는 요인을 도출하고, 도출된 요인들의 영향 관계를 실증적으로 규명하였다. 정성적 연구를 위해 17명의 사서교사를 의도표집하여 2018년 9월 5일부터 10월 30일까지 심층면담을 진행하였다. 심층면담 내용을 분석한 결과 사서교사의 직무탈진에 영향을 주는 요인으로는 소속감, 전문 직업 정체성, 전문성 강화 기회, 사서교사에 대한 평판, 사회적 지원, 직무열의가 중요한 요인임이 밝혀졌고 이를 사서교사의 직무 특수성이라고 정의하였다. 2018년 12월 5일부터 12월 7일까지 6명의 사서교사를 대상으로 예비조사를 실시하였으며, 이후 2018년 12월 20일부터 2019년 1월 3일까지 2주 동안 웹 질문지를 통해 설문조사를 실시하였다. 총 305부가 회수되었고 이는 모두 분석에 사용되었다. 정량적 연구 결과 첫째, 사서교사의 직무 특수성 중 직무탈진에 영향을 미치는 요인으로는 전문 직업 정체성, 사서교사에 대한 평판, 사회적 지원으로 나타났다. 둘째, 사서교사의 직무 특수성 중 직무열의에 영향을 미치는 요인으로는 소속감, 전문 직업 정체성, 사회적 지원으로 나타났다. 셋째, 사서교사의 직무 특수성과 직무탈진 관계에서 직무열의의 매개효과를 검증한 결과, 전문 직업 정체성은 완전매개, 사회적 지원은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to identify the factors affecting job burnout by analyzing the job burnout patterns and levels in teacher librarians and to empirically investigate the relationship among the effective factors. For qualitative research 17 teacher librarians were intentionally chosen and ...

주제어

표/그림 (34)

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
burnout이란? 최근 세계보건기구(World Health Organization)에서는 ‘burnout’을 성공적으로 관리되지 않은 만성적 직장스트레스 증후군으로 정의하고, 질병으로 분류한다고 보도(MBC News 2019. 5.
사서교사의 직무열의가 저하되는 원인은? 1). 이렇듯 학교도서관이 양적으로 성장해 왔지만 학교도서관 운영 주체인 사서교사의 존재는 오히려 위축되어 교육과정에 적극적으로 참여하기 어려운 실정이며, 이는 사서교사의 직무열의를 저하시키는 요인이 되고 있다. 뿐만 아니라 학교 내에서 학교장을 비롯한 교과교사들과 교직원, 학생, 학부모들의 학교도서관에 대한 낮은 인식과 사서교사에 대한 정확한 역할 및 직무에 대한 이해 부족 등으로 많은 스트레스를 받고 있다.
이영만(2013)이 정의한 교사들의 탈진의 정도는? 이영만(2013)은 Maslach(1982)가 제시한 탈진의 하위요인을 교사들에게 적용해 해석했는데, 정서적 고갈은 교사 개인의 정서적 자원의 고갈로 인해 학생들을 환대할 수 있는 에너지가 부족한 상태, 비인간화는 학생들을 부정적이고 냉담하게 대할 뿐 아니라 싫어하는 사물처럼 대하는 것으로, 개인 성취감 감소는 자신의 직무에 대한 실패감, 능력 상실감을 경험하여 아예 교직을 떠나려고 생각을 하는 것으로 보았다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (46)

  1. Go, Soo-Jung. 2006. "A Comparative Analysis on the Determinants of Job Satisfaction for the Social Welfare Professional." Korean Public Administration Quarterly, 18(2): 473-495. 

  2. Kim, Nok-Hyun and Kwon, Oh-Sook. 2013. "A Study on Affecting the Burnout in Duties Factors of Rehabilitation Teachers at Gyeongsangbuk Province Living Facilities for the Disabled." Journal of Public Welfare Administration, 23(2): 187-219. 

  3. Kim, Jeong-Suk and Yu, Kum-Lan. 2010. "A Moderating Effect of Professional Identity for the Professional School Counselors in the Relationship between Role Conflict and Burnout." The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, 22(1): 53-69. 

  4. Kim, Jung-Eun and Lee, Sang-Rok. 2018. "The Effects of Job-Esteems on the Burnout among Social Workers." Social Science Research Review, 34(4): 147-175. 

  5. Min, Sook-Hee. 2014. The Librarian's Emotional Labor at the University Libraries: focusing on the relationship among supervisor's emotional intelligence, social support and library service level. Ph.D. diss., Dept. of Library and Information Science, Graduate School of Sangmyung University, Korea. 

  6. Park, Seoung-Ae. 2017. The Effects of Directors' Emotional Leadership on Child Care Teachers' Job engagement and Creative Job Performance. Ph.D. diss., Dept. of Education, Graduate School of Sunkyunkwan University, Korea. 

  7. Park, Eun-Jung. 2011. Factors Associated with Burnout of Health Teachers: Focused on work environment, work-related stress and interpersonal relationship. M.A. thesis, Dept. of Nursing Education, Graduate School of Korea University, Korea. 

  8. Park, Heung-Sik. 2008. The Influence of News Anchors' Reputation on the Credibility and Satisfaction of News Programs: Focusing on the main news programs of three terrestrial TVs. Ph.D. diss., Dept. of Journalism and Mass Communication, Graduate School of Sunkyunkwan University, Korea. 

  9. Seol, Jin-Hwa. 2012. "Social Workers Experience of Burnout Protective Factors in Community Rehabilitation Center." Journal of community welfare, 40: 103-129. 

  10. Sung, Oh-Hyun. 2013. The Structural Relationships between Job Demands, Burnout, Job Engagement and Customer Orientation of Hotel Service Encounter Employees: Focused on the Moderating effect of Ego-Resilienc. Ph.D. diss., Dept. of Hospitality & Tourism Management, Graduate School of Sejong University, Korea. 

  11. An, Su-Kyoung. 2001. A Study On The Relationship Between Professional Identity And Training And Burn-Out: Focused on social workers in community welfare center in Seoul. Ph.D. diss., Dept. of Social welfare, Graduate School of Dongguk University, Korea. 

  12. Lee, Young-Man. 2013. "An Study on the Trends in the Studies of the Teachers' Psychological Burnout." The Journal of Elementary Education, 26(2): 125-152. 

  13. Lee, Jae-il. 2011. The Relationship among School Organizational Characteristics, Social Support, Teacher's Professional Development, Teacher's Self-efficacy, and Teacher Burnout. Ph.D. diss., Dept. of Education, Graduate School of Inha University, Korea. 

  14. Lee, Chai-hang and Huh, Jin-young. 2006. "Effects of Role Stress and Social Support on job Burnout of Teachers with Mental Retardation in Special Education School." Korean Journal of Special Education, 40(4): 211-231. 

  15. Jang, Ji-Sug. 1994. A Study on the Burnout of Librarians in Special Libraries. M.A. thesis, Dept. of Library and Information Science, Graduate School of Ewha Womens University, Korea. 

  16. Chang, Hye-Rhan and Kim, Jeong-A. 2017. "A Study on the Job Burnout of Medical Librarians in Korea." Korean Society for Library and Information Science, 51(1): 245-269. 

  17. Jo, Cheol-Ho. 2016. A Study on the Effects of Public Institutions' Corporate Social Responsibility Activities on Job Engagement: Focused on the Mediator Effect of Organizational Identification. M.A. thesis, Dept. of Business Administration, Graduate School of Ulsan University, Korea. 

  18. Jin, Du-Chan and Shon, Eun-Jung. 2015. "The effect of counselor's job autonomy and opportunity for professional development on job engagement: The mediating roles of calling and selfefficacy." Korean Journal of Counseling, 16(4): 177-192. 

  19. Jin, Jung Hee. 2012. A Study on Realities and Influencing Factors of Burn-out of Legislative Supporting Staffs: Focusing Staffs of National Assembly Library of Korea. M.A. thesis, Dept. of Public Administration, Graduate School of Yeonsei University, Korea. 

  20. Choi, Min-Seok. 2016. The Effect of Job Burnout and Work Engagement on the Job Stress Related Presenteeism: Focused on the Job Demand-Resource Model. Ph.D. diss., Dept. of Business Administration, Graduate School of Gachon University, Korea. 

  21. Choi, Young-Suk. 2014. An Empirical Study on the Effects of Job Characteristics and Social Support on Psychological Empowerment, Organizational Commitment and Service Quality among Hotel Industry Employees. Ph.D. diss., Dept. of Venture Technology Management, Graduate School of Hoseo University, Korea. 

  22. Hong, Woo-Rim. 2015. "A Study on A Beginning Elementary School Teacher's Burnout." The Journal of Elementary Education, 28(3): 255-280. 

  23. Educational Statistic. [online] [cited 2019. 5. 1.] 

  24. MBC News. "WHO, Burn-out is classified as disease." [online] [cited 2019. 5. 29.] 

  25. Bakker, A. B., Demerouti, E., Taris, T. W., Schaufeli, W. B. and Schreurs, P. J. 2003. "A multi-group analysis of the job demands-resources model in four home care organizations." International journal of stress management, 10(1): 16-38. 

  26. Bakker, A. B. and Schaufeli, W. B. 2008. "Positive organizational behavior: Engaged employees in flourishing organizations." Journal of Organizational Behavior, 29: 147-154. 

  27. Baron, R. M. and Kenny D. A. 1986. "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations." Journal of Personality and Social Psychology, 51(6): 1173-1182. 

  28. Caputo, J. 1991. Stress and burnout in library service. Phoenix, AZ: Oryx Press. 

  29. Cobb, S. 1976. "Social support as a moderator of life stress." psychosomatic medicine, 38(5): 300-314. 

  30. DelGuidice, M. 2011. "Avoiding school librarian burnout: simple steps to ensure your personal best." Library Media Connection, 29(4): 22-23. 

  31. Freudenberger, H. J. 1974. "Staff burn-out." Journal of social issues, 30(1): 159-165. 

  32. Girdin, D. A., Everly, G. S. and Dusek, D. E. 1996. "Controlling stress and Tension." Needham Heights, MA: Allyn & Bacon. 

  33. Gold, Y. and Roth, R. A. 1993. Teachers managing stress and preventing burn-out: The Professional health solution. London: Falmer Press. 

  34. Hackman, J. R. and Oldham, G. R. 1980. Work redesign. reading. MA: Addison-Wesley. 

  35. Harwell, K. 2013. "Burnout and job engagement among business librarians." Library Librarianship & Management, 27(1-2). 

  36. Hall, R. H. 1968. "Professionalization and bureaucratization." American Sociological Review, 33: 92-104. 

  37. Kahn, W. A. 1990. "Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work." Academy of Management Journal, 33: 692-724. 

  38. Maslach, C. and Jackson, S. E. 1981. "The measurement of experienced burnout." Journal of organizational behavior, 2(2): 99-113. 

  39. Maslach,C. 1982. Burnout: The cost of caring. Cambridge; Malor Book, MA. 

  40. Schaufeli, W. B., Bakker, A. B. and Salanova, M. 2006. "The measurement of work engagement with a short questionnaire." Educational and Psychological Measurement, 66: 701-716. 

  41. Sheesley, D. F. 2001. "Burnout and the academic teaching librarian: An examination of the problem and suggested solutions." The Journal of Academic Librarianship, 27(6): 447-451. 

  42. Pantry, S. 2007. Managing Stress and Conflict in Libraries. London: Facet. 

  43. Pines, A. M., Aronson, E. and Kafry, D. 1981. Burnout: from tedium to personal growth. New York: Macmillan. 

  44. Togia, A. 2005. "Measurement of burnout and the influence of background characteristics in Greek academic librarians." Library Management, 26(3): 130-138. 

  45. Topper, E. F. 2007. "Stress in the library workplace." New Library World, 108(11/12): 561-564. 

  46. Xanthopoulou, D., Bakker, A. B,. Heuven, E., Demerouti, E. and Schaufeli, W. B. 2008. "Working in the Sky: A Diary Study on Work Engagement Among Flight Attendants." Journal of Occupational Health Psychology, 13(4): 345-356. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로