$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 사서교사 1급 자격연수 교육과정 운영 사례 연구
A Case Study on the Operation of the Qualification Training Curriculum for Level 1 Librarian Teachers 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.53 no.1, 2022년, pp.31 - 54  

임성관 (경기대학교 교육대학원 사서교육전공)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 2021년도 여름방학 중에 사서교사(1급) 자격연수를 운영한 K대학교 교육연수원의 사례를 바탕으로, 자격연수가 어떻게 구성 및 운영되는지 교육과정에 대한 실태를 살펴보는데 목적이 있었다. 연구 결과 사서교사(1급) 자격연수에는 초등학교에서 50명(남성 4명, 여성 46명), 중학교에서 24명(남성 4명, 여성 20명), 고등학교에서 37명(남성 5명, 여성 32명), 총 111명의 사서교사들이 참여했다. 또한 자격연수의 교육과정은 '학습자 힘 기르기'의 영역 및 '사서교사 역할 성명서'의 직무 범위에 부합되는 핵심역량과 교과목들로 구성되어 있었으며, 자격연수에 참여했던 사서교사 111명의 만족도는 평균 5점 만점에 4.76점으로 나타났다. 따라서 전반적으로 만족도가 높은 편이이었으나, 가장 낮거나 평균보다 낮았던 부분에 대해 제언하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to examine the actual state of the curriculum on how qualification training is organized and operated based on the operation case of the K University Education and Training Institute, which operated librarian teacher (level 1) qualification training was held during the ...

주제어

참고문헌 (21)

  1. Baek, Chang-Min & Lee, Hae-Sook (2021, March 5). Four librarians in the high school library? it's way ahead of time. OhmyNews article. Available: http://www.ohmynews.com/NWS_Web/View/at_pg.aspx?CNTN_CDA0002721861&CMPT_CDP0001&utm_campaigndaum_news&utm_sourcedaum&utm_mediumdaumnews 

  2. Cheon, Hee-Sun & Park, Ji-Hong (2018). The effects of teacher librarians' lmages on the user satisfaction of school librarians. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 29(4), 35-55. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2018.29.4.035 

  3. Jung, Yurina (2017). A Study on the Effect of Qualification Training and Improvement Plans for Strengthening the Competence of First Grade Teachers in Elementary School. M.A. thesis, Major in Educational Administration and Higher Education Graduate School of Education Korea University. 

  4. Kang, Bong-Suk & Song, Gi-Ho (2019). A study of teacher librarians' efficacy. Journal of Korean Library and Information Science Society, 50(2), 149-168. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.50.2.201906.149 

  5. Kim, Bo-Kyung (2017). The Expectations and Satisfaction of History Teachers for Qualification Training for Secondary School Level 1 Teachers: Focusing on the 2016 Gyeonggi-do Qualification Training. M.A. thesis, Major in History Education Graduate School of Education Korea University. 

  6. Kim, So-Yeon (2003). Implement of In-service Training for Elementary School Teacher to Acquire First Class Teaching Certificates. M.A. thesis, Major in Educational Administration Graduate School of Education Korea National University of Education. 

  7. Kim, Sung-Jun (2009). A study on Korean teacher librarians' perception of expertise. Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(3), 249-270. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.40.3.200909.249 

  8. Kim, Sung-Jun & Suh, Jin-Won (2008). The study on the present educational aspect of Korean teacher librarians and their supply-demand problems. Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(3), 161-186. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.39.3.200809.161 

  9. Ministry of Education Teacher's Welfare Training Division (2016). Guidance on the Direction of Teacher Training in 2016. Sejong: Ministry of Education. 

  10. Ministry of Government Legislation Korean Law Information Center (2021). Enforcement Rules of Regulations on Training of Teachers, etc. Available: https://www.law.go.kr/LSW/lsSc.do?menuId1&dt20201211&query%EA%B5%90%EC%9C%A1%EA%B3%BC%ED%95%99%EA%B8%B0%EC%88%A0%EB%B6%80%EB%A0%B9&subMenuId15#undefined 

  11. Ministry of Government Legislation Korean Law Information Center (2021). Qualification training standard curriculum. Available: https://www.law.go.kr/LSW/admRulLsInfoP.do?admRulSeq2100000177207 

  12. Ministry of Government Legislation Korean Law Information Center (2021). Regulations on the Training of Teachers, etc. Available: https://www.law.go.kr/LSW/lsSc.do?menuId1&dt20201211&query%EA%B5%90%EC%9C%A1%EA%B3%BC%ED%95%99%EA%B8%B0%EC%88%A0%EB%B6%80%EB%A0%B9&subMenuId15#J12256639 

  13. Oh, Hoo-Jin (2004). Teacher certification in Illinois, Georgia. Report of Science Education, 35, 95-110. 

  14. Seo, Jeong-Hwa (1994). Teacher Personnel Administration. Seoul: Seyoungsa. 

  15. Shin, Ji-Yoon & Chung, Hye-Young (2017). Experiences of elementary teachers completing the certification program for the 1st level regular teachers by self-examination. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17(12), 53-72. 

  16. Song, On-Kyung (2021). The Power of Libraries and Reading Education. Seoul: Korean Library Association. 

  17. American Association of School Librarians (2009). Empowering Learners: Guidelines for School Library Program. Chicago: AASL. 

  18. New York State Education Department (2021). Advancing from the Initial Certificate to the Professional Certificate. Available: http://www.highered.nysed.gov/tcert/certificate/advanceinitprof.html 

  19. School Library Association of South Australia (2015). Teacher Librarian Role Statement. Available: https://www.slasa.asn.au/Advocacy/docs/RoleStatement2015.pdf 

  20. UNESCO & IBE (1975). International Standard Classification of Education. Available: http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/R70.pdf 

  21. UNESCO & ILO (1966). Recommendation Concerning the Status of Teachers. Available: http://portal.unesco.org/en/ev.php-URL_ID13084&URL_DODO_TOPIC&URL_SECTION201.html 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로