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NTIS 바로가기Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.5 no.4, 2019년, pp.379 - 385
최정열 (동양대학교 철도건설안전공학과) , 한경성 (서울교통공사 궤도2사업소) , 봉재근 (서울교통공사 궤도2사업소) , 장철주 (롯데건설) , 정지승 (동양대학교 철도건설안전공학과)
The purpose of this study is to investigate the damage status of wood sleepers on concrete track of urban transit at different locations and to analyze the causes of damages. In addition, the turnout maintenance history during the service period of about 24 years was analyzed in conjunction with the...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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도시철도 분기기 유지관리란? | 도시철도 분기기 유지관리는 대부분 분기별 인력 궤도검측을 시행하여 관리기준치를 초과하는 궤도틀림 발생 시 보수를 시행하고 측정치를 관리한다. 또한 공용 중 분기기 레일에서 중대한 결함 또는 절손이 발생 되면 즉시 응급이음매판을 설치하고 해당레일을 교환한다. | |
분기기 궤도구성품의 손상의 원인은? | 도시철도 콘크리트궤도에 적용된 분기기는 약 24년의 공용기간동안 최근 텅레일 손상, 용접부 절손, 망간크로싱 균열 등 분기기 궤도구성품의 손상이 증가되는 추세이다. 분기기의 손상 및 유지관리와 관련하여 최근에 진행되어온 연구는 분기기 궤도틀림, 분기기 위치별 충격 및 마모에 대한 연구가 대부분이며 김은영은 분기기 힐부, 이음매부에서는 궤간과 수평틀림이 지배적이었으며 그림 1과 같이 크로싱부의 경우 중량이 큰 열차 일수록 처짐 및 끝 닳음이 유발되고 충격이 가중될 수있음을 제시하였다[1]. | |
분기기의 손상 및 유지관리 기준의 예시는? | 오수진은 도시철도 분기기 망간크로싱의 손상수준을 평가하고 이를 바탕으로 크로싱 교체기준을 제시하였으며 크로싱부는 동적하중에 의해 궤도충격이 약 1.7배 증폭될 수 있음을 실험 및 해석적으로 입증하여 크로싱 부가 분기기에서 궤도충격측면에서 가장 취약할 수 있음을 분석하였다[2]. 최희영은 분기기 레일의 직마모와 편마모 발생수준에 대한 분석결과를 바탕으로 차륜과의 상호작용력 및 레일의 손상을 비롯한 열차 탈선메커니즘과의 상관관계에 대한 연구를 수행하였다[3]. |
E.Y. Kim, "A study on the Influence Turnout Track Twist from Train Operation", Ajou University, Master's thesis, 2016
S.J. Oh, "A study Damage Evaluation & Replacement Criteria for Manganese Crossing of Turnout on Urban Railway", Ph.D. thesis, Seoul National University of Science and Technology, p.55, 2017
H.Y. Choi, S.Y. Lee, "Base Study on Management Standard of Switch Rail in Conventional Railway", Journal of the Korean Society for Railway, Vol. 21, pp. 269-276, 2018 (DOI : 10.7782/JKSR.2018.21.3.269)
Y.G. Park, J.Y. Choi, K.Y. Eum, "A Study of Fatigue Damage Factor Evaluation for Railway Turnout Crossing using Qualitative Analysis & Field Test", Journal of The Korean Society of Civil Engineers, Vol. 28, pp. 881-893, 2008
J.Y. Choi, H.S. Gong, J.H. Kim, H.S. Kim, J.S. Chung, "An Experimental Study on Causes Evaluation of Rail corrugation for concrete track(STEDEF) in Urban Transit", The Journal of the Convergence on Culture Technology(JCCT), Vol. 4, No. 4, pp. 413-148, 2018 (doi http:/dx.doi.org/10.1703/JCCT.2018.4.4.413)
K.S. Lee, "Dynamic Behavior of the STEDEF System on Concrete Ballast", Kyunggi University, A Doctor's degree, 1996
S.M. Kim, "An Improvement Study for Existed Quality Controls of Concrete Sleepers", Hanyang University, Master's thesis, 2005
J.Y. Song, "Condition Assessment and Damage Control for Concrete Sleeper", Hanyang University, Master's thesis, 2012
S.C. Kim, "An Analysis on the Mechanical Behavior of Resilient Sleeper in Concrete bed", Kyunggi University, Master's thesis, 1997
J.I. Kim, "An Analysis on the Mechanical Damage Behavior of Resilient Sleeper on Concrete Ballast", Dongguk University, Master's thesis, 2002
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오픈액세스 학술지에 출판된 논문
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