$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Monte-Carlo 모의실험을 이용한 초·중·고등학교의 환기부족 평가
Evaluation of Ventilation Deficiecy in Elementary, Middle, and High Schools using Monte Carlo Simulation 원문보기

韓國環境保健學會誌 = Journal of environmental health sciences, v.46 no.6, 2020년, pp.627 - 635  

최영태 (대구가톨릭대학교 산업보건학과) ,  박진현 (대구가톨릭대학교 산업보건학과) ,  김은채 (대구가톨릭대학교 산업보건학과) ,  류현수 (대구가톨릭대학교 산업보건학과) ,  김동준 (대구가톨릭대학교 산업보건학과) ,  민기홍 (대구가톨릭대학교 산업보건학과) ,  정다영 (대구가톨릭대학교 산업보건학과) ,  우병렬 (대구가톨릭대학교 산업보건학과) ,  조만수 (대구가톨릭대학교 산업보건학과) ,  양원호 (대구가톨릭대학교 산업보건학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives: Indoor air quality has become more important aspeople spend most of their times indoors. Since students spend most of their times at home or at school, they are more likely to be exposed to indoor air pollutants. Ventilation in school classrooms can affect health and learning performance...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (21)

  1. Yang W, Lee K, Park K, Yoon C, Son B, Jeon JM, Lee H, Choi WH, Yu SD, Han JS. Microenvironmental time activity patterns of weekday and weekend on korean, Korean Journal of Environmental Health 2009; 29(10): 267-274. 

  2. Yang W, Lee K, Chung M. Characterization of indoor air quality using multiple measurements of nitrogen dioxide. Indoor Air. 2004; 14: 105-111. 

  3. United state environmental protection agency. Improving indoor air quality. https://www.epa.gov/indoor-air-quality-iaq/improving-indoor-air-quality#Ventilation_improvements [accessed 22 January 2019]. 

  4. Ring E, Brager G. Occupant comfort, control, and satisfaction in three california mixed-mode office buildings. ACEEE Summer Study on Energy efficiency in Buildings. 2000; 8314-8328. 

  5. Sundell J. On the history of indoor air quality and health. Indoor Air. 2004; 14(7): 51-58. 

  6. Yang W. Time-activity pattern of students and indoor air quality of school. Korean Institute of Educational Facilities. 2014; 21(6): 17-22. 

  7. Landrigan P. Environmental hazards for children in USA. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health. 1998; 11(2): 189-194. 

  8. Camilla V, Kati J, Sander T, Kaiser A, Maria A, Raimo M, et al. Ventilation positive pressure intervention effect on indoor air quality in a school building with moisture problems. Environmental Research and Public Health. 2018; 15(2): 230. 

  9. Lim W. Literature review of the effect of the carbon dioxide concentration in classroom air on the students learning performance. Korean Journal of Environmental Education. 2015; 28(2): 134-145. 

  10. Shendell D, Prill R, Fisk W, Apte M, Blake D, Faulkner D. Associations between classroom CO 2 concentrations and student attendance in washington and idaho. Indoor Air. 2004; 14: 333-341. 

  11. Almeida SM, Canha N, Silva A, do Carmo Freitas M, Pegas P, Alves C. Evtyugina M, Adriao Pio C. Children exposure to atmospheric particles in indoor of lisbon primary schools. Atmospheric Environment. 2011; 45: 7594-7599. 

  12. National institute of meteorological sciences. Report of global atmosphere watch. 2018. 

  13. Lee J, Choi J, Kim H. Determination of body surface area and formulas to estimate body surface area using the alginate method. Journal of Physiological Anthropology 2008; 27(2): 71-82. 

  14. National Institute of Environmental Research. Study on the improvement of exposure factors of korean adults on risk assessment. 2018. 

  15. David A, Alexander B. Carbon dioxide levels and ventilation rates in schools. International Journal of Ventilation. 2002; 1(1): 45-52. 

  16. Douglas H. How to measure anything: finding the value of Intangibles in business, John Wiley & Sons, 2007, p. 46. 

  17. Korea ministry of government legislation. Enforcement decree of the school health act. 2018. 

  18. Choe Y, Heo J, Park J, Kim E, Ryu H, Kim D, et al. Evaluation of carbon dioxide concentration and ventilation rates in elementary, middle and high Schools. Korean Journal of Environmental Health 2020; 46(3): 1-9. 

  19. Anna M, Elwira Z. Determination on carbon dioxide levels in school buildings: the effect of thermal efficiency improvement. Engineering and Protection of Environment 2019; 21(2), 155-162. 

  20. Ministry of education. School environmental hygiene and food hygiene management manual. 2019. 

  21. Kim S, Kim J, Kim J. A study on the CO 2 concentration control in lecture room. Korea Institute of Architectural Sustainable Environment and Building Systems. 2012; 97-100. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로