$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

섭식장애가 있는 뇌성마비아동의 사회성 증진을 위한 구강 감각 놀이 치료프로그램의 효과연구
A Study on the Effect of Oral Sense Play Treatment Program on the Social Enhancement in Dysphagic Children with Cerebral Palsy 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.8 no.4, 2020년, pp.265 - 275  

오혜원 (우석대학교 작업치료학과) ,  김고운 (더자람감각통합발달연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : In this study, we would like to apply oral sensory play therapy program to children with cerebral palsy who have sensitive oral senses to find out the effect on oral sensory ability, oral function, performance ability and sociality. Methods : The subjects of this study were 20 children dia...

주제어

표/그림 (4)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구는 구강방어를 가지고 있는 뇌성마비 아동을 대상으로 구강감각 놀이 치료프로그램의 적용이 구강기능, 작업수행능력, 사회성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 실험군에서 아동의 능동적인 참여를 유도한 구강감각 놀이 치료프로그램을 적용하였고, 대조군에서는 치료사에 의해 제공된 수동적 감각운동 프로그램을 실시하였다.
  • 본 연구는 흥미와 참여를 증진하기 위한 구강 감각 놀이 치료프로그램이 섭식장애를 가지는 뇌성마비 아동의 구강 기능, 작업 수행, 사회성에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보고자 하였다. 연구의 대상자는 A 시와 B 시의 아동발달센터를 이용하고 있는 아동 중 전문의로부터 뇌성마비로 진단받은 총 20명의 아동을 대상으로 실험군 10명, 대조군 10명을 무작위 분류하여 선정하였다.
  • 뇌성마비 아동의 섭식 문제를 해결하기 위해 다양한 감각 기반 중재가 있으나, 기존의 연구에서는 아동에게 중요한 작업인 놀이를 기반으로 한 중재는 미비하다. 이에 본 연구에서는 뇌성마비 아동 중 구강 감각이 예민한 아동을 대상으로 아동의 능동적인 참여를 유도한 구강 감각 놀이 치료프로그램을 제공하여 구강 감각 능력, 구강 기능, 작업수행 능력, 사회성에 미치는 효과를 알아보고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (39)

  1. Barton C, Bickell M, Fucile S(2018). Pediatric oral motor feeding assessments: a systematic review. Phys Occup Ther Pediatr, 38(2), 190-209. https://doi.org/10.1080/01942638.2017.1290734. 

  2. Boiron M, Da Nobrega L, Roux S, et al(2007). Effects of oral stimulation and oral support on non nutritive sucking and feeding performance in preterm infants. Dev Med Child Neurol, 49(6), 439-444. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2007.00439.x. 

  3. Carpenter L, Baker GA, Tyldesley B(2001). The use of the Canadian Occupational Performance Measure as an outcome of a pain management program. Can J Occup Ther, 68(1), 16-22. https://doi.org/10.1177/000841740106800102. 

  4. Cho IS, Cho BY(2006). The effect of play program on social development of developmental delayed infant. Korean J Rehabil Psychol, 13(1), 82-103. 

  5. Choi MS, Kim HH, Kim DY, et al(2009). Factors affecting the chewing ability of children with cerebral palsy. Commun Sci Disord, 14(1), 117-127. 

  6. Choi SK, Kim OK(1998). Construction and Standardization of the Korean Vineland Social Maturity Scale. Seoul, Chung-Ang Jeoksung Press. 

  7. Dahlseng MO, Finbraten AK, Juliusson PB, et al(2012). Feeding problems, growth and nutritional status in children with cerebral palsy. Acta Paediatr, 101(1), 92-98. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2011.02412.x. 

  8. Doll EA(1965). Vineland Social Maturity Scale: condensed manual of directions. American Guidance Service, pp.1-28. 

  9. Dunn W(1999). Sensory profile: user's manual. San Antonio, Psychological Corporation, pp.1-28. 

  10. Ekberg O, Hamdy S, Woisard A, et al.(2002). Social and psychological burden of dysphagia: Its impact on diagnosis and treatment. Dysphagia, 17(2), 139-146. https://doi.org/10.1007/s00455-001-0113-5. 

  11. Fritz H, Sewell-Roberts C(2020). Family stress associated with cerebral palsy. Cerebral Palsy, 515-545. https://doi.org/10.1007/978-3-319-74558-9_213. 

  12. Fung EB, Samson-Fang L, Stallings VA, et al(2002). Feeding dysfunction is associated with poor growth and health status in children with cerebral palsy. J Am Diet Assoc, 102(3), 361-373. https://doi.org/10.1016/s0002-8223(02)90084-2. 

  13. Gulati S, Sondhi V(2018). Cerebral palsy: an overview. Indian J Pediatr, 85(11), 1006-1016. https://doi.org/10.1007/s12098-017-2475-1. 

  14. Kim JI(2005). The effects of postural adjustment program for reflex. Graduate school of Daegu University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  15. Kim KS(2017). The effects of sensory integration therapy on social behaviors and feeding of children with intellectual disorder. J Korea Acad-Industr Cooper Soc, 18(10), 634-641. https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.10.634. 

  16. Kim MS, Kim TR(2001). A Comparison of the sensory processing skills of typically developing children with developmental disability. Korean J Occup Ther, 9(1), 1-10. 

  17. Kim SH, Kwon DH(2011). A basic study for the development of the Korean assessment method for feeding abilities. J Speech-Language Hearing Disord, 20(3), 31-51. 

  18. Kim SK(2011). A case study on the effects of a chewing program on the intelligibility of nonsense one syllable of preschool children with athetoid cerebral palsy. Graduate school of Ewha Womans University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  19. Langmore SE(1999). Issues in the management of dysphagia. Folia Phoniatr Logop, 51(4-5), 220-230. https://doi.org/10.1159/000021499. 

  20. Law M, Baptiste S, McColl M, et al(1990). The Canadian Occupational Performance Measure: an outcome measure for occupational therapy. Can J Occup Ther, 57(2), 82-87. https://doi.org/10.1177/000841749005700207. 

  21. Lim YJ, Park KY, Yoo EY(2007). Pilot study to establish content validity of a Korean-translated version of a Sensory Profile. Korean J Occup Ther, 15(2), 25-42. 

  22. Miller RM, Langmore SE(1994). Treatment efficacy for adults with oropharyngeal dysphagia. Arch Phys Med Rehabil, 75(11), 1256-1262. https://doi.org/10.1016/0003-9993(94)90015-9. 

  23. Moon YS(2019). Feeding intervention of children with cerebral palsy. Swallowing Rehabil, 2(1), 23-32. https://doi.org/10.31115/sr.2019.2.1.23. 

  24. Morris C(2007). Definition and classification of cerebral palsy: a historical perspective. Dev Med Child Neurol, 49(s109), 3-7. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2007.tb12609.x. 

  25. Motion S, Northstone K, Emond A, et al(2002). Early feeding problems in children with cerebral palsy: weight and neurodevelopmental outcomes. Dev Med Child Neurol, 44(1), 40-43. https://doi.org/10.1017/s0012162201001633. 

  26. Novak I, Cusick A, Lannin N(2009). Occupational therapy home programs for cerebral palsy: Double-blind, randomized, controlled trial. Pediatrics, 124(4), e606-e614. https://doi.org/10.1542/peds.2009-0288. 

  27. Odderson IR, Keaton JC, McKenna BS(1995). Swallow management in patients on an acute stroke pathway: quality is cost effective. Arch Phys Med Rehabil, 76(12), 1130-1133. https://doi.org/10.1016/s0003-9993(95)80121-9. 

  28. Oh HW, Kim KU(2019). Effect of multi-sensory play therapy program on ADHD children's attention and learning. J Korean Soc Integrative Med, 7(4), 23-32. https://doi.org/10.15268/ksim.2019.7.4.023. 

  29. Patricia O, Eileen R, Sheila F(1995). MORE: integrating the mouth with sensory and postural functions. 2nd, PDP Press, pp.2,16,10,88. 

  30. Ryu SU(2019). Sensory processing assessment & intervention for feeding disorders of children with oral defensiveness: a literature review. KADR, 2(1), 47-55. https://doi.org/10.31115/sr.2019.2.1.47. 

  31. Shin MK(2013). The effects of an oral sensory stimulation home program on children with autism spectrum disorder with oral defensiveness. Graduate school of Yonsei University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  32. Snider L, Majnemer A, Darsaklis V(2011). Feeding interventions for children with cerebral palsy: a review of the evidence. Phys Occup Ther Pediatr, 31(1), 58-77. https://doi.org/10.3109/01942638.2010.523397. 

  33. Song WJ, Park JH, Jung MY, et al(2013). Effect of oral sensory treatment on oral function in dysphagic children with cerebral palsy. Korean J Occup Ther, 21(4), 47-58. https://doi.org/10.14519/jksot.2013.21.4.05. 

  34. Speyer R, Cordier R, Kim JH, et al(2019). Prevalence of drooling, swallowing, and feeding problems in cerebral palsy across the lifespan: a systematic review and meta­ analyses. Dev Med Child Neurol, 61(11), 1249-1258. https://doi.org/10.1111/dmcn.14316. 

  35. Stratton M(1981). Behavioral Assessment Scale of oral functions in feeding. Am J Occup Ther, 35(11), 719-721. https://doi.org/10.5014/ajot.35.11.719. 

  36. Stringer S(1999). Managing dysphagia in palliative care. Prof Nurse, 14(7), 489-492. 

  37. Sung GY, Choi JS, Jung HR(2019) Effects of active oral play and ayres sensory integration (ASI®) for child with oral defensiveness: single subject research. J Korean Acad Sensory Integration, 17(3), 1-13. https://doi.org/10.18064/JKASI.2019.17.3.001. 

  38. Umay E, Gurcay E, Ozturk EA, et al(2020). Is sensory-level electrical stimulation effective in cerebral palsy children with dysphagia?. a randomized controlled clinical trial. Acta Neurol Belg, 120(5), 1097-1105. https://doi.org/10.1007/s13760-018-01071-6. 

  39. Winstock A(1994). The practical management of eating and drinking difficulties in children. Bicester, Winslow Press, pp.49-70. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로