$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

보육교사의 정서지능이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에서 원장 감성리더십의 매개효과
The Mediating Effect of Emotional Leadership of Daycare Center Directors on the Relation between Childcare Teachers' Emotional Intelligence and Teacher-Infant Interaction 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.21 no.12, 2020년, pp.369 - 376  

이신영 (세한대학교 유아교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 보육교사의 정서지능과 보육교사-영유아 상호작용의 관계에서 보육교사가 지각한 원장 감성리더십매개 변인으로 작용하는지를 알아보기 위해 수행되었다. 이를 위해 보육교사 293명을 대상으로 설문 조사를 하였고, 자료처리는 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 Pearson의 적률상관계수 산출과 위계적 회귀분석을 하였으며, Sobel-test 및 Baron과 Kenny의 모형에 따라 매개 효과를 검증하였다. 연구결과는 첫째, 보육교사의 정서지능, 교사-영유아 상호 작용, 원장 감성리더십 간에는 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교사-영유아 상호작용에 대한 보육교사의 정서지능과 원장 감성리더십의 상대적 설명력에서 보육교사의 정서지능이 원장의 감성리더십 보다 상대적으로 더 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 정서지능이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에서 원장의 감성리더십은 부분적으로 매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 이 같은 결과는 보육의 질적 제고를 위한 기초자료를 제공했다는 점에서 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to identify the relationships among childcare teachers' emotional intelligence, daycare center directors' emotional leadership, and teacher-infant interactions. Also, this study examines whether a daycare center director's emotional leadership would mediate the correlati...

주제어

표/그림 (8)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 보육교사의 정서지능과 원장 감성리더십이 교사-영유아 상호작용에 미치는 상대적 영향력과 보육교사의 정서지능과 교사-영유아 상호작용 간의 관계에서 원장 감성리더십의 매개 효과를 알아보기 위한 목적으로 실행되었다.
  • 이에 본 연구에서는 보육교사의 정서지능과 보육교사가 지각한 원장 감정리더십이 교사-영유아 상호작용에 미치는 상대적 영향력을 살펴보고, 보육교사의 정서 지능과 교사-영유아 상호작용의 관계에서 원장의 감성리더십의 매개 효과를 밝혀보고자 한다. 본 연구를 통해 보육교사의 정서지능과 교사-영유아의 상호작용의 질을 높일 수 있는 방안 모색을 위한 기초자료를 제공할 수 있으리라 기대하며, 본 연구를 위한 연구문제는 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (35)

  1. M. A. Choi, A Study of Teachers' Job Satisfaction and the Mutual Interaction between Teachers and Children in the Kindergartens, Master's thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea, pp.3-4, 1999. 

  2. K. C. Kim, A. S. Shin, "Relations among Infant Teachers' Professionality, Sensibility, and Happiness, and Infant-Teacher Interaction, and their Effects on Infant-Teacher Interaction", Korean Journal of Child Education and Care, vol.16, no.2, pp.57-82, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.21213/kjcec.2016.16.2.57 

  3. H. J. Lee, "The Mediating Effects of Professional Perception on the Relationship between Child Care Teacher's Efficacy and Children-Teachers Interaction", Korean Journal of Child Education and Care, vol.15, no.4, pp.93-112, 2015. 

  4. H. J. Kim, D. J. Na, "The Relationship between the Teachers' Efficacy Belief of Interactions and Teachers and Children", Journal of Korean Child Care and Education, vol.2, no.2, pp.111-128, 2006. 

  5. J. Downer, T. J. Sabol, B. T. Hamre, "Teacher-Child Interactions in the Classroom: Toward a Theory of Within-and Cross-domain Links to Children's Developmental Outcomes", Early Educational Development, vol.21, no.5, pp.699-723, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/10409289.2010.497453 

  6. M. R. Chung, S. K. Kim, M. J. Kim, "The Sequential Mediation Effects of Efficacy Belief about Play and Professional Recognition between Kindergarten Teacher's Emotional Intelligence and Teacher-child Interaction", Korean Journal of Childcare & Education, vol.12, no.3, pp.137-157, 2016. DOI:http://dx.doi.org/10.14698/jkcce.2016.12.03.1372016 

  7. D. L. Vandell, J. Belsky, M. Burchinal, L. Steinberg, L. N. Vandergrift, "Do Effects of Early Child Care extend to Age 15 Years? Results from the NICHD Study of Early Child Care and Youth Development", Child Development, vol.81. no.3, pp.737-756, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01431.x 

  8. P. Salovey, J. D. Mayer, The Positive Psychology of Emotional Intelligence. The Handbook of Positive Psychology, C. R. Snyder & S. J. Lopez.(Eds.), NY: Oxford University Press, 1997. pp.159-170. 

  9. J. Y. Kwon, "The Relationships among Emotional Intelligence, Emotional Labor, and Working Stress of Child-care Teachers", Korean Journal of Early Childhood Education, vol.30, no.6, pp. 269-290, 2010. 

  10. S. J. Na, The Effects of Childcare Teacher's Emotional Intelligence and Fatigue on Teacher-Child Interaction, Master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea, pp.66-81, 2015. 

  11. Y. Y. Park, Effects of Child Care Teachers' Emotional Intelligence and Sensitivity on Teacher-Infant Interactions, Master's thesis, Sungshin Women's University, Seoul, Korea, pp.43-53, 2018. 

  12. B. R. Yeon, The Effect of Teacher's Emotional Intelligence and Knowledge about Infant Development on the Interaction between Teachers and Infants, Master's thesis, Incheon National University, Incheon, Korea, p.43-49, 2014. 

  13. L. S. Goldstein, V. E. Lake, "Love, Love, and More Love for Children: Exploring Preservice Teachers' understandings of caring", Teaching and Teacher Education, vol.16, no.8, pp.861-872, 2000. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00031-7 

  14. M. Zembylas, "Discursive Practices, Genealogies, and Emotional Rules: A Poststructuralist View on Emotion and Identity in Teaching", Teaching and Teacher Education, vol.21, no.8, pp.935-948, 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.06.005 

  15. H. J. Cho, S. Y. Kim, "A relationship of teachers' emotional intelligence to teacher-infant interaction among infant teachers", The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, vol. 17, no. 5, pp.189-208, 2012. 

  16. N. S. Kim, Impact of Emotional Intelligence and Teacher Efficacy on Job Satisfaction in Early Childhood Teachers, Ph.D dissertation, Catholic Kwandong University, Gangwon-do, Korea, p.74, 2015. 

  17. H. L. Moon, J. H. Kang, "The Influence of Infant Teacher's Emotional Intelligence on their Role Performance", Early Childhood Education & Care, vol.10, no.2, pp.121-136, 2015. DOI : https://doi.org/10.16978/ecec.2015.10.2.006 

  18. J. H. Lee, Exploration of the Relations with Emotional Labor of Childcare Teachers, Individual, and Organizational Emotional-Values, Job Satisfaction, Burnout, Ph.D dissertation, Ewha Womans University, Seoul, Korea, pp.3-4, 2007. 

  19. E. S. Noh, S. S. Pu, "The Impact of Emotional Intelligence on the Communicative Competence of Early Childhood Teachers", The Journal of Educational Studies, vol.43, no.4, pp.113-135, 2012. 

  20. J. Y. Hong, The Relationship among Child Care Center Director's Emotional Leadership, Teachers' Emotional Intelligence, Teacher Efficacy, and the Interaction between Teachers and Children, Ph. D dissertation, Anyang University, Gyeonggi-do, Korea, p.10-11, 2015. 

  21. D. Goleman, R. Boyatzis, A. McKee, Primal Leadership: Realizing the of Emotional Intelligence. Boston: Harvard Business School Press. 2002. 

  22. S. J. Lee, Happiness and Work Stress Perceived by Directors and Infant Teachers Depending on Emotional Leadership, Master's thesis, Duksung Women's University, Seoul, Korea, p.70, 2016. 

  23. Y. J. Byun, S. H. Ahn, "Factors Contributing to Kindergarten Teacher's Commitment to Teaching: Focused on a Director's Emotional Leadership, a Fellow Teacher's Emotional Support, and a Motivation for Choosing a Teaching Profession", Journal of Future Early Childhood Education, vol.25, no.4, pp.263-284, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.22155/JFECE.25.4.263.284 

  24. C. S. Wong, K. S. Law, K. S, "The Effects of Leader and Follower Emotional Intelligence on Performance and Attitude", An Exploratory Study. The Leadership Quarterly, vol.13, no.3, pp.243-274. 2002. 

  25. J. H. Han, T. Y. Yoo, "The Effects of Leader's Emotional Intelligence on Subordinate's Attitude and Leader's Task Performance", The Korean Journal of Industrial and Organizational Psychology, vol.18, no.1, pp.177-199, 2005. 

  26. J. H. Kwon & P. H. Kim, "Structural Relationships among Directors' Emotional Leadership, Teacher Efficacy, Job Satisfaction and Organizational Commitment as Perceived by Early Childhood Teachers", The Journal of Child Education, vol.24, no.1, pp.81-98, 2014. 

  27. M. H. Hwang, The Relationship between Child Care Teachers' Aptitude & Emotional Labor and Teacher-Child Interaction, Master's thesis, Chung-Ang University, Seoul, Korea, p.72, 2013. 

  28. E. K. Park, J. H. Kim, "The Influence of Teacher Happiness and Teacher-Child Interaction on Principal's Emotional Leadership Perceived by Early Childhood Teachers", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol.19, no.21, pp.1-23, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2019.19.21.1 

  29. C. D. Cho, K. S. Kang, "The Structural Relationship among Private Kindergarten Director's Emotional Leadership, Kindergarten Teacher's Emotional Intelligence, Teacher's Efficacy, and Job Satisfaction, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol.16, no.4, pp.741-767, 2016. 

  30. S. Y. Lee, W. K. Seo, "The Effects of Job Burnout and Empowerment on the Flourishing of Child Care Teachers", Korean Journal of Child Education and Care, vol.19, no.1, pp.15-26, 2019. DOI : http://dx.doi.org/10.22590/ecee.2019.23.2.7 

  31. C. Taylor, C. Farver, J. K Stroller, "Perspective: Can Emotional Intelligence Training Server as an Alternative Approach to Teaching Professionalism to Residents?", Academic Medicine. vol.86, no.12, pp.1551-1554. 2011. DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e318235aa 

  32. H. J. Lee, S. K. Lee, "An Analysis of Structural Relationships among Personality, Feeling of Happiness, and Empathic Ability of Early Childhood Teachers, and Interactions between Teachers and Toddlers", Journal of Early Childhood Education & Educare Welfare, vol.24, no.1, pp.8-42, 2020. DOI :https://doi.org/10.22590/ecee.2020.24.1.7 

  33. J. H. Han, "A Study of Early Childhood Teachers' Happiness" Korean Journal of Early Childhood Education, vol.34, no.3, pp.221-238, 2014. 

  34. J. J. Gross, Emotion and emotion regulation. In L. A. Pervin, & O. P. John (Eds.), Handbook of personality: Theory and research(2nd ed.), NY: Guilford Press, 1999, pp.525-552. 

  35. Korean Ministry of Education, Ministry of Health and Welfare, Commentary on the 2019 revised Nuri Curriculum., Published by the Korean Ministry of Education and the Ministry of Health and Welfare, 2019, pp.8-21. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로