$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 영어 평가 지문 읽기에서 영어 영재 학생과 일반 중학생의 메타인지 읽기전략 사용 차이에 대한 연구
Differences in Metacognitive Awareness of Reading Strategy Use in English Test-typed Text Reading between Gifted English Language Learners and General Middle School Learners 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.20 no.1, 2020년, pp.345 - 355  

방준 (부산광역시영재교육진흥원 연구팀)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 영어 영재 학생들과 일반 중학생의 영어 평가 지문을 읽는 동안 메타인지 읽기전략사용의 차이점을 알아보고자 하는데 있다. 이를 위해, C시의 영어 영재 74명과 일반 중학생 90명을 대상으로 연구를 실시하였다. 두 그룹의 연구 대상자들의 메타인지 읽기전략을 살펴보기 위해 학기 말에 두 연구대상자들에게 MARSI 설문지를 배포하여 작성하게 하였다. 연구 대상자들의 메타인지 읽기전략의 차이점을 분석하기 위해 빈도 분석t-검정을 실시하였다. 그 결과, 일반적으로 영어 영재 학생들과 일반 중학생들이 영어 평가 지문을 읽는 동안의 메타인지 읽기전략 사용에는 차이를 보였다. 다시 말해, 영어 영재 학생들이 일반 중학생들에 비해 영어 평가 지문 읽기에서 더 자주 메타인지 읽기전략을 사용하는 것으로 나타났다. 개별 전략에 대해 말하자면, 영어 영재 학생들이 일반 중학생들에 비해 총체적 전략과 문제해결 전략을 더 자주 사용하는 것으로 나타났다. 하지만, 두 그룹의 연구대상자들은 지원전략의 사용에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 않았다. 이 연구 결과를 바탕으로 본 연구는 영어 영재 학생들과 일반 중학생을 위한 효과적인 영어 읽기 지도에 대한 교육적인 시사점을 제공할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to explore the differences of the metacognitive awareness of reading strategies which gifted English language learners (GELLs) and general middle school learners (GMSLs) used while reading English test-typed texts. 74 GELLs in a gifted program of C city and 90 GMSLs in ...

Keyword

표/그림 (9)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The purpose of this study was to explore the differences in metacognitive awareness of reading strategy use between GELLs and GMSLs while reading test-typed texts in English. In order to do so, the study investigated the differences of metacognitive reading strategies GELLs and GMSLs used while reading the English texts.
  • The study showed that gifted learners in language tended to use more metacognitive awareness of reading strategies than gifted learners in math and science and general learners. These studies provided useful insights about the differences of metacognitive awareness of reading strategy use within gifted learners or between gifted learners and general ones while they read texts. However, few studies have been conducted about metacognitive awareness of reading strategies which GELLs used in their English reading compared to GMSLs.
  • The purpose of this study was to examine the differences in metacognitive awareness of reading strategy use between GELLs and GMSLs in the English test-typed text reading. As a result of data analysis, it was found that GELLs used a greater number of metacognitive awareness of reading strategies than GMSLs, which is consistent with the findings in Choi and Jin's study[3].
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (25)

  1. C. Y. Ahn and M. S. Han, "A study on the use of high school students' metacognitive strategies in accordance with the degree of difficulty of reading passages and the students' level," Journal of Learner-Center Curriculum and Instruction, Vol.16, No.5, pp.787-809, 2016. 

  2. M. A. Jung and N. K. Kim, "Reading strategies in L1 and L2: Comparison of Korean EFL learners' reading strategy use," Studies Modern Grammar, Vol.68, pp.211-240, 2012. 

  3. S. I. Choi and S. K. Jin, "Exploring of the validity of reading metacognition inventory for identifying gifted students' in languages," The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, Vol.14, No.3, pp.103-126, 2015. 

  4. E. Berlowwitz and T. Cicchelli, "Metacognitive strategy use in reading of gifted high school achieving and gifted underachieving middle school students in New York City," Emotion and Urban Society, Vol.37, No.1, pp.37-57, 2004. 

  5. C. R. Fehrenbach, "Gifted / average readers: Do they use the same reading strategy?," Gifted Child Quarterly, Vol.35, pp.125-127, 1991. 

  6. H. J. Feldhusen, Individualized teaching of gifted children in regular classroom, New York:D.O.K., 1989. 

  7. J. S. Renzulli, What Makes Giftedness?, New York:Chronicle Guidance, 1978. 

  8. A. H. Passow, "The nature of giftedness and talent," Gifted Child Quarterly, Vol.25, pp.5-10, 1981. 

  9. A. M. Blackburn, L. Cornish, and S. Smith, "Gifted English language learners: Global understanding and Australian perspectives," Journal for the Education of the Gifted, Vol.39, No.4, pp.338-360, 2016. 

  10. T. Deveau, "Strategies for gifted second language learners," Academic Exchange Quarterly, March 22, 2006. 

  11. K. Gallagher, Deep Reading, Portland:Stern house, 2004. 

  12. P. Hoh, "The linguistic advantage of the intellectually gifted child: An empirical study of spontaneous speech," Reeper Rev., Vol.27, No.3, pp.178-185, 2005. 

  13. J. VanTassel-Baska, "The on-going dilemma of effective identification practices in gifted education," The Communicator, Vol.31, pp.87-99, 2000. 

  14. D. Durkin, "Matching classroom instruction with reading abilities: An unmet need," Remedial and Special Education, Vol.11, No.3, pp.23-28, 1990. 

  15. N. F. Jackson, "Precocious Reading ability: What does it mean?," Gifted Child Quarterly, Vol.32, pp.200-204, 1988. 

  16. B. Clark, Grouping up gifted, Columbia: Merrill/ Practice Hall, 1997. 

  17. J. A. Dole and P. J. Adams, "Reading curriculum for gifted readers: A survey," Gifted Child Quarterly, Vol.27, pp.64-72, 1983. 

  18. C. Dooley, "The challenge: Meeting the needs of gifted readers," Reading Teacher, Vol.46, pp.546-551, 1993. 

  19. S. Kaplan, "Reading strategies for gifted readers," Teaching for High Potential, Vol.1, No.2, pp.1-2, 1999. 

  20. D. Levande, "Identifying and serving the gifted reader," Reading Improvement, Vol.30, pp.147-150, 1993. 

  21. J. H. Flavell, "Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry," American Psychologist, Vol.34, pp.906-907, 1979. 

  22. K. E. Snyder, J. L. Nierfeld, and L. Linnenbrink-Garcia, "Giftedness and metacognition: A short-term longitudinal investigation of metacognitive monitoring in the classroom," Gifted Child Quarterly, Vol.55, No.3, pp.181-193, 2011. 

  23. M. Carr and G. Taasoobshirazi, "Metacognition: A recent review of research, theory, and perspective," M. F. Shaughness, M. V. J. Veenman, and C. Kleyn-Kennedy(eds.), Metacognition in the Gifted : Connections to Expertise, New York:Nova, Chapter 6, pp.109-125, 2008. 

  24. K. Mokhtari and R. Sheorey "Measuring ESL students' awareness of reading strategies," Journal of Development Education, Vol.25, No.3, pp.2-10, 2002. 

  25. J. Bang, "Metacognitive reading strategy use in L1 and L2 reading between general middle school learners and gifted English language learners," Advanced Science Letters, Vol.23, No.10, pp.10451-10455, 2017. 

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로