$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 학생표준화환자를 사용한 한의과대학 진료수행시험(CPX)에 대한 학생 인식 조사
A Survey on Students' Perception of Clinical Performance Examination (CPX) in College of Korean Medicine Using Student Standardized Patients 원문보기

대한예방한의학회지 = Journal of Society of Preventive Korean Medicine, v.24 no.3, 2020년, pp.1 - 13  

조학준 (세명대학교 한의과대학 원전의사학교실) ,  노정두 (세명대학교 한의과대학 침구학교실) ,  성현경 (세명대학교 한의과대학 소아과학교실) ,  박정수 (세명대학교 한의과대학 예방의학교실)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : The objective of this survey was to examine students' perception of the clinical performance examination (CPX) in college of traditional Korean medicine using student standardized patients. Methods : College of traditional Korean medicine students who completed the first-semester clinic...

주제어

참고문헌 (23)

  1. Barrows HS. Training Standardized Patients to Have Physical Findings. Southern Illinois University. Springfield, IL. USA: 1999. Baik SH. The New Horizon for Evaluations in Medical Education in Korea. Journal of Educational Evaluation for Health Professions. 2(1). 2005.:16.에서 재인용. 

  2. Lee BG. Current Status of the Standardized Patient Programs in Korea and Plans to Develop and Improve the Program. Korean journal of medical education. 2001;13(1):31. 

  3. Choi JY, Jang KS, Choi SH, Hong MS. Validity and Reliability of Clinical Performance Examination using Standardized Patients. Journal of Korean Academy of Nursing. 2008;38(1):83-91. 

  4. 한국한의학교육평가원. 한의학교육 인증 기준 2021-2025.:34. 

  5. 김종훈. 보건의료인 교육을 위한 표준화환자 활용가이드. 서울. 범문에듀케이션. 2019:29,31,89,98. 

  6. YANG Yue, ZHOU Gui-tong. Discussion on Construction of Standardized Patients of Traditional Chinese Medicine. 2012;14(6):115-116. 

  7. 王羽, 羅强, 宋家虎, 鄧忠良. 學生標准化患者應用 於專業學位?究生畢業 OSCE 的實踐體會. 現代醫 藥衛生. 2016;32(6):933-935. 

  8. HUANG Hou-ling, LI Ming-ling. Application Status of Standardized Patient in the Nursing Teaching in Our Country. Medicine and health education. 2016;35:68-70. 

  9. 劉暢, 張瑩瑩, 張海龍, 王隨天, 李菲. 學生標准化患 者在中醫外科?學中的?究與實踐. 中國中醫藥信息雜志. 2017;24(3):117-120. 

  10. Kim KO, Kim HK, An HJ, Shin HT. A Study about the Medical Communication Proficiency of Korean Traditional Medical Students Using Standardized Patients with Hwa-Byoung. The Journal of Oriental Medical Preventive. 2013;17(1):163-179. 

  11. An HJ, Yang SJ, Shin HT. A study about the medical communication proficiency of Korean traditional medical students using standardized patients of Infertility. The Journal of Oriental Medical Preventive. 2014;18(3):1-10. 

  12. Lee HW, Hong SU. Study of Standardized Patient Program Using Case Report of Atopic Dermatitis. Journal of Korean Medicine. 2011;32(5):78-89. 

  13. Cho CS. Student Satisfaction Study and Interrater Comparative Study on Patient-Physician Interaction Score of Clinical Performance Examination in Korean Medical Education. Korean Journal of Oriental Physiology & Pathology. 2015;29(2):152-159. 

  14. Hans Martin Bosse et al.. Cost-effectiveness of peer role play and standardized patients in undergraduate communication training. BMC Medical Education. 2015;15:183. 

  15. 이재일. 치과의사 실기시험제도 도입 타당성 및 실행방안 연구. 한국보건의료인국가시험원. 2007. 

  16. 박병건, 치과의사 역량기반 평가를 위한 국가시험제도개선 연구. 한국보건의료인국가시험원. 2014. 

  17. 한국보건의료인국가시험원. 치과의사 실기시험(PPT 발표 자료). 2019:28. 

  18. 김종훈. 보건의료인 교육을 위한 표준화환자 활용가이드. 서울. 범문에듀케이션. 2019. 

  19. Jo HJ. Exploring the Conditions that Will Allow for Change in Traditional Korean Medicine Curricula - Focusing on the Integrated Curriculum -. The Journal Of Korean Medical Classics. 2020;33(3):69. 

  20. Song MK, Hong SU. A Survey of Students' Satisfaction on Participation Learning Using Role-play in Clerkship. The Journal of Korean Oriental Ophthalmology & Otorhinolaryngology & Dermatology. 2012;25(3):65-77. 

  21. Kim KO, Kim HK, An HJ, Shin HT. A Study about the Medical Communication Proficiency of Korean Traditional Medical Students Using Standardized Patients with HwaByoung. The Journal of Oriental Medical Preventive. 2013;17(1):163-179. 

  22. Cha HY, Kim NH, Hong JW, Shin SW. Evaluation of Implementation of Problem-Based Learning in Korean Medical Education. Korean Journal of Oriental Physiology & Pathology. 2012;26(3):351-359. 

  23. Kim CY, Seo HS, Lee ME, Kwon K. Introduction of Reflective Journals and Satisfaction Evaluation for Active Clinical Practice Model of Colleges and the school of Korean Medicine. The Journal of Korean Oriental Ophthalmology & Otorhinolaryngology & Dermatology. 2019;32(3):186-201. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로