$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

배드민턴 동호인의 자아정체감 및 자아탄력성이 대인관계에 미치는 영향
The Effects of Badminton Club Members' Self-identity and Ego-resilience on Interpersonal Relationship 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.11 no.12, 2020년, pp.319 - 327  

임철호 (충북대학교 체육교육과) ,  박종진 (충북대학교 체육교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 배드민턴 동호인들의 자아정체감자아탄력성이 대인관계에 미치는 영향을 규명하여 배드민턴의 저변확대 및 발전에 기여하기 위한 정보를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위해 배드민턴 동호인 259명을 대상으로 상관관계분석, 단계별 다중회귀분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 자아정체감과 자아탄력성 그리고 대인관계의 하위요인들 간에는 분노조절, 처음관계맺기, 자기노출, 대인갈등 다루기의 몇몇 요인을 제외하고 모두 통계적으로 관련성이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 대인관계의 하위 요인 중 처음관계맺기에 영향을 미치는 요인은 대인관계 효율성, 미래확신성, 친밀성, 타인에 대한 불쾌감 주장하기에 영향을 미치는 요인은 주체성과 친밀성, 자기노출에 영향을 미치는 요인은 대인관계 효율성과 주체성, 정서적지지 및 조언에 영향을 미치는 요인은 주체성과 낙관적 태도, 대인갈등 다루기에 영향을 미치는 요인은 분노조절과 자신감 순으로 나타났다. 따라서 배드민턴 동호인의 자아정체감 및 자아탄력성의 하위요인들은 대인관계에 유의미한 영향을 미치는 중요한 요인임이 시사된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This purpose of this study was to provide information to contribute to the expansion and development of badminton clubs by identifying the effects of self-identity and self-resilience of badminton club members on interpersonal relationships. Thus, in order to achieve the objectives of this study, 25...

주제어

표/그림 (11)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이 연구는 배드민턴 동호인들의 자아정체감 및 자아 탄력성이 대인관계에 미치는 영향을 규명하여 배드민턴 동호회의 저변 확대 및 발전에 기여하기 위한 정보를 제공하는데 목적이 있다. 결론은 다음과 같다.
  • 이 연구는 배드민턴 동호인들의 자아정체감과 자아 탄력성이 대인관계에 미치는 영향력을 규명하기 위해 이루어졌으며, 연구결과를 통해 도출한 내용은 다음과 같다. 첫째, 자아정체감과 자아탄력성 및 대인관계 하위요인들 간에는 분노조절, 처음관계맺기, 자기노출, 대인갈등 다루기 변인에서 몇 개의 변인을 제외하고 모두 유의한 상관 관계가 있는 것으로 나타났다.
  • 이 연구에서는 배드민턴 동호인의 자아정체감 및 자아 탄력성이 대인관계에 미치는 영향을 규명하기 위해 선행 연구를 참고하여 검사 도구의 설문 문항을 구성하였다. 설문지 문항은 최초 121문항에서 5인의 전문가와 협의하여 연구목적에 맞는 문항을 내용타당도 측면에서 61문항으로 최종 선정하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (50)

  1. Y. S. Kim. (2019). Analysis of the effect of self-identity and rejection sensitivity on interpersonal problem and of the Moderating effects of gender and level of social withdrawal on it. Doctoral dissertation. Daejin University, Po-cheon. 

  2. L. M. Horowitz, L. E. Alden, J. S. Wiggins & A. L. Pincus. (2000). Inventory of interpersonal problems manual. New York, NY: Psychological Corporation. 

  3. E. J. Kang. (2016). An mediating effect of ego-resilience on the relationship between college students' ambivalence over emotional expressiveness and interpersonal problem. Master's dissertation. Pyeongtaek University, Pyeong-taek. 

  4. A. J. Park & S. K. Lee. (1999). A Structural Analysis of Ecological Variables Affecting Adolescent Ego - identity Development. Korean Educational Psychology Association, 13(4), 113-142. 

  5. R. F. Baumeister. (1995). The Need to Belong: Desire for Interpersonal Attachments as a Fundamental Human Motivation. Psychological bulletin, 117(3), 497. DOI: 10.1037/0033-2909.117.3.497 

  6. B. S. Lee. (2004). Influence of father-attachment, mother attachment and ego-identity on adolescents' interpersonal relationship. Master's dissertation. Kei-Myung University, Dae-gu. 

  7. K. O. Hwang. (2001). The Relationship Between Attachment Style, Identity and Interpersonal Relation Master's dissertation. One-Kwang University, Kang-won. 

  8. J. H. Block & J. Block. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W. A. Collins(Ed.), Development of cognition, affect, and social relations. Minnesota Symposia on Child Psychology, 13, 39-101. 

  9. J. Block & A. M. Kremen. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. American Psychological Association, 70(2), 349-378. DOI: 10.1037/0022-3514.70.2.349 

  10. H. G. Sun & J. S. Beak. (2015). The effects of particiating in sport club activity for depression, aggressiveness and self-resilience of middle school students depending on the extent of smartphone addiction. Journal of Korean Society for the Study of Physical Education, 20(1), 107-123. DOI: 10.15831/JKSSPE.2015.20.1.107 

  11. E. J. Shin. (2013). The Effects of Pre-Class Physical Education on Physical Fitness, Ego Resilience, and Classroom Concentration. Master's dissertation. Ewha-Womans University, Seoul. 

  12. C. H. Lee. (2012). Influence of youth's participation conviction in sports club and self-efficacy on self-flexibility and anger expression mode. Doctoral dissertation. Dae-Gu University, Dae-gu. 

  13. Y. K. Byeon. (2005). A Comparison of Ego-Resilience and Stress Coping Strategies according to Adolescents' Participation in Sports Activities. Master's dissertation. Ewha-Womans University, Seoul. 

  14. H. Yoon & J. Y. Lee. (1998). The Relationship between the Level of Taekwondo Training and Self-respect and Interpersonal Direction. National Sports Festival Memorial, 1998(12), 161-169. 

  15. S. K. Kim. (1998). Relationship Between Youth's Sport Participation and Interpersonal Relations Disposition. Master's dissertation. Seoul National University, Seoul. 

  16. KOREA INSTITUTE OF SPORT SCIENCE (2017). Sport Indicators in Korea. 

  17. Ministry of Culture, Sports and Tourism (2018). 2018y A Survey on the Actual Condition of Participation in Sports for All 

  18. KOREA INSTITUTE OF SPORT SCIENCE. (2019). Sport Indicators in Korea. 

  19. S. C. Sung, Y. J. Choi & S. H. Kim. (2011). Comparison of Strength, Bone Mineral Density, Lean Body Mass, and Posture-related Variables by Exercise Career of Badminton Club Members. Korean journal of physical education, 50(2), 331-340. 

  20. H. J. Song & C. J. Kim. (2015). The Effect of Badminton on the Play Voluntary and Exercise Co-operation of Children with Autistic Growth on the Principle of Central Axis Response Training. Journal of Special Education & Rehabilitation Science, 54(1), 331-340. 

  21. D. J. Oh, H. E. Kim & Y. J. Hong. (2014). The Effects of Badminton Exercise on Percentage Body Fat and Physical Fitness in the Obese Children. Journal of Korean Physical Education Association for Girls and Women, 28(1), 1-11. 

  22. K. S. Kim. (2007). The Effect of the Achievement Target of Badminton Participants on Leisure and Life Satisfaction. Master's dissertation. Kyong-gi University, Kook-Min University, Seoul. 

  23. M. H. Kim. (2011). Analysis of Participants' Satisfaction according to Leadership Style of Badminton Club's Leader and Facilities. Master's dissertation. Kong-Ju National University, Gongju. 

  24. S. K. Lee & Y. K. Kim. (2014). Analyzing the Body Composition and Resilience Quotient of Physically Challenged Women participating in the Sitting Badminton Program. Journal of Korea Sport Society, 12(2), 317-330. 

  25. K. T. Kim. (2015). The Effect of Self-management based upon the Achievement-Goal Orientation on Performance of Badminton Athletes. Master's dissertation. Kyonggi University, Kyong-gi. 

  26. H. K. Kim. (2007). Providing Development Direction through Match Analysis on Superior Badminton Players. Master's dissertation. Korea National Sport University, Seoul. 

  27. T. H. Yoon. (2014). Kinetic Analysis of Backhand Smash, Clear and Drop Shots upon the Level of Skills for the Elite Badminton Players. Doctoral dissertation. Soon Chun Hyang University, Asan. 

  28. S. W. Han. (2016). A Structure Analysis for The Recognized Performance Improvement of Badminton Players. Doctoral dissertation. Myong-Ji University, Seoul. 

  29. S. K. Min. (2014). Effects of Exercise Flow on Exercise Satisfaction and Quality of Life in Badminton Club Members. Master's dissertation. Cho-Sun University. Gwang-ju. 

  30. J. H. Ryu. (2012). effects of badminton club members'participation level and motive on their leisure satisfaction and exercise adherence. Master's dissertation. Chon-Nam University, Jeon-nam. 

  31. N. Y. Lee. (2017). Badminton club members' exercise flow and resilience difference according to level of participation. Master's dissertation. Ewha-Womans University, Seoul. 

  32. Y. E. Lee & D. S. Jang. (2020). The Effects of Amateur Badminton Player's Exercise Desire and Exercise Adherence Mediated by Competitiveness. Journal of Korea Sport Society, 18(1), 321-331 

  33. D. Y. Eom, C, H, Kim & S, Y, Park. (2017). A Study on Relationship among Self-identity, Self-realization and Happiness Index of School Sports Club Participants. The Korean Journal of Sport, 15(4), 301-312 

  34. C. G. Kim. (2014). The Influence of Participating in Saturday Sports Day on Adolescent Ego-resiliency, Self-identity and School life Adptation. Journal of Sport and Leisure Studies, 57(1), 207-219. 

  35. G. H. Jeong & G. G. Choe. (2003). The Relationships among the Showing an Example Group Activity Participation of the Taekwondo Specialty University Students, the Self-fulfillment and Ego-Identity. Journal of Sport and Leisure Studies, 19(2), 1409-1420. 

  36. H. J. Jin, D. D. Kim & J. Y. Park. (2013). The Effects of Basic Psychological Needs and Ego-Resiliency on the Subjective Happiness in Dance Sports Club Members. Korean Journal of Sports Science, 22(5), 537-548. 

  37. A. C. Park. (1996). Preliminary Development of Korean Adolescent Ego-identity Scale. Korean Journal of Psychology: General, 15(1), 140-162. 

  38. S. G. Lee. (1999). structural analysis of ecological variables affecting adolescent ego-identity development. Doctoral dissertation. Kei-Myung University, Dae-gu. 

  39. J. Block, (1961). Ego identity, role variability, and adjustment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 25(5). DOI: 10.1037/h0042979 

  40. E. C. Kolhnen. (1996). Conceptual Analysis and measurement of the Construct of Ego-Resiliency. Journal of Personality and Social psycholpathology, 70, 1067-1079. DOI: 10.1037/0022-3514.70.5.1067 

  41. H. J. Park. (1996). Perceptual stress, coping and depression due to self-elasticity. Master's dissertation. Korea University, Seoul. 

  42. D. Buhrmester, W. Furman, M. T. Wittenberg & H. T. Reis. (1988). Five domains of interpersonal competence in peer relationships : Psycscan Developmental Psychology, 1(10), 79. DOI: 10.1037/0022-3514.55.6.991 

  43. C. D. Kim, S. Y. Kim, M. C. Kang & Y. G. Kim. (2012). Validation of the Impact Message InventoryCircumplex(IMI-C). Korea Journal of Counseling. DOI: 10.15703/kjc.13.4.201208.1881 

  44. K. O. Hwang. (2001). The Relationship Between Attachment Style, Identity and Interpersonal Relation Tendency of University Students. Master's dissertation. Won-kwang University, Jeong-buk. 

  45. M. A. Oh & S. B. Kim. (2020). Influence of family support on the establishment of ego identity for middle school students: the mediating effect of interpersonal relations. Journal of The Korean Society of School Social Work,0(49), 131-153. DOI: 10.20993/jSSW.49.6 

  46. J. H. Kim. (2020). Influence of Rejection Sensitivity on Interpersonal Competence through Self-Exposure and Ego-Resilience. Master's dissertation. Dae-Gu University, Dae-gu. 

  47. J. Y. Lee. (2019). Effect of Aggression on Self-expression and Interpersonal Relationship in Male College Student : With the Mediating. Master's dissertation. Ga-Chon University, Gyeog-gi. 

  48. S. H. Kim. (2011). The effect of self-identity enhancement on job stress and response. Master's degree of Seoul Theological University, Seoul. 

  49. H. J. Won. (2018). The Effect of Exercise Flow of Badminton Club Members on Job Stress and Interpersonal Harmony. Master's dissertation. Kyung-Hee University, Seoul. 

  50. N. Y. Kim. (2017). Effects of College Student's Self-Esteem and Ego-Resilience on their Interpersonal Relationships. Master's dissertation. Bae-Je University, Dae-Jeon. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로