$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

골프참여자의 코치지원과 성취목표성향 및 참여지속의도의 관계
The Relationship among Coach Support, Achievement Goal Orientations and Continuous Participation Intention for Golf Participants 원문보기

Journal of the Korean Applied Science and Technology = 한국응용과학기술학회지, v.37 no.1, 2020년, pp.133 - 144  

김동기 (중부대학교 골프학전공)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 골프연습장 이용객을 대상으로 골프 참여자의 코치지원과 성취목표성향 및 참여지속의도에는 어떠한 관계가 있는지 규명하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 SPSS 18.0과 AMOS 18.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 신뢰도분석상관관계분석을 실시하였고 모형을 설정한 뒤 구조방적식모형(SEM)을 통하여 변인간의 인과적 관계를 규명하였다. 이상과 같은 연구방법과 연구모형 검증을 기초로 하여 본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 골프 참여자들의 코치지원은 성취목표성향에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 골프 참여자들의 성취목표성향은 참여지속의도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 골프 참여자의 코치지원은 참여지속의도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 골프 참여자의 코치지원과 참여지속의도의 관계에서 성취목표성향은 매개하는 것으로 나타났다. 골프참여자들이 골프를 통해 신체적, 심리적 건강효과를 증진시키고 나아가 골프 기술습득이나 기량향상 등의 성취감을 만들어 성취목표성향이 높아진다면, 보다 나은 삶의 질을 영위할 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the relationship among coach support, achievement goal orientations and continuous participation intention for golf participants. To achieve the goal of this study, a total of 250 questionnaires were distributed and 250 copies were collected back. Out of ...

주제어

표/그림 (11)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구의 목적은 골프에 참여하고 있는 일반인을 대상으로 골프참여자의 코치지원과 성취목표성향 및 골프참여지속의도의 관계를 규명하여 바람직한 여가활동으로써 골프를 통한 행복한 여가스포츠생활을 영위함은 물론 나아가 지속적인 참여를 통해 평생체육으로 자리 잡는데 기초자료를 제공하고자 한다.
  • 본 연구는 골프연습장 이용객을 대상으로 골프 참여자의 코치지원과 성취목표성향 및 운동지속에는 어떠한 관계가 있는지를 규명하는데 목적을 두고 진행되었다. 설문지는 226부의 자료가 실제분석에 사용하였으며, 자료처리는 SPSS 18.

가설 설정

  • 셋째, 코치지원은 참여지속의도에 영향을 미칠 것이다. 넷째, 코치지원과 참여지속의도의 관계에서 성취목표성향은 매개할 것이다.
  • 첫째, 골프참여자의 코치지원은 성취목표성향에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 성취목표성향은 참여지속의도에 영향을 미칠 것이다. 셋째, 코치지원은 참여지속의도에 영향을 미칠 것이다.
  • 둘째, 성취목표성향은 참여지속의도에 영향을 미칠 것이다. 셋째, 코치지원은 참여지속의도에 영향을 미칠 것이다. 넷째, 코치지원과 참여지속의도의 관계에서 성취목표성향은 매개할 것이다.
  • 즉, “0”이 신뢰 구간 사이에 포함되지 않았으므로 영가설은 기각하였고, 간접효과의 통계적 유의성을 검증하였다[Table 8].
  • 이에 본 연구의 가설은 다음과 같다. 첫째, 골프참여자의 코치지원은 성취목표성향에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 성취목표성향은 참여지속의도에 영향을 미칠 것이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (44)

  1. http://biz.heraldcorp.com/sports/view. 

  2. H. S. Moon, K. J. Cho, "The Relation of Golf Coach's Teaching Style to Immersion and Exercise Adherence Intention" Korean Society for the Sociology of Sport, Vol.25, No.3, pp. 155-176, (2012). 

  3. K. I. Chung, H. G. Kim, "A Study on the Selecting Factors of Golf Instructors by the Different Types of Golfers", Journal of Coaching Development, Vol.7, No.2, pp. 267-277, (2005). 

  4. B. C. Jung,. "A Study on Effect of Exercise Stress Factors and Burnout of Basketball players among High School" Unpublished master's thesis, Sungkyunkwan University, (2009). 

  5. H. J. Han, "(The) Influence of leadership of swimming coach on leader preference and lesson satisfaction", Unpublished master's thesis, Busan University of Foreign Studies, (2004). 

  6. H. J. Seo, " The Relationships among Physical Activity Needs, Satisfaction of General Physical Education, and Intention to Continuance of Physical Activities in the Universities", Korean Society for the Sociology of Sport, Vol.16, No.1, pp. 93-109, (2003). 

  7. Y. J. Kim, "Theoretical Review for the Model of Adherence toward Leisure Activity", Journal of Sport and Leisure Studies, Vol.15, No.1, pp. 323-337, (2001). 

  8. B. J. Kim, "Goal Orientation as a Predictor of Sources of Enjoyment and Stress in Youth Sports", Korean Society of Sport Psychology, Vol.12, No.1, pp. 125-140, (2001). 

  9. F. W. Aiken, "An analysis of selected personal, environmental, and activity characteristics related to exercise adherence", Unpublished doctoral dissertation. Temple University. (2001). 

  10. E. McAuley, L. Jacobson, "Self-efficacy and exercise participation in sedentary adult females", American Journal of Health Promotion, Vol.5, No.1, pp. 185-207, (1991). 

  11. T. J. Chun, "A Study on Causal Relationships among Attitude of Health Related, Needs of Leisure, and Exercise Addiction", Korean journal of physical education, Vol.44, No.1, pp. 77-87, (2005). 

  12. S. K. Kim, H. S. Lee, "Effect of Nonverbal Communication of Golf Instructors on the Evaluation of Instructors and Intension to Continuance of Exercise", Journal of Sport and Leisure Studies, Vol.59, No.1, pp. 401-410, (2015) 

  13. M. Y. Han, "The Effect of Participation Motivation for Developmental Activity on Exercise Adherence in Middle School" Unpublished master's thesis, Dan-Kook University, (2006). 

  14. D. K. Kim, "The Relationship among Coach Support, Exercise Enjoyment and Continue Exercise for Golf Participants", The Research Institute Of Physical Education & Sports Science, Vol.36, No.2, pp. 9-18, (2019). 

  15. D. P. Seo, H. S. Park, T. Y. Kim, "The Mediating Effects of Class Satisfaction on the Effects of Golf Instructor's Pedagogical Content Knowledge on Intention of Participation Continuity", Journal of Golf Studies, Vol.12, No.4, pp. 91-104, (2018). 

  16. J. H. Lee, J. H. Lee, "The Effect of Golf Instructor's Emotion Intelligence and Nonverbal Communication on Participants' Behavior", Journal of Korean Physical Education Association for Girls and Women, Vol.32, No.3, pp. 1-19, (2018). 

  17. E. I. Song, "The Effects of Self-Management by University Golf Players on the Sports Confidence and Exercise Flow", Korea Sport Society, Vol.12, No.4, pp. 19-28, (2014). 

  18. S. W. Yoon, "The Effect of Achievement Goal Orientation of Korean Ladies Professional Golfers on Sport Confidence and Exercise Commitment", Korean Society of Sports Science, Vol.27, No.1, pp. 425-438, (2018). 

  19. J. B. Jung, "The Effect of High School Golfers' Achievement Goal Orientation on Sports Confidence and Flow Experience", Korea Society for Wellness, Vol.6, No.3, pp. 189-198, (2011). 

  20. J. H. Jung, J. T. Kim, E. C. Seo, "Development of a Golf Stress Scale Applying the Trans-theoretical Model", Journal of Sport and Leisure Studies, Vol.61, No.1, pp. 295-310, (2015). 

  21. C. S. Dweck, "The Study of Goals in Psychology", Psychological Science, Vol.3, No.3, pp. 165-167, (2015). 

  22. J. L. Duda, "Goals: A social congnitive approach to the study of motivation in sport. In R. N. Singer, M. Murphey, & L. K. Tennant(Eds)", Handbook of Research in Sport Psychology, 421-436. NY: Macmillan. (1993). 

  23. A. I. Hwang, J. H. Choi, "Effects of innovative leadership perceived by dance majoring collegians on achievementgoal-orientedness and dancing stress", Journal of Korean Society for the Study of Physical Education, Vol.24, No.1, pp. 35-48, (2019). 

  24. K. W. Chun, J. H. Hwang, "Structural Relationship among Mentoring Function of General Sport Class Instructor, Achievement Goal Orientation, Sport Confidence and Sport Flow in University", Korean Society of Sports Science, Vol.28, No.1, pp. 821-834, (2019). 

  25. Y. N. Im, "The Influence that the coaching behavior of sport for all leaders on the achievement goal orientation and coaching satisfaction in participants of sport for all", Korean Society of Sports Science, Vol.23, No.4, pp. 19-28, (2014). 

  26. Y. I. Won, S. H. Kim, J. H. Jung, "The Effects of Achievement Goal Orientation on Leisure Sports Participants on Emotional Response and Exercise Intention : Focusing on Golf Participants", Journal of Tourism and Leisure Research, Vol.31, No.2, pp. 67-86, (2019). 

  27. M. Y. Roh, M. R. Lee, "The Impact of Achievement Goal Orientation on the Relationship between Perceived Motivational Climate and Exercise Adherence Intention in Women College Students Participating Physical Activity Class", Journal of Korean Physical Education Association for Girls and Women, Vol.31, No.3, pp. 169-180, (2017). 

  28. B. J. Kim, J. Y. Shin, "Influence of Enjoyment and Achievement Goal Orientation on Class Satisfaction and Exercise Adherence among College Physical Activity Class Participants", Journal of Sport and Leisure Studies, Vol.68, No.1, pp. 311-323, (2017). 

  29. I. G. Sarason, B. R. Sarason, E. N. Shearin, G. R. Pierce, "A brief measure of social support: Practical and theoretical implications", Journal of Social and Personal Relationships, 4, 497-510. (1987). 

  30. J. L. Duda, J. G. Nicholls, "Task and ego orientation in sport questionnaire: Psychometirc properties", Unpublished manuscript. (1992). 

  31. I. K. Park, "Causal Analysis on the Effect that Achievement Orientation according to Participation Motivation of Taekwondo Trainees affects Training Satisfaction", Unpublished doctoral dissertation. Seonam University, (2011). 

  32. D. H. Choi, "(A)study of the influence that the customer's characteristics have on the service quality, customer satisfaction and be-havioral intention in on-line stock trading system", Unpublished doctoral dissertation. Dong Eui University, (2005). 

  33. C. Ok, K. Back, S C. Shanklin, " Modeling roles of service recovery strategy: A relationship-focused view", Journal of Hospitality & Research, Vol.29, No.4, pp. 484-507, (2005). 

  34. T. G. kim, W. G. kim, & H. B. kim, "The effect of perceived justice on recovery satisfaction, trust, word-of-mouth, and intention in upsale hotels", Tourism Management, Vol.30, No.1, pp. 1-12, (2009). 

  35. N. S. Sung, "The Effect of Fun Party Events on Flow Experience, Leisure and Life Satisfaction, Continuous Participation Intention", Unpublished doctoral dissertation. Kyonggi University, (2013). 

  36. G. S. Kim, "AMOS 18.0 Analysis structural equation modeling", Seoul: Hannara academy, (2010). 

  37. S, H. Hong, "Structural equation model thesis writing", Seoul: Communicationbooks, (2009). 

  38. P. M. Bentler, "Comparative fit indexes in structural models", Psychological Bulletin, Vol.107, No.2 pp. 238-246, (1990). 

  39. L. R. Tucker, C. Lewis, "A reliability coefficient for maximum likelihood factor analysis", Psychometrika, Vol.38, pp. 1-10, (1974). 

  40. M. W. Browne, R. Cudeck, "Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long(Eds.), Testing structural equation models", New buri Park, CA: Sage, (1993). 

  41. R. B. Kline, "Principles and practice of structural equation modeling(2ed ed.)", New York: Guilford Press, (2005). 

  42. S. H, Lee, H, S. Yoo, "The Relationships between the Human Relation with Golf Instructor and Leisure Sports Golfer's Perceived Participant Satisfaction", Korean Society for the Sociology of Sport, Vol.16, No.1, pp. 207-219, (2003). 

  43. D. W. Kim, J. H. Sohn, "Effects of golf driving range coaches' coaching behavior patterns on customer satisfaction and their intention to reuse", The Korean Society of Sports Science, Vol.19, No.3, pp. 885-894, (2010). 

  44. S, Folkman., R. S. Lazarus.., R. J. Gruen., & A. DeLongis., "Appraisal, coping, health status and psychology ssmpton". Journal of Personality and Social Psychology, 50, 571-9, (1979). 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로