$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

스크래치 활용 데이터 시각화 교육이 초등학교 예비교사의 창의성에 미치는 영향
Effect of Data Visualization Education using Scratch on the Creativity of Elementary Preservice Teacher 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.24 no.6, 2020년, pp.607 - 614  

김정아 (제주대학교) ,  김용민 (제주시교육지원청) ,  김종훈 (제주대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 데이터 시각화 교육에 초점을 맞춘 스크래치를 초등학교 예비교사 26명에게 적용하여 창의성 향상에 미치는 효과를 분석해 보았다. 현직 초등교사 60명을 대상으로 실시한 요구분석 결과를 바탕으로, 데이터 시각화의 절차에 따른 스크래치를 활용한 프로그램을 개발하였다. 개발한 교육 프로그램을 초등학교 예비교사 26명에게 총 4개월 동안 42시간의 수업을 진행하였다. 창의성 증진을 살펴보기 위해 창의성 검사를 실시하여 사전·사후 비교 검사를 통해 적용한 프로그램의 효과를 분석하였다. 분석 결과 초등학교 예비 교사를 대상으로 한 데이터 시각화 교육 중심 스크래치를 활용한 소프트웨어 교육은 초등학교 예비교사들의 창의성 하위요소 중 유창성, 정교성, 창의성 평균, 창의성 지수에 유의미한 효과가 있는 것으로 확인되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, a scratch focused on data visualization was applied to 26 elementary school pre-service teachers to analyze the effect on improvement of creativity. Based on the results of the needs analysis conducted on 60 in-service elementary school teachers, the program using scratches according ...

주제어

참고문헌 (17)

  1. Kyung Il Doo(2016), A Study on Infographic for Effective Visualization of Big Data. Communication Design Study, 55, 152-161 

  2. Fasko, D. Jr.(2000), Education and creativity, Creativity Research Journal, 13, 317-327. 

  3. Walberg, K. J., & Stariha, W. E.(1992), Productive human capital: Learning, creativity and eminence. Creativity Research Journal, 5, 323-340 

  4. Csikszentmihalyi(2000), New conceptions and research approach to creativity: Implications of systems perspective for creativity in education. In K.A.Heller, F.J.Monks, R.J.Sternberg, & R.F.Subotnik (Eds.), International hand book of giftedness and talent. 81-94. New York: Pergamon. 

  5. Kim Jong Kyu(2005), The Effect of Creativity Development Education Program on the Improvement of Creativity of Organization Members. Korea University Graduate School of Education. 

  6. Jeon Yoon Mi(2010), A Study on the Relationship Between Self Efficacy, Intrinsic-and Extrinsic Motivation and Creativity. Yeungnam University Graduate School of Education. 

  7. Colin Ware(2015), Information Visualization, Third Edition: Perception for Design , Morgan Kaufmann Publishers. 

  8. Ji-sun Lee(2013), A Study on Visualization Methods and Expressions of Information Design for Big Data, Basic Formulation Studies, 14(3) 261-269. 

  9. Ji-wan Park and Hyo-young Kim(2011), Artistic Data Visualization Review. Digital Design Study, 11(3), 194-202. 

  10. Keim, D., Mansmann, F., Schneidewind M., Ziegler, H.(2006), Applications of Data Mining Techniques in Higher Education, International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 2(3), 80-84. 

  11. Sung Eun Hyun(2016), Development of a Program to Improve College Students Creativity, The Journal of The Korean Society for the gifted and Talented, 15(4), 81-98. 

  12. Torrance, E. P.(2010), Torrance Tests of Creative Thinking Directions manual and scoring uide(Figual test booklet A), Korean FPSP. 

  13. Lee Hyun Joo(2014), The mediating effect of basic psychological needs on teacher creativity and student participation. Graduate School of Korean National University of Education. 

  14. Mi-ja Oh(2017), Non-Major Students' Perceptions of Programming Education Using the Scratch Programming Language, The Journal of Korean association of computer education, 20(1), 1-11. 

  15. Soo Hwan Kim(2009), Educational programming language, Online Available http://blog.daum.net/cl_education/15. 

  16. Yong min Kim(2017), Effect of data visualization using scratch on improvement of creativity of preliminary coding instructors. Journal of the Society for Information Education, 21(3), 309-320 

  17. Eun Hyun Sung(2016), Development of a Program to Improve College Students Creativity, The Journal of The Korean Society for the gifted and Talented, 15(4), 81-98 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로