최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.31 no.1, 2020년, pp.43 - 66
임여주 (신라대학교 문헌정보학과)
This study analyzed Korean children's books that include ethnically and racially diverse characters, focusing on representation of ethnic minority and cultural sensitivity. Drawing from fiction recommendations by Happy Morning Reading from 2005 to 2017, only 32 books out of 3,214 books, less than 1%...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
이주배경을 가진 어린이 와 청소년이 독서에 흥미를 갖지 못하는 가장 큰 이유는 무엇인가? | Velasquez(2014)는 이주배경을 가진 어린이 와 청소년이 독서부진아로 낙인찍히는 경우가 많다는 사실을 언급하며, 이들이 독서에 흥미를 갖지 못하는 가장 큰 이유는 책 속 이야기가 이들에게 흥미롭지 않기 때문이라고 주장했다. 미국 어린이․청소년책에서는 백인 중산층을 주인공으로 내세우는 경우가 압도적으로 많은데, 이주배경을 가진 어린이와 청소년은 백인 중산층이 향유하는 주류사회의 경제, 사회, 문화적 배경에 공감하기 어렵기 때문에 이야기에 몰입이 어렵다는 것이다. | |
Sims Bishop(1982)의 분석 프레임은 무엇인가? |
Sims Bishop(1982)의 분석 프레임은 소수 인종과 사회적 소수자가 등장하는 어린이문학을 분석하는 연구에서 가장 널리 인용되고 있는 모델이다(김경연 2001; Cart and Jenkins 2006; Leu 2001; Quiroa 2004). 이 분석 프레임은 Sims Bishop이 1982년에 발표한 연구 |
|
이주배경 등장인물이 등장하는 어린이 · 청소년책이 이주,비이주 배경 청소년 모두에게 중요한 이유는 무엇인가? | 이주배경 등장인물이 등장하는 어린이 · 청소년책은 이주배경청소년과 비이주배경청소년 모두에게 중요하다. 이 책들은 모든 어린이와 청소년이 긍정적인 자아정체성을 가질 수 있게 도와주는 거울의 역할을 할 뿐 아니라, 자신과 모습이 다른 사람들과 함께 어울려 평화롭게 살 수 있게 도와주는 창문이자 미닫이문의 역할도 하기 때문이다(Sims Bishop 1990). 때문에, 어린이 · 청소년책에 이주배경 등장인물이 등장할 때 이들이 어떤 방식으로 그려지는가를 잘 살펴 보아야 한다. |
Kong, Jin-Ha. 2019. "Hate Speech along with Resisting Speech: Searching for Hate Speech in Children's Literature." Changbieorini, 17(1): 48-60.
Ministry of Education. 2019. 2019 Basic Statistics on Education. Sejong: Ministry of Education.
국립중앙도서관. 2010. 지식정보DB - 어린이도서 수서 서지도구. [online]. [cited 2020.3.8]. .
Kim, Kyung-Yeon. 2001. "Multiculturalism and Literary Recognition of Otherness - Focusing on German Youth Literature." Journal of Literature for Children and Yount Adults, (9): 229-256.
Kim, Nam-Il. 2007. "Yeollin Sahoe Guhyeoneul Wihan Oeguginjeongchaek Banghyang." Korean Sociological Association 2007 Proceedings of the Bi-annual(Summer) Sociology Conference, 1-19.
Park, Young-Gi. 2011. "Children's story of Korean Multiculturalism and its Hybridism." Korean Children's Literature, (21): 111-137.
Seol, Dong-Hoon. 2004. "The Background of Migrant Worker Issue." Silcheonmunhak, 74: 220-230.
Shin, Hyun-Ok, Sang-Seok Yoon, Seul-Ki Lee, Do-Hye Kim, Hyang-Gyu Lee, and Soo-Yeon Oh. 2012. Status of Children of Marriage-based Immigrants. Seoul: Gender Equality and Family Committee.
Yoon, In-Jin. "The Development and Characteristics of Multiculturalism in South Korea - With a Focus on the Relationship of the State and Civil Society." Korean Journal of Sociology, 42(2): 72-103.
Lee, Ji-Won. 2016. A Study on Korean Language Education Policy for Children of Multicultural Families. M.A. thesis. Yonsei University.
Choi, Hyun-Wook and Bo-Myung Choi. 2009. "A Effects of Mother's Korean Abilities on their Children's Korean Abilities in Multi-cultural Family." Journal of Special Education: Theory and Practice, 10(4): 315-329.
Book Trade Promotion. 2017. [online]. [cited 2017.9.30]. .
학교도서관저널. 2014. 수서는 끝나지 않는다 - 수서를 위한 자료 모음. [online]. [cited 2020.3.8]. .
Korean Women's Development Institute. 2015. An Analysis on the National Survey of Multicultural Families 2015. Seoul: Ministry of Gender Equality and Family. [online]. [cited 2017.2.24]. .
Bamberg, M. 2004. "Positioning with Davie Hogan: Stories, Tellings, and Identities." In C. Daiute & C. Lightfoot (Eds.), Narrative Analysis: Studying the Development of Individuals in Society (pp. 135-57). Thousand Oaks, CA: Sage.
Broderick, D. M. 1973. Image of the Black in Children's Fiction. New York, NY: R. R. Bowker.
Cart, Michael and Christine A. Jenkins. 2006. The Heart Has Its Reasons: Young Adult Literature with Gay/Lesbian/Queer Content, 1969-2004. Lanham, MD: Scarecrow.
CCBC. 2019. Publishing Statistics on Children's Books about People of Color and First/Native Nations and by People of Color and First/Native Nations Authors and Illustrators. [online]. [cited 2020.1.30]. .
CCBlogC. 2013. I See White People. [online]. [cited 2017.3.3]. .
Forneet-Betancourt, R. 1998. "Philosophische Voraussetzungen des interkulturellen Dialogs." Polylog, 1: 38-53. 재인용: 정창호. 2017. 다문화교육의 반성적 기초로서의 상호문화철학. 교육의 이론과 실천, 22(3): 35-69.
Han, Jenny. 2018. August 17. "An Asian-American Teen Idol Onscreen, Finally: When You See Someone Who Looks Like You, It Reveals What is Possible." The New York Times. [online]. [cited 2020.1.31]. .
Huyck, David and Sarah P. Dahle. 2019. Diversity in Children's Books 2018. [online]. [cited 2020.1.3]. .
Larrick, Nancy. 1965. "The All-White World of Children's Books." Saturday Review, 63-65, 84-85.
Leu, Shwu-ui. 2001. Struggles to Become "Americans": Historical and Contemporary Experiences of Asian Pacific American Immigrants in Children's and Young Adult Fiction, 1945-1999. Ph. D. diss., University of Illinois at Urbana-Champaign.
Mall, R. A. 2000. Intercultural Philosophy. Maryland: Rowman & Littlefield.
Quiroa, Ruth Elizabeth. 2004. Literature as a Mirror: Analyzing the Oral, Written, and Artistic Responses of Young Mexican-Origin Children to Mexican American-themed Picture Storybooks. Ph. D. diss., University of Illinois at Urbana-Champaign.
Riessman, C. K. 2008. Narrative Methods for the Human Sciences. Thousand Oaks, CA: Sage.
Sims Bishop, Rudine. 1982. Shadow and Substance: Afro-American Experience in Contemporary Children's Fiction. Urbana, IL: National Council of Teachers of English.
Sims Bishop, Rudine. 1990. "Mirrors, Windows, and Sliding Glass Doors." Perspectives: Choosing and Using Books for the Classroom, 6(3): ix-xi.
Sims Bishop, Rudine. 1997. "Selecting Literature for a Multicultural Curriculum." In V. J. Harris (Ed.), Using Multiethnic Literature in the K-8 Classroom (pp. 1-19). Norwood, MA: Christopher Gordon.
Velasquez, Eric. 2014. Diversity and Engaging the Reluctant Reader. [online]. [cited 2017.3.2]. .
Yang, Gene Luen. 2016, July 7. "Graphic Novelist Gene Luen Yang: Stories are mirrors, windows to life." NBCNews. [online]. [cited 2020.1.31]. .
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.