$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

장애 아동 및 청소년의 독서역량 강화를 위한 도서관정책 개선 방안에 관한 연구
A Study on Improvement Plans for Library Policy to Strengthen the Reading Ability of Children and Young Adults with Disabilities 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.33 no.1, 2022년, pp.279 - 299  

이정연 (중부대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 학령기에 있는 장애 아동·청소년들의 독서 및 도서관 이용과 요구사항을 파악해 보고 국립장애인도서관을 중심으로 추진되고 있는 도서관정책의 개선점을 제시해보고자 하였다. 대체자료 제작 및 대체자료통합목록시스템 구축을 중심으로 한 도서관정책과는 다르게 장애 아동·청소년은 주로 종이책을 이용하고 있었으며, 80%가 도서관을 거의 이용하고 있지 않은 것으로 나타났다. 본 연구는 특수학교 도서관 중심의 추진체계를 확립하고 장애영역과 학령별 장서 큐레이션을 통한 독서문화 향유 기반 구축을 제안하였다. 더불어 멀티미디어 장서의 국제표준화 개발, 국립어린이청소년도서관과의 협력, 특수학교도서관의 전문인력, 장서, 예산 확충을 기반으로 일반학교 특수학급 장애 학생들과의 연계를 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study tried to identify the reading and library use and requirements of children and young adults with disabilities in school age, and to suggest improvements in library policy, centered on the National Library for the Disabled Unlike the library policy centered on the creation of alternative m...

주제어

표/그림 (17)

참고문헌 (20)

  1. Act on Elementary and Secondary Education Act. No. 18461. 

  2. Act on Special Education for the Disabled. No. 18637. 

  3. Chun, J. Y. (2017). A Study on the Current Status of Services for Students with Disabilities in School Libraries and Ways to Improve Disabilities. Master's Thesis, Chonbuk National University Graduate School of Education. 

  4. Jang, B. S. (2019). Analysis on the operating status of special schools' school library. Journal of Korean Library and Information Science Society, 50(1), 313-331. https://doi.org/10.16981/kliss.50.201903.313. 

  5. Kim, J. M. (2014). A study on the operation of the libraries of special schools for children with visual impairment. Journal of the Reading Education, 2(1), 223-241. 

  6. Lee, J. Y. (2010). A qualitative study on the library services policy for the disabled person in european countries. Journal of the Korean Society for Information Management, 27(3), 147-168. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2010.27.3.147 

  7. Ministry of Education (2021a). Special Education Statistics. Seoul: Ministry of Education. 

  8. Ministry of Education (2021b). Special Education Annual Report. Seoul: Ministry of Education. 

  9. National Library for the Disabled (2013). Developing Easy Books for People with Developmental disabilities. 

  10. National Library for the Disabled (2014). Management Guidelines for Application for Production of Alternative Materials. 

  11. National Library for the Disabled (2019). Public Library Disabled Reading Culture Program Operation Case Book. 

  12. National Library for the Disabled (2020a). Library Disabled Service Manual (Revised version). 

  13. National Library for the Disabled (2020b). National Library for the Disabled Annual Report. 

  14. National Library for the Disabled (2020c). Survey on Reading Activities for the Disabled. 

  15. National Library for the Disabled (2020d). Public Library Disabled Reading Culture Program Operation Case Book. 

  16. National Library for the Disabled (2021). Basic Research on the Development of Diagnostic Programs to Strengthen the Reading Ability of Children and Adolescents with Disabilities. 

  17. Son, J. Y., Park, H. O., & Lee, J. E. (2013). Special education teachers experiences and perceptions on school library services for students with intellectual disabilities. Special Education Research, 12(1), 181-206. 

  18. Yeom, J. A. & Kim, D. B. (2016). A study on the operation condition and students perception of libraries in the schools for the visual impairments. The Korean Journal Visual Impairment, 32(1), 41-66. 

  19. Kronkvist, B. (2014, August 18). Everyday Life of the Apple Shelf Public Libraries' Work With Accessible Media for Children. IFLA. Available: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/libraries-for-print-disabilities/presentations/everyday_life_of_the_apple_shelf.pdf 

  20. Niiyama, J. [n.d.]. Newly established Apple Shelf, a library space for children with special needs. DINF. Available: https://www.dinf.ne.jp/doc/english/access/appleshelf.html 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로