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7.2kW급 통합형 양방향 OBC/LDC 모듈의 전력 손실을 고려한 공진 네트워크 최적 설계
Optimal Design of Resonant Network Considering Power Loss in 7.2kW Integrated Bi-directional OBC/LDC 원문보기

전력전자학회 논문지 = The Transactions of the Korean Institute of Power Electronics, v.25 no.1, 2020년, pp.21 - 28  

송성일 (Institute for Advanced Engineering AI & Mechanical Center) ,  노정훈 (Institute for Advanced Engineering AI & Mechanical Center) ,  강철하 (Daewoo Electronic Components Co. Ltd R&D Center) ,  윤재은 (Daewoo Electronic Components Co. Ltd R&D Center) ,  허덕재 (Institute for Advanced Engineering AI & Mechanical Center)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Integrated bidirectional OBC/LDC was developed to reduce the volume for elements, avoid space restriction, and increase efficiency in EV vehicles. In this study, a DC-DC converter in integrated OBC/LDC circuits was composed of an SRC circuit with a stable output voltage relative to an LLC circuit us...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문에서는 7.2kW/h급 통합형 양방향 OBC/LDC 모듈을 구성하기 위해 SRC와 LLC 회로의 출력 전압 및 한계 전압에 따른 소자의 크기를 비교하여 소형화를 목적에 충족할 수 있는 DC-DC Converter의 선택방법을 제안한다. 또한, OBC/LDC 회로에 3가지 동작 모드에서소자의 부피 및 전력 손실을 고려해 공진 네트워크 최적 설계 과정을 분석 및 검증한다.
  • 본 논문에서는 7.2kW급 통합형 OBC/LDC의 성능향상 및 소형화를 위하여 DC –DC Converter 회로에 대한 분석으로 LLC와 SRC 모델의 특성을 비교하였다.
  • LLC 회로는 넓은 부하 영역에서 ZVS나 ZCS가 가능하나 고전압 배터리와 같이 넓은 출력 전압을 갖는 부하 영역에서의 주파수 가변 제어 방식은 시스템 손실을 키우고 설계를 복잡하게 할 수 있는 단점을 가지고 있다. 이에 따라 본 논문에서는 SRC 회로를 선정하고 동작 모드의 변화를 고려하여 공진 네트워크 최적설계를 수행하였다.
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참고문헌 (9)

  1. J. H. Lim, J. K. Wee, and I. Song, "A low area and high efficiency SMPS with a PWM generator based on a pseudo relaxation-oscillating technique," Journal of the Institute of Electronics and Information Engineers, Vol. 50, No. 11, pp. 70-77, Nov. 2013. 

  2. J. Ko, C. W. Park, and Y. S. Kim, "Development of a multiple SMPS system controlling variable load based on wireless network," Journal of Electrical Engineering & Technology, Vol. 10, No. 3, pp. 1221-1226, May 2015. 

  3. I. Takahashi and H. Tomiki, "Totem-pole bridgeless boost PFC converter based on GaN FETs," The Transactions of the Korean Institute of Power Electronics, Vol. 20, No. 3, pp. 214-222, Jun. 2015. 

  4. J. H. Yi, P. Jang, S. W. Kang, and B. H. Cho, "A CCM interleaved totem-pole boost bridgeless power factor correction circuit," in The Korean Institute of Power Electronics Autumn Conference, pp. 33-34, Nov. 2015. 

  5. H. R. Thasreef, P. Ramesh, and M. V. Aleyas, "PSIM model and power loss calculation of full bridge DCDC converter used for renewable energy applications," International Journal of Engineering Research & Technology, Vol. 4, No. 8, Aug. 2015. 

  6. Y. Shen, H. Wang, A. Al-Durra, Z. Qin, and F. Blaabjerg, "A bidirectional resonant DC-DC converter suitable for wide voltage gain range," IEEE Transactions on Power Electronics, Vol. 33, No. 4, pp. 2957-2975, Mar. 2017. 

  7. G. Liu, Y. Jang, M. M. Jovanovic, and J. Q. Zhang, "Implementation of a 3.3-kW DC-DC converter for EV on-board charger employing the series resonant converter with reduced frequency-range control," IEEE Transactions On Power Electronics, Vol. 32, No. 6, pp. 4168-4184, Jun. 2017. 

  8. C. Y. Oh, J. S. Kim, and B. K. Lee "Design of optimal resonant frequency for series-loaded resonant DC-DC converter in EVs on-board battery charger application," The Transactions of the Korean Institute of Power Electronics, Vol. 17, No. 1, pp. 77-84, Feb. 2012. 

  9. B. K. Lee, T. G. Gwak, S. G. Kim, S. J. Kim, J. P. Kim, and J. Y. Lee "High-efficient 6.6kW LDC/OBC integration strusture for electric vehicles," in The Korean Institute of Power Electronics Annual Conference, pp. 311-312, Jul. 2014. 

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