이 글은 '주류' 아카이브 연구에서 아직은 크게 주목하지 않고 있는, 국내외 예술계를 중심으로 부상하는 새로운 아카이브 '열병'과 '충동'의 경향을 어떻게 주류 기록학계에서 바라보고 이를 주체적으로 수용할 것인지에 대한 시론적 글의 성격을 갖는다. 구체적으로, 이 글은 몇 가지 국내 아카이브 아트의 최근 경향성에 대한 관찰을 통해서 어떻게 아카이브 아트가 미학적 태도와 방식을 갖고 역사와 기억에 관여하고 있는지, 그리고 예술계 내부 '아카이브 충동' 현상이 '기록학계' 연구 경향에 어떤 시사점이나 영향력을 미칠 수 있는 지를 살펴보고자 한다. 먼저 구체적인 해외 사례, 즉 미국의 한 공공 기록관의 아카이브 체계 내에서 아카이브 충동을 재해석하고 적극적으로 수용하려는 의미 있는 움직임을 살피고자 한다. 이에 이어서, 아직 구체적 아카이브 방법의 조직화 수준에 이르지는 않았으나 국내 예술계에서 산발적으로 시도되는 아카이브를 매개하여 이뤄지는 창작 작업의 특징과 성격을 탐색하는 작업을 시도한다. 이른바 '아카이브 아티스트'들이 기존의 기록학계에서 관찰되지 않는 방식으로 어떻게 기록되지 않은 것을 기록하고, 배제된 역사를 어떻게 미학적 언어로 소환해 풀어내는지를 살핀다. 결론적으로, 본 연구는 '아카이브 아트'라는 이 새로운예술 경향으로부터, 전통의 역사적 기록을 보관박스에서 끄집어내 동시대적 정서 구조 안에서 살아있는 아카이브로 재해석할 수 있는 가능성을 타진한다.
이 글은 '주류' 아카이브 연구에서 아직은 크게 주목하지 않고 있는, 국내외 예술계를 중심으로 부상하는 새로운 아카이브 '열병'과 '충동'의 경향을 어떻게 주류 기록학계에서 바라보고 이를 주체적으로 수용할 것인지에 대한 시론적 글의 성격을 갖는다. 구체적으로, 이 글은 몇 가지 국내 아카이브 아트의 최근 경향성에 대한 관찰을 통해서 어떻게 아카이브 아트가 미학적 태도와 방식을 갖고 역사와 기억에 관여하고 있는지, 그리고 예술계 내부 '아카이브 충동' 현상이 '기록학계' 연구 경향에 어떤 시사점이나 영향력을 미칠 수 있는 지를 살펴보고자 한다. 먼저 구체적인 해외 사례, 즉 미국의 한 공공 기록관의 아카이브 체계 내에서 아카이브 충동을 재해석하고 적극적으로 수용하려는 의미 있는 움직임을 살피고자 한다. 이에 이어서, 아직 구체적 아카이브 방법의 조직화 수준에 이르지는 않았으나 국내 예술계에서 산발적으로 시도되는 아카이브를 매개하여 이뤄지는 창작 작업의 특징과 성격을 탐색하는 작업을 시도한다. 이른바 '아카이브 아티스트'들이 기존의 기록학계에서 관찰되지 않는 방식으로 어떻게 기록되지 않은 것을 기록하고, 배제된 역사를 어떻게 미학적 언어로 소환해 풀어내는지를 살핀다. 결론적으로, 본 연구는 '아카이브 아트'라는 이 새로운예술 경향으로부터, 전통의 역사적 기록을 보관박스에서 끄집어내 동시대적 정서 구조 안에서 살아있는 아카이브로 재해석할 수 있는 가능성을 타진한다.
The article has the characteristics of a preliminary writing about how to look at the trend of new archives 'fever' and 'impulsion' emerging around the domestic and foreign art world, which have not been paid much attention yet in the 'mainstream' archive research, and how to accept it independently...
The article has the characteristics of a preliminary writing about how to look at the trend of new archives 'fever' and 'impulsion' emerging around the domestic and foreign art world, which have not been paid much attention yet in the 'mainstream' archive research, and how to accept it independently. Specifically, this study aims to examine how archival art is involved in history and memory with aesthetic attitudes and methods through observation of recent tendency of domestic archive art, and what implications or influence the 'archival impulse' phenomenon in the art world can have on the research trend of 'archival studies.' First, I would like to look at the meaningful movement to reinterpret and actively accept archival impulses in concrete overseas cases, that is, the archive system of a public archive in the United States. This is followed by an attempt to explore the characteristics and characteristics of creative works that are carried out through the medium of archives, that has not yet reached the level of organization of specific archive methods but are sporadically attempted in the domestic art world. It examines how so-called 'archive artists' record unrecorded in a way that is not observed in the existing archival world, and how they summon and include excluded history in aesthetic language. In conclusion, this study explores the possibility of pulling the historical records of tradition out from archival boxes and reinterpreting them as living archives within the contemporary emotional structure from this new artistic trend called 'archival art'.
The article has the characteristics of a preliminary writing about how to look at the trend of new archives 'fever' and 'impulsion' emerging around the domestic and foreign art world, which have not been paid much attention yet in the 'mainstream' archive research, and how to accept it independently. Specifically, this study aims to examine how archival art is involved in history and memory with aesthetic attitudes and methods through observation of recent tendency of domestic archive art, and what implications or influence the 'archival impulse' phenomenon in the art world can have on the research trend of 'archival studies.' First, I would like to look at the meaningful movement to reinterpret and actively accept archival impulses in concrete overseas cases, that is, the archive system of a public archive in the United States. This is followed by an attempt to explore the characteristics and characteristics of creative works that are carried out through the medium of archives, that has not yet reached the level of organization of specific archive methods but are sporadically attempted in the domestic art world. It examines how so-called 'archive artists' record unrecorded in a way that is not observed in the existing archival world, and how they summon and include excluded history in aesthetic language. In conclusion, this study explores the possibility of pulling the historical records of tradition out from archival boxes and reinterpreting them as living archives within the contemporary emotional structure from this new artistic trend called 'archival art'.
‘저장소 충동’은 바로 이처럼 예술 영역 안팎에서 ‘저장소’ 자원을 창·제작 작업 내부로 끌어오려는 적극적 사고 내지 작가들의 예술 행위나 작업에 접목하려는 주된 형세를 뜻한다. 동시대 창작가들은 ‘저장소 충동’과 함께 예술 창·제작 작업의 일부로서 압축보관과 저장소를 바라보고 이를 중요한 미적 표현 방식으로 이해하는 데 점점 익숙해져 간다.
포스터가 작성한 글에서 확인할 수 있는 저장소 기술의 특성은 무엇인가?
포스터는 그의 글에서 대표적으로 스위스, 미국, 영국 출신의 세 작가 토마스 허쉬 혼(Thomas Hirsch horn), 샘 듀랜트(Sam Durant), 타시다 신(Tacita Dean)의 작품을 소개하면서, 다음과 같은 저장소 기술의 특성을 살피고 있다. 첫 번째로, 저장소 기술이란 “잃어버리거나 추방된 역사적 정보를 실제로 존재하도록 만드는” 행위이지만, 이는 “기계적인 재처분이 아니라 인간적 해석을 요구하는” 방식으로 이뤄진다고 평가한다. 두 번째로, 사카이 부 기술은 박물관-미술관 체계에 포섭되지 않는 살아 숨 쉬는 ‘생성 중의’ 기록이라고 본다. 그리고 마지막으로 저장소 기술은 공적이거나 사적인 저장소 컬렉션을 관람객들 스스로 재해석하게 하면서 이를 새로운 역사·사회적 문맥 속에 삽입해 새로운 공적 담론을 생산한다고 지적하고 있다(Poster, 2004, 4-5).
국내의 저장소 충동 경향의 추세는 어떠한가?
이제 국내 ‘저장소 충동’ 경향은 지금껏 저장소가 예술 활동 과정 중에 생성된 기록으로 작품 이해에 필요한, 단순 참조나 보조 자료의 역할을 벗어나서 그 자체가 하나의 예술작품이 되거나 전시로 조직되는 데 쓰이는 등 다양한 생성과 쓰임의 맥락을 가져오면서 저장소의 예술적 기능을 확장하고 있다. 저장소는 이제 기록 ‘학’적 의미를 넘어 미적 창·제작 과정의 일부에 편입되어 새로운 창의적 자원으로 해석되고 있다.
정연심. 2012. 2000년대 이후의 현대미술과 아카이브 열병. 미술세계, 337, 88-91.
지가은. 2014. 과거의 흔적으로부터 미래를 엮어가다. 더아트로2014, 13-16.
Carbone, Kathy Michelle. 2015. Artists in the Archive: An Exploratory Study of the Artist-in-Residence Program at the City of Portland Archives & Records Center, Archivaria, 79, 27-52.
Derrida, Jacque. 1996. Archival Fever: A Freudian Impression. Chicago: Chicago Univ. Press.
Donnelly, Sue. 2008. Art in the Archives: An Artist's Residency in the Archives of the London School of Economics, Tate Papers. https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/09/art-in-the-archives-an-artists-residency-in-the-archives-of-the-london-school-of-economics
Eastwood, Terry. 2010. A Contested Realm: The Nature of Archives and the Orientation of Archival Science. Terry Eastwood & Header MacNeil ed. Currents of Archival Thinking, Santa Barbara, California: Libraries Unlimited.
Emerling, Jae. 2005. Theory for Art History. New York and London.
Foster. Hal, 2004. An Archival Impulse. October, 110, 3-22.
Imatani, Garrick. and Sand, Kaia. About the Watcher Files Project. The Watcher Files Project. http://looseleafservices.us/about/
Ketelaar, Eric. 2001. Tacit Narratives: The Meanings of Archives. Archival Science, 1(2), 131-141.
Regional Arts &Culture Council, Exhibit Guide, 2015, http://kaiasand.net/wp-content/uploads/2015/12/Laminated1.pdf
Spieker, Sven. 2008. The Big Archive: art from bureaucracy, Cambridge (MA): MIT Press: 스벤 스피커. 2013. 빅아카이브. 이재영 역. 2018. 홍디자인.
The City of Portland Archives & Records Center, Making art out of history, https://www.portlandoregon.gov/archives/51815
Upward, Frank. 1996. Structuring the Records Continuum - Part One: Postcustodial Principle and Properties. Archives and Manuscripts, 24(2), 268-285.
White, H. 2000. Catastrophe, Communal Memory and Mythic Discourse: the uses of myth in the reconstruction of society, Strath B. ed. Myth and Memory in the Construction of Community: historical patterns in Europe and Beyond. PIE-Peter Lang, 49-74.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.