$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

레스토랑 서빙 로봇의 서비스 확장에 관한 연구 - 중국 베이징 하이디라오 스마트 레스토랑을 사례로 연구
Research on Service Extensior of Restaurant Serving Robot - Taking Haidilao Hot Pot Intelligent Restaurant in Beijing as an Example 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.11 no.4, 2020년, pp.17 - 25  

조여기 (국민대학교 테크노디자인전문대학원 경험디자인학과) ,  반영환 (국민대학교 테크노디자인전문대학원 경험디자인학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 식당에서 사용하는 외식서빙 로봇의 서비스 절차 및 인터랙션 방식에 중점을 두고 연구한다. 사용자 설문조사,사용자를 관찰하고 고객과 레스토랑 종업원의 인터뷰를 통한 레스토랑 서빙 로봇과 고객의 교류방식을 분석하고 사용자 요구를 파악하기 위해 사용자 여정 지도를 구축한다. 또한 서비스 절차에서 배달 서비스 뿐만 아니라 주문 서비스, 접대 서비스 및 테이블 정리 등을 모두 서비스 로봇이 행하는 것을 의도한다.최종 제안 연구 목적은 기존의 서빙 로봇 GUI을 개선하고 새로운 서비스 청사진을 설계하는 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study focuses on the analysis of the service process and interaction mode of the serving robot used in the restaurant, Through user research, shadowing research and indepth interviews with customers and catering service personnel, this paper analyzes the contact points between catering service ...

주제어

표/그림 (11)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Based on the user behavior research and user journey map in the service design methodology, this study aims to explore the services of delivery service robot, including meal delivery service, other service contacts and solutions in the whole process. The research results of this study are as follows: first of all, through user visit, user behavior survey and user journey map, it can be concluded that in the current robot restaurant environment, the reception of customers, simple voice Q & A and cleaning  work can be replaced by the delivery robot, and the corresponding robot functional interaction prototype interface is made.
  • Pellerin [8] proposed that the technical and social evaluation of introducing robots in the service industry should not just derive from the seniors’ perspective, but also the opinions of the entire business team. Therefore, this study will focus on the contact point between customers and service personnel and catering robot in the process of dining, and improve the existing service system, so that people can use the catering intelligent robot, reduce the labor cost and achieve the purpose of sustainable productio.
  • This study aims to analyze customers' contact points with robots throughout the meal, so as to put forward proposals that help to improve users’ satisfaction.
  • This study takes Haidilao Hot Pot Intelligent Restaurant in Beijing, as the research site to clarify the contact points between the restaurant robot and the user through shadow research. The details are as follows: customers first make reservations through Haidilao WeChat Official Account and then come to the restaurant to take their number on the ticket vending machine and wait in the waiting area of the restaurant.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (15)

  1. Huangxiang Chen,(2012),The past, present and future of robots. 

  2. Habel, C. (2009). Mensch-Roboter-Interaktion. Seminar, Sommerse mester 2009. 

  3. Chien-Jung Lai & Ching-Pei Tsai. (2018). Design of Introducing Service Robot into Catering Services. Proceedings of the 2018 International Conference on Service Robotics Technologies, 2018(3), 62-66. DOI : 10.1145/3208833.3208837 

  4. Wei Xu. (2016). The Exploration of Robot Used in Hot Pot. Techniques of Automation and Applications, 35(12), 141-144. DOI : 10.3969/j.issn.1003-7241.2016.12.037 

  5. Xiaoqin Song. (2019). Robots in the age of artificial int elligence. China New Time, 2019(5), 28-32. DOI : 10.3969/j.issn.1671-8399.2019.05.006 

  6. Decker, M.,Fischer, M.. & Ott, I. (2017). Service robotics and human labor: a first technology assessment of substitution and cooperation, Robotics and Autonomous Systems, 87, 348-354. 

  7. Severinson-Eklundh, K., Green, A. & Hu ttenrauch, H. (2003). Social and collaborative aspects of intera ction with a service robot, Robotics and Autonomous Systems, 42, 223-234. 

  8. Pellerin, C. (1993). Service robots: clean up in the 1990s, The Industrial Robot, 20(15), 18-21. 

  9. Junqi Ma. (1997). SERVICE ROBOT.JOURNAL OF KUNMING UNIVERSITY OF SCIENCE AND TECHNOLOGY, 34-38. 

  10. Guang Mingxiong, Tao Zhao, Jianwei Gong & Junyao Gao. (2007). Development Status and Several Problems of Service Robots.MACHINE TOOL & HYDRAULICS, 35(3), 212-215,220. DOI :10.3969/j.issn.1001-3881.2007.03.075 

  11. Keenon. homepage. [Online]. http://www.keenonrobot.com/ 

  12. Tensorflow Chinese community. [Online]. http://www.tensorfly.cn/tfdoc/tutorials/overview.html 

  13. Microsoft azure. homepage. [Online]. https://azure.microsoft.com/zh-cn/overview/ 

  14. Shixuan Liu.(2018).The application and development prospect of service robot in the future.The road to success,2018(3):24-25 DOI :10.3969/j.issn.1008-3561.2018.03.022 

  15. ZhouzhouLu. (2015). Application Analysis of Restaurant Service Robot. Technology Wind, 2015(15), 122-123. DOI : 10.19392/j.cnki.1671-7341.2015.15.102 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로