자기결정성 이론 기반 대학생 스마트폰 과의존 예방프로그램 개발 및 효과 Development and Effect of a Smartphone Overdependence Prevention Program for University Students Based on Self-Determination Theory원문보기
Purpose: This study aimed to develop a smartphone overdependence prevention program for college students based on the self-determination theory (SDT) and evaluate its effectiveness. Methods: A non-equivalent control group repeated measures design was used for the study. Participants were 64 universi...
Purpose: This study aimed to develop a smartphone overdependence prevention program for college students based on the self-determination theory (SDT) and evaluate its effectiveness. Methods: A non-equivalent control group repeated measures design was used for the study. Participants were 64 university freshmen (experimental group: 29, control group: 35). The developed program consists of eight sessions conducted twice a week. The program was designed to promote autonomy, competence, and relatedness the three elements of the basic psychological needs of self-determination theory. The participants were assessed before the program, immediately after, and 1 and 3 months after the program. Data were collected from April 23 to September 14, 2018 and analyzed by performing a Chi-square test, Fisher's exact test, independent t-test, and repeated measures ANOVA using SPSS/WIN 23.0. Results: This study showed improvement in the basic psychological needs (F=3.90, p=.010) in the experimental group compared to the control group. Specifically, competence (F=2.93, p=.035), relatedness (F=2.89, p=.045), and self-regulatory ability (F=3.11, p=.028) improved significantly. Conclusion: Study findings indicate that the smartphone overdependence prevention program based on the Self-determination theory could be an effective intervention for improving basic psychological needs and self-regulation ability. Therefore, this program could be an efficient strategy for smartphone overdependence prevention in university students.
Purpose: This study aimed to develop a smartphone overdependence prevention program for college students based on the self-determination theory (SDT) and evaluate its effectiveness. Methods: A non-equivalent control group repeated measures design was used for the study. Participants were 64 university freshmen (experimental group: 29, control group: 35). The developed program consists of eight sessions conducted twice a week. The program was designed to promote autonomy, competence, and relatedness the three elements of the basic psychological needs of self-determination theory. The participants were assessed before the program, immediately after, and 1 and 3 months after the program. Data were collected from April 23 to September 14, 2018 and analyzed by performing a Chi-square test, Fisher's exact test, independent t-test, and repeated measures ANOVA using SPSS/WIN 23.0. Results: This study showed improvement in the basic psychological needs (F=3.90, p=.010) in the experimental group compared to the control group. Specifically, competence (F=2.93, p=.035), relatedness (F=2.89, p=.045), and self-regulatory ability (F=3.11, p=.028) improved significantly. Conclusion: Study findings indicate that the smartphone overdependence prevention program based on the Self-determination theory could be an effective intervention for improving basic psychological needs and self-regulation ability. Therefore, this program could be an efficient strategy for smartphone overdependence prevention in university students.
더불어 자기결정성 이론 기반 연구는 임상에서의 자기관리행위 이행[26,27], 체중감소[28], 중학생 대상 금연[29], 고등학생 대상 인터넷 중독 집단상담 프로그램[30] 등과 같이 다양한 연구에서 진행되었으며 결과적으로 기본심리욕구의 충족이 행위의 변화를 가져왔음이 검증되었다. 이에 본 연구에서는 대학생을 위한 스마트폰 과의존 예방프로그램을 자기결정성 이론을 기반으로 개발하고 적용함으로써 그들의 스마트폰 과의존 수준, 기본심리욕구(자율성, 유능성, 관계성), 자기조절능력, 대학생활적응과 스트레스에 미치는 효과를 파악하고자 한다.
가설 설정
가설 1. 스마트폰 과의존 예방프로그램에 참여한 실험군과 대조 의 스마트폰 과의존 수준에 차이가 있을 것이다.
가설 2. 스마트폰 과의존 예방프로그램에 참여한 실험군과 대조군의 기본심리욕구에 차이가 있을 것이다.
가설 3. 스마트폰 과의존 예방프로그램에 참여한 실험군과 대조군의 자기조절능력에 차이가 있을 것이다.
가설 4. 스마트폰 과의존 예방프로그램에 참여한 실험군과 대조군의 대학생활적응에 차이가 있을 것이다.
가설 5. 스마트폰 과의존 예방프로그램에 참여한 실험군과 대조군의 스트레스에 차이가 있을 것이다.
제안 방법
8회기 프로그램 종료 직후 일반적 특성 문항을 제외한 사전 조사와 동일하게 사후 조사를 실시하였다. 추후 조사는 본 프로그램의 지속적인 효과를 확인하기 위해서 자기결정성 이론 기반 선행연구 [44,45]과 학교의 학사일정을 반영하여 프로그램 종료 1개월 후와 3개월 후에 사전 조사와 동일한 방법으로 실시하였다.
8회기 프로그램 종료 직후 일반적 특성 문항을 제외한 사전 조사와 동일하게 사후 조사를 실시하였다. 추후 조사는 본 프로그램의 지속적인 효과를 확인하기 위해서 자기결정성 이론 기반 선행연구 [44,45]과 학교의 학사일정을 반영하여 프로그램 종료 1개월 후와 3개월 후에 사전 조사와 동일한 방법으로 실시하였다. 최종 설문조사 및 스트레스 지수 측정 후 답례품을 증정하였다.
중재 효과의 확산을 방지하기 위해 프로그램 내용 및 참여자 간 공유 정보에 대한 비밀유지 의무에 대해 고지하였다. 프로그램 중재 방법은 자기결정성 이론의 핵심 요소인 기본심리욕구의 자율성, 유능성, 관계성을 증진시키기 위해 교육, 개별 활동, 집단 활동, 체험 활동, 토의, 발표, 시청각 자료 등을 이용하였다. 프로그램 진행은 집단 활동이 가능하고 프로그램 운영에 필요한 교육 기자재 및 음향시설이 갖추어진 H대학교 내 1개의 강의실을 사용하였으며, 집단 활동은 집단 크기 4~6명으로 하여 5개의 소집단으로 나누어 총 29명이 참여하였다.
대상 데이터
본 연구의 대상자는 2018년 3월 26일부터 4월 13일까지 C시 소재 H대학 신입생으로 연구 및 프로그램 내용을 포함하는 학내 모집 공고 후 본 연구의 목적을 이해하고 연구 참여에 동의한 자로 선정하였다. 본 연구는 지원자표집(volunteer sampling)방법으로 대상자를 모집하였기에 프로그램 전 과정에 참석이 가능한 학생은 실험군으로, 그렇지 않은 학생은 대조군으로 하였다.
탈락률을 고려하여 한 집단 당 35명씩 총 70명을 연구 초기 대상자로 모집하였다. 최종 모집인원은 실험군 32명, 대조군 35명으로 총 67명이었으며, 이 중 실험군에서 사전 조사를 마치고 개인 일정으로 인하여 참여를 철회한 3명이 탈락하여 최종 연구대상자는 실험군 29명, 대조군 35명의 총 64명이었다(Figure 1).
데이터처리
집단 간 중재 전후의 스마트폰 과의존, 기본심리욕구, 자기조절능력, 대학생활적응, 스트레스에 미치는 효과에 대한 가설 검정은 반복측정분산분석(repeated measures ANOVA)으로 분석하였고, 구형성 가정을 만족하지 않는 경우 Greenhouse-Geisser 결과를 적용하였다. 반복측정분산분석(repeated measures ANOVA)에서 시기와 집단 간 상호작용이 있을 경우 각 시기의 변화량에 따른 집단 간의 차이검정은 Independent sample t-test를 실시하였다.
대상자의 인구사회학적 특성은 빈도, 백분율, 평균과 표준편차로 산출하였으며, 대상자 특성과 종속변수의 정규성검정은 Shapiro-Wilk test로 확인하였다. 집단 간 동질성검정은 Chi-square test, Fisher’s exact test, Independent sample t-test로 분석하였다. 집단 간 중재 전후의 스마트폰 과의존, 기본심리욕구, 자기조절능력, 대학생활적응, 스트레스에 미치는 효과에 대한 가설 검정은 반복측정분산분석(repeated measures ANOVA)으로 분석하였고, 구형성 가정을 만족하지 않는 경우 Greenhouse-Geisser 결과를 적용하였다.
집단 간 동질성검정은 Chi-square test, Fisher’s exact test, Independent sample t-test로 분석하였다. 집단 간 중재 전후의 스마트폰 과의존, 기본심리욕구, 자기조절능력, 대학생활적응, 스트레스에 미치는 효과에 대한 가설 검정은 반복측정분산분석(repeated measures ANOVA)으로 분석하였고, 구형성 가정을 만족하지 않는 경우 Greenhouse-Geisser 결과를 적용하였다. 반복측정분산분석(repeated measures ANOVA)에서 시기와 집단 간 상호작용이 있을 경우 각 시기의 변화량에 따른 집단 간의 차이검정은 Independent sample t-test를 실시하였다.
이론/모형
스마트폰은 대학생활에서 유용한 도구로 활용되기도 하지만 사용을 조절하지 않는다면 정신적, 신체적 문제 등 부정적인 결과들을 수반하게 된다. 따라서 본 연구에서는 스마트폰을 바르게 사용할 수 있는 능력을 향상시키기 위한 이론적 기틀로서 자기결정성 이론을 선택하였으며 그중에서도 기본심리욕구를 중심으로 접근하였다. 선행연구에서는 스마트폰 과의존 예방프로그램을 중·고등학생 위주로 연구가 진행되었으나 본 연구에서는 스마트폰 과의존율이 다른 연령대에 비해 지속적으로 상승하는 대학생을 대상으로 과의존을 예방하기 위해 프로그램을 개발하고 적용하였다는 것에 의의가 있다.
본 연구의 프로그램 적용전략은 Ryan과 Deci [32]의 자기결정성 이론을 기반으로 한 Williams 등[33]의 연구와 Kwon과 Jin [11]의 연구에서 제시한 자율성, 유능성, 관계성 향상 전략에 근거하였다. 세 가지 기본 욕구를 향상시키기 위한 전략을 구체적으로 살펴보면, 자율성을 향상시키기 위해서는 변화 주체로서 개인의 의지를 촉진하기 위해 자신의 스마트폰 사용 행동에 있어서의 문제를 자각하고 수용하도록 하였다.
성능/효과
본 연구는 자기결정성 이론 중 기본심리욕구인 자율성, 유능성, 관계성 향상을 중심으로 스마트폰 과의존 예방프로그램을 개발하고, 이를 대학 신입생을 대상으로 적용하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 기본심리욕구와 자기조절능력에서 유의한 효과가 있는 것으로 확인되었다.
후속연구
또한 스마트폰 과의존에 영향을 받게 되는 대학생의 스트레스는 대학생의 발달 과업 상 필수불가결한 상황에 노출되는 것으로 스스로 조절 가능할 수 있도록 자기 역량을 강화하는 방안들이 마련되어야 할 것이다. 더불어 본 연구결과에 의하면 두 군의 유의한 차이를 보이고 있는 기본심리욕구와 자기조절능력은 프로그램 직후 가장 높은 폭으로 상승한 반면 1개월 이후부터는 서서히 감소하는 양상을 보이고 있는데 프로그램의 지속적 효과를 위해 중재 후 최소 1개월과 3개월 사이에 스마트폰 사용 조절에 대한 내적 동기 촉진을 위한 중재 개입이 필요할 것이다. 더 나아가 스마트폰 자기조절을 위한 행동변화에 대한 장기적인 평가를 위해 종단적 연구가 요구된다.
그렇지만 자기결정성 이론에서 무엇보다도 중요한 영역인 자율성에서는 큰 차이를 보이지 않아 추후 연구에서는 자율성 촉진을 위한 구체적인 전략에 대한 보완이 필요할 것이다. 또한 스마트폰 과의존에 영향을 받게 되는 대학생의 스트레스는 대학생의 발달 과업 상 필수불가결한 상황에 노출되는 것으로 스스로 조절 가능할 수 있도록 자기 역량을 강화하는 방안들이 마련되어야 할 것이다. 더불어 본 연구결과에 의하면 두 군의 유의한 차이를 보이고 있는 기본심리욕구와 자기조절능력은 프로그램 직후 가장 높은 폭으로 상승한 반면 1개월 이후부터는 서서히 감소하는 양상을 보이고 있는데 프로그램의 지속적 효과를 위해 중재 후 최소 1개월과 3개월 사이에 스마트폰 사용 조절에 대한 내적 동기 촉진을 위한 중재 개입이 필요할 것이다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
스마트폰이 삶에 필수적인 부분이 된 이유는?
스마트폰은 개인용 컴퓨터뿐만 아니라 기타 여러 미디어 장치를 대체하며 편리성과 이동성 덕분에 언제 어디서든 음성통화나 전자메일, 인터넷 서핑, 소셜네트워크를 통한 상호작용 등의 다양한 기능을 이용 할 수 있게 되었으며 현대인의 삶에 필수적인 부분이 되고 있다[1]. 한국의 경우 18세 이상 스마트폰 보급률은 94%로 조사에 참여한 38개국 중 1위를 차지하며 2위인 이스라엘 83%보다도 무려 11%나 높은 수치를 보이고 있다[2].
대학생들의 스마트폰에 대한 자기조절능력은?
대학생은 발달과정 상 청소년 후기와 성인 초기에 해당하며 정서적 독립과 함께 스스로 진로를 결정하고 미래에 대한 준비가 필요한 시기이며, 그에 따른 발달 과제 달성에 대한 부담을 안고 있다[9]. 한편 대학생은 청소년에 비해 자기 통제가 발달 되어 있기에[10] 스마트폰 과의존과 같은 본인의 문제 행동에 대해 자각하고 스스로 건강한 생활습관을 갖도록 변화하고자 한다[11]. 그러나 대학생 스스로가 스마트폰 과다사용으로 인해 초래되는 결과에 대해 심각성을 인지하더라도 문제 해결에는 적극적이지 않다는 점[12]과 아울러 새로운 환경에 적응해야 하는 혼란 속에서 스마트폰은 오히려 안식처를 제공하는 역할을 하며 스마트폰 사용이 불가피한 교육 환경[11] 등이 스마트폰 사용 조절의 장애요인으로 작용한다고 볼 수 있다. 특히 대학 신입생은 다양한 대인관계 형성과 학업에 충실하며 진로를 위한 기반을 다질 수 있는 성공적인 대학생활을 위해[9] 입학 초기부터 스마트폰을 올바르게 사용할 수 있도록 자기조절능력을 향상시키는 것이 중요하다.
스마트폰 과의존이란?
이러한 사실은 스마트폰이 주는 긍정적인 영향뿐만 아니라 부정적 영향에도 노출될 가능성이 높음을 시사한다. 스마트폰 과의존은 스마트폰의 과다사용으로 인해 심리적·사회적·대인관계적 면에서 부정적 결과를 초래함에도 불구하고 자율적인 사용 조절능력이 감소하여 지속적으로 사용하게 되며 일상생활에 부적응이 나타나고 있는 상태로 정의하고 있으며[3,4], 특히 국내 대학생은 전체 인구집단 중에서 스마트폰 보급률이 99.8%로 가장 높았고, 대학생의 스마트폰 과의존 위험군은 25.
참고문헌 (48)
Samaha M, Hawi NS. Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior. 2016;57:321-325. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.045
Poushter J, Bishop C, Chwe H. Social media use continues to rise in developing countries but plateaus across developed ones [Internet]. Washington, D.C.: Pew Research Center; 2018 [cited 2018 Dec 19]. Available from: https://www.pewresearch.org/global/2018/06/19/social-media-use-continuesto-rise-in-developing-countries-but-plateaus-across-developed-ones/.
National Information Society Agency (NIA). 2016 Digital culture forum policy research report. Daegu: NIA; 2016 Dec. Report No.: NIA V-RER-B-16007. p. 251-281.
Lee SR, Kim HS. The effect of smartphone overdependence on university life adjustment of university students: Focused on the mediating effect of self-efficacy and the moderating effect of social support. Locality and Globality: Korean Journal of Social Sciences. 2017;41(2):157-184. https://doi.org/10.33071/ssricb.41.2.201708.157
Ministry of Science and ICT (MSIT); National Information Society Agency (NIA). 2018 The survey on smart phone overdependence. Daegu: MSIT; NIA; 2018 Dec. Report No.: NIA VIRSE-C-18060. 296 p.
Choi H, Chung KM. Effects of feedback intervention on decrease of smartphone usage of smartphone addiction risk group of college students. Korean Journal of Clinical Psychology. 2016;35(2):365-391.
Lee JW, Lee NY. The effect of stress about campus life and college life adaptation on smartphone addiction of college students. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2018;18(2):303-317. https://doi.org/10.22251/jlcci.2018.18.2.303
Kwon MS, Lee BY. Relationship among basic psychological needs, smartphone addiction and adaptation to school life in university students. Journal of Korean Public Health Nursing. 2017;31(3):540-553. https://doi.org/10.5932/JKPHN.2017.31.3.540
Lee SH. The college adaptation and smartphone addiction in university enterents: The mediating effect of interpersonal support relationship. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society. 2019;20(4):149-159. https://doi.org/10.5762/KAIS.2019.20.4.149
Sawyer SM, Afifi RA, Bearinger LH, Blakemore SJ, Dick B, Ezeh AC, et al. Adolescence: A foundation for future health. The Lancet. 2012;379(9826):1630-1640. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)60072-5
Kwon MS, Jin J. Exploring the basic psychological needs necessary for the internalized motivation of university students with smartphone overdependence: Applying a self-determination theory. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing. 2019;28(1):26-36. https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2019.28.1.26
Jin J. Experiences of smartphone addiction among university students. Journal of Digital Convergence. 2017;15(2):421-429. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.2.421
Deci EL, Ryan RM. Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life's domains. Canadian Psychology/Psychologie canadienne. 2008;49(1):14-23. https://doi.org/10.1037/0708-5591.49.1.14
Deci EL, Ryan RM. The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry. 2000;11(4):227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Kopp CB. Antecedents of self-regulation: A developmental perspective. Developmental Psychology. 1982;18(2):199-214. https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.2.199
Gokcearslan S, Mumcu FK, Haslaman T, Cevik YD. Modelling smartphone addiction: The role of smartphone usage, self-regulation, general self-efficacy and cyberloafing in university students. Computers in Human Behavior. 2016;63:639-649. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.091
Park JH, Park JH. The relationships among interpersonal relationship anxiety, college adjustment, self-control, and smartphone addiction in nursing students. Journal of the Korean Data & Information Science Society. 2017;28(1):185-194. https://doi.org/10.7465/jkdi.2017.28.1.185
Jang SH, Ha Y. The effects of self-determination, depression, self-esteem, and impulsivity on smartphone overdependence of college students. Journal of Digital Convergence. 2019;17(1):269-280. https://doi.org/10.14400/JDC.2019.17.1.269
Boumosleh JM, Jaalouk D. Depression, anxiety, and smartphone addiction in university students- a cross sectional study. PLoS One. 2017;12(8):e0182239. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0182239
Wu AMS, Cheung VI, Ku L, Hung EPW. Psychological risk factors of addiction to social networking sites among Chinese smartphone users. Journal of Behavioral Addictions. 2013;2(3):160-166. https://doi.org/10.1556/JBA.2.2013.006
Lan Y, Ding JE, Li W, Li J, Zhang Y, Liu M, et al. A pilot study of a group mindfulness-based cognitive-behavioral intervention for smartphone addiction among university students. Journal of Behavioral Addictions. 2018;7(4):1171-1176. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.103
Jung ES, Son CN. Effects of mindfulness-based cognitive therapy on internet addiction level, anxiety, and stress of college students with Internet addiction. Korean Journal of Clinical Psychology. 2011;30(4):825-843.
Yoo HK, Son CN. Effects of ACT on smartphone addiction level, self-control, and anxiety of college students with smartphone addiction. Journal of Digital Convergence. 2016;14(2):415-426. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.2.415
Choi EM, Kim MS. The effect of motivational interview oriented and cognitive behavioral group counseling for college students with smartphone addiction. Korean Journal of Counseling. 2016;17(3):169-185.
Bang JH. The effects of smart phone addiction management application on self-regulation and interpersonal relationship ability of university students. Journal of Korea Entertainment Industry Association. 2016;10(2):323-337. https://doi.org/10.21184/jkeia.2016.04.10.2.323
Lee EH, Park JW. A structural equation model on health be-havior adherence for elders with prehypertension: Based on self-determination theory. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2012;19(3):343-352. https://doi.org/10.7739/jkafn.2012.19.3.343
Seo YM, Choi WH. A predictive model on self care behavior for patients with type 2 diabetes: Based on self-determination theory. Journal of Korean Academy of Nursing. 2011;41(4):491-499. https://doi.org/10.4040/jkan.2011.41.4.491
Cho JH. Effects of a motivation-enhanced weight loss program for women with abdominal obesity: Based on the self-determination theory [dissertation]. Seoul: Korea University; 2013. p. 1-126.
Ha YS, Choi YH. Effectiveness of the self-determination theory based a motivational interviewing YOU-TURN program for smoking cessation among adolescents. Journal of Korean Academy of Nursing. 2015;45(3):347-356. https://doi.org/10.4040/jkan.2015.45.3.347
Park GR, Kim HS. Effects of a group counseling integration program on self-determination and internet addiction in high school students with tendency to internet addiction. Journal of Korean Academy of Nursing. 2011;41(5):694-703. https://doi.org/10.4040/jkan.2011.41.5.694
Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A. G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods. 2007;39(2):175-191.
Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford Press; 2017. p. 1-756.
Williams GC, Patrick H, Niemiec CP, Ryan RM, Deci EL, Lavigne HM. The smoker's health project: A self-determination theory intervention to facilitate maintenance of tobacco abstinence. Contemporary Clinical Trials. 2011;32(4):535-543. https://doi.org/10.1016/j.cct.2011.03.002
Mun SY, Lee BS. Effects of an integrated internet addiction prevention program on elementary students' self-regulation and internet addiction. Journal of Korean Academy of Nursing. 2015;45(2):251-261. https://doi.org/10.4040/jkan.2015.45.2.251
An NY, Kim JH, Jeong DH, Chang MY, Nam SH, Kong JY. Korean assistive technology satisfaction assessment tool development. Journal of Korean Society of Occupational Therapy. 2014;22(2):113-124.
Jeon SH, You YD. A study on the research trend and effects of domestic smart-phone addiction program. Journal of Student Guidance. 2017;37:263-294.
Ministry of Government Legislation. The basic youth act [Internet]. Sejong: Ministry of Gender Equality and Family; 2018 [cited 2019 Apr 11]. Available from: http://www.law.go.kr/LSW//lsInfoP.do?lsiSeq199555&efYd20180613#0000.
Lee MH, Kim AY. Development and construct validation of the basic psychological needs scale for Korean adolescents: Based on the self-determination theory. Korean Journal of Social and Personality Psychology. 2008;22(4):157-174.
Kuhl J, Fuhrmann A. Decomposing self-regulation and self-control: The volitional components inventory. In: Heckhausen J, Dweck CS, editors. Motivation and Self-Regulation across the Life Span. New York: Cambridge University Press; 1998. p. 15-49. https://doi.org/10.1017/CBO9780511527869.003
Yoon YS. A study on self-regulatory ability of adolescents and its relationship with personality, parenting, behavior problems, and life stress [dissertation]. Seoul: Sookmyung Women's University; 2007. p. 1-112.
Baker RW, Siryk B. SACQ: Student adaptation to college questionnaire: Manual. Los Angeles (CA): Western Psychological Services; 1999. p. 1-79.
Lee YJ. The non-residential student's adaptation to college life and career plans [master's thesis]. Seoul: Ewha Womans University; 1999. p. 1-92.
IEMBIO. The manual of Canopy9 RSA. Chuncheon: IEMBIO; 2013.
Vansteenkiste M, Simons J, Soenens B, Lens W. How to become a persevering exerciser? Providing a clear, future intrinsic goal in an autonomy-supportive way. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2004;26(2):232-249. https://doi.org/10.1123/jsep.26.2.232
Webber KH, Tate DF, Ward DS, Bowling JM. Motivation and its relationship to adherence to self-monitoring and weight loss in a 16-week internet behavioral weight loss intervention. Journal of Nutrition Education and Behavior. 2010;42(3):161-167. https://doi.org/10.1016/j.jneb.2009.03.001
van Deursen AJAM, Bolle CL, Hegner SM, Kommers PAM. Modeling habitual and addictive smartphone behavior: The role of smartphone usage types, emotional intelligence, social stress, self-regulation, age, and gender. Computers in Human Behavior. 2015;45:411-420. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.12.039
Lee K, Kim M. Effects of a rational emotive behavior therapy counseling program on self-efficacy and adjustment to college life for nursing freshmen. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2018;24(4):443-452. https://doi.org/10.5977/jkasne.2018.24.4.443
Hong SH, Kim DR. The relationship between internet addiction level and autonomic nervous system function in college students. Journal of the Korean Data Analysis Society. 2014;16(3):1699-1714.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.