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[국내논문] 시뮬레이션 기반 한국전문소생술 교육이 응급구조과 대학생의 지식, 자신감 및 비판적 사고성향에 미치는 효과
Effects of a simulation-based Korean Advanced Life Support (KALS) program on knowledge, confidence, and critical thinking disposition for paramedic students 원문보기

한국응급구조학회지 = The Korean journal of emergency medical services, v.24 no.1, 2020년, pp.57 - 66  

정화윤 (서울대학교병원 응급의학과) ,  송효숙 (대전보건대학교 응급구조과) ,  노지영 (대전보건대학교 응급구조과) ,  강광순 (대전보건대학교 응급구조과) ,  방성환 (대전보건대학교 특전의무부사관과) ,  심규식 (나사렛대학교 응급구조학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study was to test the effect of simulation-based learning on knowledge, confidence, and critical thinking of paramedical students enrolled in the Korean Advanced Life Support (KALS) program. This study used a one group, pre-post test design. Methods: The subjects of this...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 응급현장에서 발생하는 심정지 상황 등에 대한 시뮬레이션 기반 KALS 교육이 응급구조과 학생들에게 실시하여 교육 전·후전문심장소생술 관련 지식, 수행에 대한 자신감 및 비판적 사고성향에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 연구를 계획하였고, 이를 통해 응급구조학 분야 전문심장소생 시뮬레이션 교육 프로그램을 개발·운영뿐만 아니라 한국전문소생술 과정의 발전 방향에 대한 기초자료를 제시하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
심폐소생술은 어떻게 구성되어 있는가? 심정지 환자에게 적용할 수 있는 심폐소생술은 가슴압박과 인공호흡을 하는 기본 소생술(basic life support, BLS)과 제세동, 정맥로 확보, 심전도 감시 등의 전문적인 의료기술을 시행하는 전문심장소생술(advanced cardiac life support, ACLS)을 포함하여 심정지 환자를 소생시키기 위한 치료 술기로 구성되어 있으며, 심정지 환자의 생존율을 높이기 위해서는 심정지 후 통합치료로서의 전문소생술이 효과적으로 시행되어야 한다[3].
시뮬레이션 실습교육 방법은 어떤 방법인가? 최근 여러 분야에서 현장실무중심의 학습을 경험할 수 있는 강의, 임상실습, 컴퓨터 기반 학습, 시뮬레이션 실습 등 다양한 교육방법이 요구되고 있으며, 이 중 임상현장 실습교육의 문제점을 보완하고 해결하기 위해 실제와 같이 세팅한 상황에서 임상수행과 평가를 병행하는 시뮬레이션 실습교육 방법이 대두되고 있다[7]. 또한, 시나리오를 통한 응급상황 시뮬레이션 교육은 심정지 상황과 같이 치명적인 결과를 초래할 수 있는 위험한 상황에 대한 대처능력과 심폐소생술의 기술을 향상시킬 수 있는 매우 유용한 방법이며[8], 특히 응급구조과 학생들의 비판적 사고 향상에 효과적인 교육 방법이다[9].
임상전문가 업무에 요구되는 것은 무엇인가? 임상전문가 업무 일부는 응급현장에 최초 접근하여 환자평가를 통해 고위험 상황에서 기본 및 전문 심장소생술을 시행하게 되므로 환자의 심정지 상황을 정확히 인지하고 심전도 리듬을 인식하여 제세동 및 전문기도확보와 관련된 전문 심폐소생술의 능력이 절실히 요구된다[4]. 따라서 심정지 환자들을 가장 먼저 접하게 되는 응급구조사들은 심정지에 관한 지식을 정확하게 이해하고 이에 따른 올바른 대처를 할 수 있도록 훈련되어야 하며[5], 1급 응급구조사의 업무는 다양한 방법으로 환자평가를 시행하고 평가를 토대로 응급처치가 이루어지기 때문에 비판적 사고의 역량은 필수 요소라 할 수 있다[6].
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참고문헌 (22)

  1. Korea Centers for Disease Control. (2019). 2006-2018 Acute cardiac arrest survey statistics. 2018. https://www.cdc.go.kr/board.es?mida20501000000&bid0015&actview&list_no365339 

  2. Bobrow BJ, Spaite DW, Berg RA, Stolz U, Sanders AB, Kern KB et al. Chest compression-only CPR by lay rescuers and survival from out-of-hospital cardiac arrest. JAMA 2010;304(13):1447-54. https://doi.org/10.1001/jama.2010.1392 

  3. Hwang SO, Lim GS. Cardiopulmonary Resuscitation and Advanced Cardiovascular Life Support, Koonja, pp.15-25. 

  4. Kim EJ, Lee KR, Lee MH, Kim JY. Nurses' cardiopulmonary resuscitation performance during the first 5 minutes in in-situ simulated cardiac arrest. J Korean Acad Nurs 2012;42(3):361-8. https://doi.org/10.4040/jkan.2012.42.3.361 

  5. Yoou SK, Kwon HJ. Study about the satisfaction with simulation practice course experience on ACLS of paramedic students. J of the Korea Academia-Industrial cooperation Society. 2015;16(10):6647-54. https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.10.6647 

  6. Park DS. The effects of empowerment of the paramedics on critical thinking. The Journal of the Korean Society of Emergency Medical Technology 2008;12(3):115-27. 

  7. Hur HK, Park SM, Shin YH, Lim YM, Kim GY, Kim KK et al. Development and applicability evaluation of an emergent care management simulation practicum for nursing students. J Korean Acad Soc Nurs Educ 2013;19(2):228-40. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.2.228 

  8. Shin SH, Kwon MS, Kwon SM. Effects of a simulation-based training for advanced cardiovascular life support on the knowledge and competence for nursing students. J of the Korea Academia-Industrial cooperation Society 2013;14(11):5819-26. https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.11.5819 

  9. Jo HY. The effect of SIM-PBL education on critical thinking disposition and self-efficacy in paramedic students. Korean J Emerg Med Ser 2013;17(3):61-71. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2013.17.3.061 

  10. Lee OS. The effects of simulation-based practice on critical thinking disposition, communication skill, and clinical performance for nursing students. J of the Korea Academia-Industrial cooperation Society 2017;18(4)93-100. https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.4.93 

  11. KACPR. Korean association of cardiopulmonary resuscitation newsletter 2019;13(2). Available at: www.kacpr.org 

  12. Yoon MO. The effect and continuity of AHA basic life support(BLS) education on cardiopulmonary resuscitation knowledge, attitude, self-efficacy, and performance of nursing students. Asia-pacific J of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology 2018;8(1):737-47. https://doi.org/10.21742/AJMAHS.2018.01.81 

  13. Park DH, Kim HJ. Effects of a simulation-based training on nursing students' knowledge, confidence, clinical competence and clinical competence to advanced cardiovascular life support. J of Convergence for Information Technology 2019;9(1):61-7. https://doi.org/10.22156/CS4SMB.2019.9.1.061 

  14. Wayne DB, Didwania A, Feinglass J, Fudala MJ, Barsuk JH, McGaghie WC. Simulationbased education improves quality of care during cardiac arrest team responses at an academic teaching hospital: a case-control study. Chest 2008;133(1):56-61. https://doi.org/10.1378/chest.07-0131 

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  16. Shin SH, Kwon MS, Kwon SM. Effects of a simulation-based training for advanced cardiovascular life support on the knowledge and competence for nursing students. J of Korea Academia-Industrial cooperation Society 2013;14(11):5819-26. https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.11.5819 

  17. Chae MJ, Choi SH. Effectiveness of student learning with a simulation program focusing on cardiac arrest in knowledge, self-confidence, critical thinking, and clinical performance ability. Korean J Adult Nurs 2016;28(4):447-58. https://doi.org/10.7475/kjan.2016.28.4.447 

  18. Yun J. Development of an instrument for the measurement of critical thinking disposition: in nursing. Unpublished doctoral dissertation, Catholic University of Korea 2004, Seoul, Korea 

  19. Chae MJ. Effects of nursing simulation education for patients with cardiac arrest on knowledge, self-confidence, critical thinking disposition and clinical performance ability of nursing students. Unpublished doctoral dissertation. Chonnam National University 2015, Gwangju, Korea. 

  20. Kim DH, Lee YJ, Hwang MS, Park JH, Kim HS, Cha HG. Effects of a simulation-based integrated clinical practice program(SICPP) on the problem solving process, clinical competence and critical thinking in a nursing student. J Korean Acad Soc Nurs Educ 2012;18(3):499-509. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.3.499 

  21. Beyea SC, Kobokovich LJ. Human patient simulation: a teaching strategy. AORN Journal 2004;80(4):738-42. https://doi.org/10.1016/S0001-2092(06)61329-X 

  22. Rhodes ML, Curran C. Use of the human patient simulator to teach clinical judgment skills in a baccalaureate nursing program. Computers Informatics Nursing 2005;23(5): 256-62. https://doi.org/10.1097/00024665-200509000-00009 

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