학령전기 장애 아동 부모와 비장애 아동 부모의 놀이 인식과 놀이 참여 비교 연구 Comparison of Play Perception and Play Participation of Parents of Disabled Children and Non-disabled Children in Preschool Age원문보기
목적 : 본 연구의 목적은 학령기 전 장애아동과 비장애아동 부모들에게 자녀의 놀이에 관한 포괄적인 설문을 시행하여 놀이 인식을 알아보고 각 부모에게 실질적으로 필요한 놀이의 방향성을 제시하는 것이다. 연구 방법 : 선행연구들을 토대로 제작된 설문지를 설문요청에 동의한 대상자 700명에게 발송하였다. 미회수 및 불성실한 설문을 제외하고 총 596부의 설문지가 분석되었으며 이 중 106부가 장애아동 부모의 설문지였다. 자료 분석을 위해 SPSS Window 23 프로그램을 활용하였으며, 빈도분석과 독립표본 T 검정이 시행되었다. 결과 : 장애 아동 부모는 비장애 아동 부모에 비해 자녀와의 놀이를 더 중요하게 인식하고 있었으며 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.01). 자녀와의 놀이에 대한 즐거움 인식은 장애 아동과 비장애 아동 부모 간에 큰 점수 차이를 보였지만 통계적으로 유의하지는 않았다(p=0.053). 자녀와의 놀이 참여시간은 장애아동과 비장애 아동 모두 부 보다 모와의 참여시간이 많았다. 모의 경우 장애아동의 모가 놀이참여 시간이 더 많았고, 부의 경우 비장애 아동의 부가 더 많았다. 장애아동과 비장애 아동 부모 모두 장난감을 사주는 빈도는 '보통' 정도가 가장 많았으며 두 집단 간에 큰 차이를 보이지 않았다. 장애아동과 비장애 아동 부모 모두 놀이 정보를 습득하기 위해 인터넷을 주로 이용하였으며, 놀잇감을 살 때 고려사항은 흥미 유발, 발달수준, 안전 순이었다. 결론 : 본 연구를 통해 학령전기 장애 아동과 비장애 아동 부모의 놀이 인식 및 참여 실태를 비교할 수 있었다. 본 연구를 토대로 부모들이 놀이 시 실질적으로 필요한 부분을 알 수 있고, 추후 아동을 대상으로 한 놀이 연구의 기초자료로 제공될 수 있을 것이다.
목적 : 본 연구의 목적은 학령기 전 장애아동과 비장애아동 부모들에게 자녀의 놀이에 관한 포괄적인 설문을 시행하여 놀이 인식을 알아보고 각 부모에게 실질적으로 필요한 놀이의 방향성을 제시하는 것이다. 연구 방법 : 선행연구들을 토대로 제작된 설문지를 설문요청에 동의한 대상자 700명에게 발송하였다. 미회수 및 불성실한 설문을 제외하고 총 596부의 설문지가 분석되었으며 이 중 106부가 장애아동 부모의 설문지였다. 자료 분석을 위해 SPSS Window 23 프로그램을 활용하였으며, 빈도분석과 독립표본 T 검정이 시행되었다. 결과 : 장애 아동 부모는 비장애 아동 부모에 비해 자녀와의 놀이를 더 중요하게 인식하고 있었으며 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.01). 자녀와의 놀이에 대한 즐거움 인식은 장애 아동과 비장애 아동 부모 간에 큰 점수 차이를 보였지만 통계적으로 유의하지는 않았다(p=0.053). 자녀와의 놀이 참여시간은 장애아동과 비장애 아동 모두 부 보다 모와의 참여시간이 많았다. 모의 경우 장애아동의 모가 놀이참여 시간이 더 많았고, 부의 경우 비장애 아동의 부가 더 많았다. 장애아동과 비장애 아동 부모 모두 장난감을 사주는 빈도는 '보통' 정도가 가장 많았으며 두 집단 간에 큰 차이를 보이지 않았다. 장애아동과 비장애 아동 부모 모두 놀이 정보를 습득하기 위해 인터넷을 주로 이용하였으며, 놀잇감을 살 때 고려사항은 흥미 유발, 발달수준, 안전 순이었다. 결론 : 본 연구를 통해 학령전기 장애 아동과 비장애 아동 부모의 놀이 인식 및 참여 실태를 비교할 수 있었다. 본 연구를 토대로 부모들이 놀이 시 실질적으로 필요한 부분을 알 수 있고, 추후 아동을 대상으로 한 놀이 연구의 기초자료로 제공될 수 있을 것이다.
Objective : The purpose of this study was to conduct a comprehensive survey of children's play in parents of disabled and non-disabled children prior to commencing school. This study aimed to further understanding play recognition and to present a specific direction of play necessary to each parent....
Objective : The purpose of this study was to conduct a comprehensive survey of children's play in parents of disabled and non-disabled children prior to commencing school. This study aimed to further understanding play recognition and to present a specific direction of play necessary to each parent. Methods : A questionnaire based on prior studies was sent to 700 people who had previously agreed to the take part. A total of 596 questionnaires were analyzed. Uncollected and insincere surveys, of which 106 were questionnaires for parents of disabled children, were exclused from analysis. The SPSS Window 23 program was used for data analysis and frequency analysis and the independent sample T test were performed. Results : Disabled children's parents perceived playing with their children as more important than that of non-disabled children's parents(p<0.01). There was no statistical difference between disabled children and non-disabled children's parents, but there were some differences(p=0,053). Both disabled and non-disabled children had more time to participate with their mothers than with their fathers. Mothers with disabilities had more time to play however, fathers with no disabilities had more time. Both disabled and non-disabled children's parents had the most "ordinary" frequency of buying toys and there was very littele difference between the 2 groups. Both disabled and non-disabled children's parents primarily used the internet to acquire play information, and consideration when buying fun was followed by interest inducement, development level and safety. Conclusion : Through this study, it was possible to compare the status of play recognition and participation by parents of children with or without disabilities. Based on this study, parents will be able to find out what they really need to play and will be provided as a basis for future play studies for children.
Objective : The purpose of this study was to conduct a comprehensive survey of children's play in parents of disabled and non-disabled children prior to commencing school. This study aimed to further understanding play recognition and to present a specific direction of play necessary to each parent. Methods : A questionnaire based on prior studies was sent to 700 people who had previously agreed to the take part. A total of 596 questionnaires were analyzed. Uncollected and insincere surveys, of which 106 were questionnaires for parents of disabled children, were exclused from analysis. The SPSS Window 23 program was used for data analysis and frequency analysis and the independent sample T test were performed. Results : Disabled children's parents perceived playing with their children as more important than that of non-disabled children's parents(p<0.01). There was no statistical difference between disabled children and non-disabled children's parents, but there were some differences(p=0,053). Both disabled and non-disabled children had more time to participate with their mothers than with their fathers. Mothers with disabilities had more time to play however, fathers with no disabilities had more time. Both disabled and non-disabled children's parents had the most "ordinary" frequency of buying toys and there was very littele difference between the 2 groups. Both disabled and non-disabled children's parents primarily used the internet to acquire play information, and consideration when buying fun was followed by interest inducement, development level and safety. Conclusion : Through this study, it was possible to compare the status of play recognition and participation by parents of children with or without disabilities. Based on this study, parents will be able to find out what they really need to play and will be provided as a basis for future play studies for children.
본 연구에서는 학령전기 장애아동 부모와 비장애아동 부모들에게 자녀의 놀이에 관한 설문조사를 시행하여, 자녀의 놀이에 대한 부모의 인식 및 참여 실태를 비교해보고자 하였다. 본 연구결과를 중심으로 논의하면 다음과 같다.
제안 방법
본 연구에서는 아동과 부모의 일반적 정보, 부모의 놀이에 대한 인식, 놀이참여 시간, 놀잇감 등을 조사하였다. 응답자의 일반적 정보는 아동의 연령, 태어난 순서, 주 양육자 등에 관하여 질문하였다.
대상 데이터
본 연구는 2018년 5월부터 6월까지 2개월에 걸쳐 시행되었으며, 학령전기 장애 아동 및 비장애 아동의 부모를 대상으로 하였다. 설문요청에 동의한 대상자는 총 596명으로 이 중 106명의 장애아동 부모 집단, 490명의 비장애 아동의 부모 집단으로 나누어 정보를 수집하였다.
본 연구는 2018년 5월부터 6월까지 2개월에 걸쳐 시행되었으며, 학령전기 장애 아동 및 비장애 아동의 부모를 대상으로 하였다. 설문요청에 동의한 대상자는 총 596명으로 이 중 106명의 장애아동 부모 집단, 490명의 비장애 아동의 부모 집단으로 나누어 정보를 수집하였다. 연구 대상 아동의 일반적 현황은 Table 1에 제시하였다.
데이터처리
본 연구의 자료처리 및 분석은 SPSS Version 23 프로그램을 사용하였다. 연구 대상자의 일반적 정보, 놀잇감 관련 정보를 파악하기 위해 기술적 통계 중 빈도분석을 시행하였으며, 장애아동 부모와 비장애아동 부모의 놀이 시간, 놀이 중요성, 놀이 즐거움 등을 분석하기 위해 독립표본 t검정을 실시하였다. 모든 통계학적 유의수준은 .
성능/효과
그 외 자녀와의 놀이시간 동안 즐거움 인식 정도, 자녀와의 놀이 참여시간, 놀이 정보 습득경로, 놀이감을 통한 놀이 시 부모가 원하는 것 등의 결과에서는 장애아동 부모와 비장애아동 부모 모두 같은 결과를 보였다. 이처럼 장애와 상관없이 부모들이 자녀의 놀이에 대해 비슷하게 인식하고 있으므로, 놀이의 효과 또한 비슷할 것으로 예상된다. 장애아동에게 놀이는 재미를 주는 활동일뿐만 아니라 장애로 인한 어려움을 감소시켜줄 수 있는 치료적 수단으로도 사용된다.
연구결과, 장애아동의 부모와 비장애아동의 부모간의 차이를 보인 결과는 놀이에 대한 중요성이었는데, 장애아동의 부모가 자녀와의 놀이에 대해 더 중요하게 인식하고 있었다. 그 외 자녀와의 놀이시간 동안 즐거움 인식 정도, 자녀와의 놀이 참여시간, 놀이 정보 습득경로, 놀이감을 통한 놀이 시 부모가 원하는 것 등의 결과에서는 장애아동 부모와 비장애아동 부모 모두 같은 결과를 보였다. 이처럼 장애와 상관없이 부모들이 자녀의 놀이에 대해 비슷하게 인식하고 있으므로, 놀이의 효과 또한 비슷할 것으로 예상된다.
장애아동 부모 106명과 비장애 아동 부모 490명을 대상으로 놀이 인식 및 참여시간에 관한 설문조사를 하였다. 연구결과, 장애아동의 부모와 비장애아동의 부모간의 차이를 보인 결과는 놀이에 대한 중요성이었는데, 장애아동의 부모가 자녀와의 놀이에 대해 더 중요하게 인식하고 있었다. 그 외 자녀와의 놀이시간 동안 즐거움 인식 정도, 자녀와의 놀이 참여시간, 놀이 정보 습득경로, 놀이감을 통한 놀이 시 부모가 원하는 것 등의 결과에서는 장애아동 부모와 비장애아동 부모 모두 같은 결과를 보였다.
후속연구
장애아동에게 놀이는 재미를 주는 활동일뿐만 아니라 장애로 인한 어려움을 감소시켜줄 수 있는 치료적 수단으로도 사용된다. 장애아동에게의 놀이정보는 더 전문적이고 장애아동이 가진 문제점에 맞춰진 놀이방법이 제공되어야 할 것이다.
마지막으로, 본 연구를 통해 장애 아동과 비장애 아동 부모의 놀이 인식 및 놀이 참여시간에 대해서는 알 수 있었지만, 놀이 인식과 참여시간에 영향을 주는 요소는 알지 못하였다. 추후 연구에서는 부모의 놀이 인식과 참여에 영향을 주는 요소를 알아보고, 이러한 요소를 지닌 부모들을 위한 적절한 놀이 교육이 이루어져 가정에서 자녀에게 도움이 되는 놀이 활동이 이루어질 수 있게 도와줘야 할 것이다.
Choung, E. H. (2010). The effects of maternal parenting stress and social support on anger expression (Unpublished master's thesis). Sogang University, Seoul.
Case-Smith, J., & O'Brien, J. C. (2015). Occupational therapy for children and adolescents. St. Louis, Missouri: Elsevier.
Choi, H. H. (2016). Parents' perception and actual situation of playing childhood earth(Master's thesis). Chongshin University, Seoul.
Choi, M. S. (1992). A study on young children's play behavior (Doctoral dissertation). Jeonnam University, Gwangju.
Fogel, A., Shapiro, A. F., Hsu, H. C., & Secrist, C.(2006). Effect of normal and perturbed social play on the duration and amplitude of different types of infant smiles. Developmental Psychology, 42 (3), 459-473. doi:10.1037/0012-1649.42.3.459
Grossmann, K., Grossmann, K. E., Fremmer-Bombik, E., Kindler, H., Scheuerer-Englisch, H., & Zimmermann, A. P. (2002). The uniqueness of the child-father attachment relationship: Fathers' sensitive and challenging play as a pivotal variable in a 16-year longitudinal study. Social Development, 11(3), 301-337. doi:10.1111/1467-9507.00202
Hamner, T., & Turner, P. (1985). Parenting in contemporary society. Englewood Cliff, NJ: Pren-tice-Hall.
Hughes, F. P. (2010). Children, play, and development. California, CA: Sage.
Hong, S. H. (2016). Psychological exercise interventions based on social experience have a positive effect on the resilience of infant mothers effect (Master's thesis). Dankook University, Yongin.
Hong, S. K. (2010). Parents' perception on the play of infants (Master's thesis). Sookmyung Women's University, Seoul.
Jang, H. J., & Yun, E. J. (2014). The current status of parental capacity for childrens happiness. Korean Journal of Childcare and Education, 10(2), 295-317. doi:10.14698/ jkcce.2014.10.2.295
Jo, S. Y., & Park, E. H. (2014). An image of play at an early childhood educational institution seen through a child's picture. Journal of Early Childhood Education, 18(2), 35-57.
Jeong, D. Y., & Choi, J. A. (2010). Psychological well-being comparison of parents with disabilities and children with parents. Korea Society for the Emotional & Behavioral Disorders, 26(3), 319-343.
Kim, J. S. (2000). A study on parent 's perceptions and attitudes toward early childhood play (Master 's thesis). Gyeonggi University, Suwon.
Kim, J. W. (2012). A study on parents and teachers' perceptions and actual situations of nature-friendly outdoor activities (Master's thesis). Kunsan National University, Gunsan.
Kim, K. R. (2003). The effects of group art therapist on stress reduction of parents with disabilities: Focused on mothers (Master's thesis). Wonkwang University, Iksan.
Kim, K. W., & Lee. I. S. (1998). The relationship between the child rearing involvement of fathers and children's social-emotional competence. Korean Journal of Child Studies, 19(2), 65-75.
Kim, M. N. (2013). Parents' perception and participation in play for infants and toddlers(Master's thesis). Kangnam National University, Seoul.
Kim, M. S., Jo, H. R., Park, Y. R., & Sin, H. Y. (2013). The study of parents and children regarding play: Focused on parental play beliefs and play participation. Journal of Parent Education, 5(1), 37-53.
Kim, Y. S. (1991). A study on the relationship between perception and importance of mother's play(Master thesis). Ewha Womans University, Seoul.
Lee, H. J., & Chung, H. W. (2016). The relationship among the parents' play beliefs, play participation and the child's happiness: Focused on the mediating effect of parents' play participation. The Korean Society for Early Childhood Education & Care, 11(4), 77-95. doi:10.16978/ecec.2016.11.4.004
Lee, J. H. (1992). Education for the mentally retarded through play. Seoul, Korea.
Lee. J. Y., & Lee, S. H. (2010). The acquisition of parenting information and knowledge levels of mothers with infants and toddlers. Korean Journal of Child Studies, 31(4), 179-197.
Lee, S. E., & Lee, J. L. (2010). The moderating role of young children's playfulness and the association between maternal parenting and young children's peer competency. Korean Journal of Child Studies, 31(6), 71-85.
Lee, S. Y., Wui, Y. H., Yoo, J. R., Chyung, Y. J., Lee, Y. A., & Kim, L. J. (2018). The validation of the play participation attitude scale for parents of preschoolers. Korean Journal of Play Therapy, 21(4), 491-507. doi:10.17641/KAPT.21.4.4
Lee, Y. N., Lee, Y. M., Park, Y. S., Kim, H. S., Beak, H. Y., & Mun, H. J. (2009). Study on the parental perceptions of children's play and multicultural play. A Study on the Transformed Infants Education, 63(1), 77-102.
Lee, Y. S. (2010). The relationship between mother's parenting style and children's self-regulation. Journal of Emotional & Behavior Disorders, 26(3), 63-90.
Noh, Y. S., Jung, Y. S., & Jang, H. J. (2004). Study on parental perception of preschool children's play. Journal of Human Ecology, 8(2), 87-105.
Park, H. S. (2003). The comparison of the awareness of children's play between kindergarten teachers and parents. The Korea Association of Child Care and Education, 35(35), 221-240.
Park, Y. A., & Kim, R. J. (2011). Childhood play experience, play-related perceptions and child perception of mothers of children between preschool through third grade and their mother-child play condition. Korean Journal of Play Therapy, 14(2), 37-56.
Pellegrini, A. D. (1995). School recess and playground behavior: Education and developmental roles. Albany, New York: SUNY Press.
Rothlein, M., & Brett, A. (1987). Children's teacher and parent's perception of play. Early Childhood Research Quarterly, 2, 45-53.
Slade, A. (1987). A longitudinal study of maternal involvement and symbolic play during the toddler period. Child development, 367-375.
Snarey, J. (1993). How fathers care for the next generation: A four decade study. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Won, H. Y. (1998). A study on the relationship between father's level of play and infant's social ability (Master's thesis). Seoul Women's University, Seoul.
Yang, K. H. (2001). A study on the marital satisfaction and parenting stress of mothers with children with autism and children with autism(Master's thesis). Honam University, Gwangju.
Yoon, S. O. (2009) A Study on acceptance factors of internet information upon the evaluation of information value and the level of participatory recognition. Korean Political Communication Association, 14, 85-122.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.