$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

일본 영유아 교육·보육과정 탐색
An exploratory study on curriculum for early childhood education and care in japan 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.6 no.1, 2020년, pp.403 - 411  

김희정 (광신대학교 유아교욱과)

초록

본 연구는 2017년 개정된 일본 영유아 교육·보육과정의 구성체계와 개정중점을 탐색해 보는데 그 목적이 있다. 첫째, 2017년 개정 고시된 3기관(유치원, 보육소, 유보연계형 인정어린이원)의 영유아 교육·보육과정 구성체계는 다소 차이가 있으나 그 특성에 따라 보다 구체화하였으며, 공통적으로 개정중점을 같은 방향에서 제시하고 있다. 둘째, 교육·보육과정의 개정중점은 유아기까지 길러야 할 3가지 자질·능력을 정립, 10가지 유아상을 명확히 하고 있다는 점과 길러야 할 자질·능력과 유아상을 실천하기 위하여 커리큘럼·메니지먼트의 확립을 강조하고 있다는 점이다. 유아상에 제시한 내용이 영유아의 발달에 적합한지와 교사의 자율권을 보장하지 못하면서 지나치게 커리큘럼·메니지먼트의 확립을 강조하고 있지 않는지에 대한 교육·보육관계자들의 검토가 필요한 것으로 보인다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to explore the construct system and revision emphasis of curriculum for early childhood education and care in japan revised in 2017. First, the construct system of the revised early childcare curriculum and kindergarten curriculum of the three institutions in 2017 is dif...

주제어

표/그림 (3)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 2017년 고시된 일본의 영유아교육․보육과정의 구성체계와 개정중점에 대한 탐색해 보았다. 연구문제별 논의와 결론은 다음과 같다.
  • 본 연구에서는 2017년 개정 고시된 유치원의 유치원요령, 보육소의 보육소지침, 인정어린이원의 유보연계형 인정어린이원 교육·보육요령의 구성체계와 개정중점에 대해 탐색하여 일본의 영유아 교육·보육과정을 이해하는데 도움을 주고자 하는데 그 목적이 있다.

가설 설정

  • 2. 일본 유아교육기관의 영유아 교육·보육과정의 개정중점은 어떠한가?
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (26)

  1. H.J. Kim, Exploratory study on Japan's Childcare Support Policy. The Journal of Kwangshin University, 26, 367-394, 2016 

  2. Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology(2008). Kindergarten Curriculum Guidelines (March 28, 2008) notice. https://www.mext.go.jp/ 

  3. Ministry of Health, Labour and Welfare(2008). Guidelines on childcare for day care centers (March 28, 2008) notice.https://www.mhlw.go.jp/ 

  4. Cabinet Office, Government of Japan.Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology. Ministry of Health, Labour and Welfare (2014). Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and Care of Integrated Center for Early Childhood Education and Care(April 2014) notice. https://www.cao.go.jp/ 

  5. Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology(2017a). Kindergarten Curriculum Guidelines (March 31, 2017) notice. 

  6. Ministry of Health, Labour and Welfare(2017a). Guidelines on childcare for day care centers (March 31, 2017) notice. 

  7. Cabinet Office, Government of Japan.Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology.Ministry of Health, Labour and Welfare(2017a). Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and Care of Integrated Center for Early Childhood Education and Care(March 31, 2017) notice. 

  8. Japan Wood System Editor(2017). Elementary school study guide, Old and new comparison table. Japan Wood System. 

  9. Ministry of Education, Ministry of Health and Welfare. 2019 Revised Nuri Curriculum announcement, 27 Jul 2019 

  10. Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology(2017b). Kindergarten Curriculum Guidelines Answer. 

  11. Ministry of Health, Labour and Welfare(2017b). Guidelines on childcare for day care centers Answer. 

  12. Cabinet Office, Government of Japan.Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology.Ministry of Health, Labour and Welfare(2017b). Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and Care of Integrated Center for Early Childhood Education and Care Answer. 

  13. Takami Mutou.Shiomi Toshiyuki.Fumiko Sunakami(2017). Here is the point! 3 Law Guidebook- Kindergarten Curriculum Guidelines, Guidelines on childcare for day care centers, Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and Care of Integrated Center for Early Childhood Education and Care, Froebel Hall. 

  14. Yoshiko Nagasaki(2017). How to ensure the rich learning of childhood and how to get the child to grow up by the end of childhood, Isao Omiya.Manabu Kawada.Mikio kondo.Kazuo Shimamoto(Edition). What will change? What are the issues? Consider new guidelines and guidelines based on field observations, Hitonaru Bookstore. 

  15. Manabu Kawada(2017). Developing childcare that involves both children and adults-Changes in the development of guidelines and guidelines and what we want to take care of now-, Isao Omiya.Manabu Kawada.Mikio kondo.Kazuo Shimamoto(Edition). What will change? What are the issues? Consider new guidelines and guidelines based on field observations, Hitonaru Bookstore. 

  16. Hiromasa Hiranuma(2017). Major revisions of guidelines and guidelines and issues to be examined. A HOIKU white paper, 154-160. Hitonaru Bookstore. 

  17. Takami Mutou(2017a). Kindergarten Curriculum Guidelines Revision (constant) Abstract. Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology. 

  18. Mariko Inoue(2017). The protagonist of the qualification improvement is freedom and abundance beyond, Isao Omiya.Manabu Kawada.kondo.Kazuo Shimamoto(Edition). How will it change? What is the challenge?何 Consider new guidelines and guidelines from the field. Hitonaru Bookstore. 

  19. Takami Mutou(2017b). (3) Key points of law revision (constant) and childcare in the future. Child head office. 

  20. Yasuhiro Watanabe(2013). Basics of childcare planning, Childcare Planning Society (ed.). Revised edition, How to make and use childcare planning learned from practice. Hitonaru Bookstore. 

  21. S.K. Choi, Y. I. Seoi, S. E. Lee, K. H. Kim, O. H. Lee, & Y.S. Choi, Build core competency education and innovative learning-ecosystems to foster future human resources, Korean Educational Development Institute, 2014. 

  22. Isao Omiya(2017). What is the problem in the revised guidelines. A HOIKU white paper, 161-165. Hitonaru Bookstore. 

  23. Ministry of Education, & Ministry of Health and Welfare, 2019 Revised Guidebook of Nuri Curriculum, 2019b. 

  24. Ministry of Education, & Ministry of Health and Welfare, 2019 Revised Nuri Curriculum. Play understanding material, 2019c 

  25. Ministry of Education, & Ministry of Health and Welfare, 2019 Revised Nuri Curriculum. Teacher Training Materials, 2019. 

  26. Ministry of Education, & Ministry of Health and Welfare, 2019 Revised Nuri Curriculum. Play implementation material, 2019d. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로