최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.39 no.1, 2020년, pp.69 - 83
나지연 (춘천교육대학교) , 문재원 (북평초등학교)
The purpose of this study was to identify factors that influenced elementary school teachers in choosing websites that support science teaching and learning. The participants of this study were four elementary school teachers. The data was collected through semi-constructed and in-depth interview. T...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
정보통신기술의 발달로 활발해진 작업은? | 최근 정보통신기술의 발달과 함께 온라인을 통한 정보 및 자료의 공유가 활발해졌다. 인터넷은 데이터에 접근하는 사람에게 지식을 확장하기 위한 잠재력과 학습 요구를 충족시킬 수 있는 가능성을 제공한다(Forsyth, 2014). | |
교수․학습 자료는 무엇인가? | 교수․학습 자료는 교사와 학생이 교수․학습활동을 할 수 있도록 지원하는 자료를 통칭하는 것으로 디지털콘텐츠 자료, 신문, 교사용 지도서, 출판사 제공 자료, 참고서 및 문제집, 학습지, 전문서적, 교사가 직접 만든 자료 등이 있다. 교수․학습자료 사용 실태를 살펴보면, 다수의 교사가 교과서이외의 교수․학습 자료를 사용하고 있으며, 사용빈도 또한 높다(Chun et al. | |
과학 교수․학습 자료가 충분히 제공되지 못했던 과거의 교수․학습자료 사용 실태와 비교해, 현재 개선된 점은? | , 2007). 최근에는 교육부, 교육청, 교과연구회, 각종 교사 온라인 공동체, 사기업 등에서 과학 교수․학습 자료들을 개발하여 제공하고 있고, 개인적으로 관심 있는 교사들의 공동체에 의해서도 자료가 개발 및 공유되고 있다(Kang et al., 2011). |
Chun, S., Bong, I. & Jeon, M. (2015). A study on the actual conditions of use and alternatives of teaching & learning materials based on a teacher survey. Journal of Research in Curriculum Instruction, 19(3), 691-711.
Forsyth, I. (2014). Teaching and learning materials and the Internet. NY: Routledge.
Han, K. A. & Noh, S. G. (2003). An analysis on the utilization of teacher's guides for science in elementary school. Journal of Korean Elementary Science Education, 22(1), 51-64.
Kang, S., Lim, H., Yeo, S.-I., Choi, S.-Y., Shin, M.-K. & Joung, Y. J. (2011). Elementary school teachers' needs about the teachers' manual for science instruction. Journal of Korean Elementary Science Education, 30(3), 296-304.
Kang, S., Song, H., Koh, H., Shin, Y., Jhun, Y., Cha, H., Oh, P. & Song, Y. (2010). Elementary school teachers' needs for the website providing science instructional materials. Journal of Korean Elementary Science Education, 29(1), 22-31.
Kim, B. C. (2007). A qualitative case study on the process and characteristics of teacher's life-long development. The Journal of Korean Teacher Education, 24, 77-102.
Kim, H.-K. & Na, J. (2017). A study on elementary and middle school teachers' perception and need for the application of 2015 revised science curriculum. Journal of the Korean Association for Science Education, 37(1), 103-112.
Kim, H.-K. & Na, J. (2018). A study on high school teachers' perception on the field application of 2015 revised science curriculum. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(10), 565-588.
Kirschner, P., Strijbos J. W., Kreijins K. & Beers P. J. (2004). Designing electronic collaborative learning environments. Educational Technology Research and Development, 52(3), 47-66.
Lee, S. A., Jhun, Y. S., Hong, J. E., Shin, Y. J., Choi, J. H. & Lee, I. H. (2007). Difficulties experienced by elementary school teachers in science classes. Journal of Korean Elementary Science Education, 26(1), 97-107.
Ministry of Education (2015a). The national curriculum for the elementary and secondary schools 2015-74 [초.중등학교 교육과정 총론]. Ministry of Education.
Ministry of Education (2015b). Q & A materials for the 2015 revised curriculum [2015 개정 교육과정 질의응답자료]. Ministry of Education.
Ministry of Education (2018). 2019 Teacher training promotion plan [2019 교원 연수 추진 방향]. Ministry of Education.
Ministry of Education (2019). 2020, The key promotion direction of teacher training (draft) [2020년 교원연수중점 추진방향(안)]. Retrieved January 14, 2020, from https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID327&boardSeq78635&lev0&searchTypenull&statusYNW&page1&smoe&m0305&opTypeN
Ministry of Education & Korean Educational Development Institute (2019). Statistical yearbook of education. Retrieved January 14, 2020, from https://kess.kedi.re.kr/publ/publFile?survSeq2019&menuSeq3894&publSeq2&menuCd80913&menuId2_1_7&itemCode02&languageen
Park, H. (2012). A development of affordances design strategy for improvement of pedagogical usability on e-learning contents user interfaces. PhD's thesis, Chung-Ang University.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Hewbury Park, CA: SAGE Publications.
Pyun, H.-J. (2015). Analysis on the actual usage of teaching-learning material and improvement by teacher. The Korean Association of Computer Education, Paper Presented at the Conference, 19(2), 89-95.
Shohel, M., Mahruf, C. & Power, T. (2010). Introducing mobile technology for enhancing teaching and learning in Bangladesh: Teacher perspectives. Open Learning: The Journal of Open and Distance Learning, 25(3), 201-215.
Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. CA: Sage.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.