최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.18 no.5, 2020년, pp.115 - 125
조보람 (경성대학교 교육혁신추진센터)
본 연구는 수업의 질 관리 및 개선을 위해 A대학에서 실행되고 있는 교과목 CQI양식에 대해 살펴보았다. A대학에서는 역량기반 교육과정으로의 개편아래에 수업의 계획, 과정, 결과가 체계적으로 관리 될 수 있도록 CQI양식을 개선하였다. 본 연구는 문헌연구를 통해 CQI양식을 제안하였고 외부 전문가검증을 통해서 타당성을 확보하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, CQI양식 개발시 수업의 계획, 운영, 결과, 피드백 등 수업의 전 과정을 평가 및 환류 할 수 있도록 문항을 구성하였다. 둘째, 지난학기-당해학기-다음학기 이렇게 3단계로 나누어 종합분석 및 개선 계획을 작성하도록 하여 지속적인 수업의 개선 및 환류의 효과를 얻도록 하였다. 셋째, CQI작성시 수업계획서, 강의평가 결과를 연동하여 교수자의 편리성을 높였다. 넷째, 교수자에게 객관적인 결과(평가도구별 성취도 결과, 강의평가 결과)를 제공하여 이를 토대로 충분한 성찰을 할 수 있도록 하였다. 본 연구는 향후 교과목 CQI 개발에 시사점을 제공하였다는 점에서 의의가 있다.
This study examined the curriculum CQI forms implemented at A university for quality management and improvement of instruction. Under the reorganization of competency-based curriculum, University A has improved the CQI form so that the planning, process and outcomes of class can be managed systemati...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
Y. M. Kang. (2018). Industry-academia Dongmyung university education system research final research report. Dongmyung University University Innovation Headquarters.
M. M. Faiz, U. B. Mansoor, S. M. Asad, & K. Mahmood. (2014). Using faculty course assessment report for the assessment of an associate degree course in engineering technology program. Paper presented at 2014 IEEE 6th Conference on Engineering Education (ICEED) (pp. 73-78). DOI :10.1109/ICEED.2014.7194691
D. K. Park & C. S. Kim. (2019). Course portfolios and CQI reports: a suggestion about how to define and implement them. Social Science Studies, 58(1), 79-93. DOI : 10.22418/JSS.2019.6.58.1.79
J. C. Kang & E. W. Lee. (2008). CQI system development and application for improving the quality of university education. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17(2), 313-342.
M. J. Lee & S. D. Kim. (2019). A study on the CQI system for the quality management of competency-based education - focusing on D university in korea. Culture and Convergence, 41(3), 35-48. DOI : 10.33645/cnc.2019.06.41.3.35
S. H. Bae. (2017). A study on the continuous quality improvements of NCS-based curriculum. Event Convention Research, 26, 87-103.
J. Hatch. (2002). Doing Qualitative Research in Education Setting: Y. E. Jin. (2008). Conducting qualitative research in education. Seoul: Hakjisa.
S. Y. Kim. (2016). Qualitative case study in the study of primary education. The Society for The Study of Elementary Education, 19(2), 31-57.
H. C. Han, K. C. Kim, J. Y. Lee & K. S. Jang. (2018). Exploring issues for effective implementation of competency-based curriculum through analysis of domestic research trends. The Journal of Curriculum and Evaluation, 21(3), 1-24. DOI : 10.29221/jce.2018.21.3.1
T. H. Ryu. (2018). The fourth industrial revolution education is hope. Seoul: Kyunghee university publishing culture center.
D. Y. Kim. (2018). Development of evaluation system & evaluation tool to effectively operate NCS based college curriculum. Korean Journal of Teacher Education, 34(4), 1-16. DOI : 10.14333/KJTE.2018.34.4.1
J. W. You. (2018). The effects of team efficacy and task value on team goal orientation in college students' learning communities - probing the moderating role of psychological safety. Journal of Lifelong Learning Society, 14(4), 231-255
Y. J. Heo. (2019). Difference of teaching evaluation grade according make subject-level CQI in the liberal arts courses. Korean Journal of General Education. 13(2), 419-436.
E. H. Wagner, K. Coleman, R. J. Reid, K. Philops, & J. R. Sugarman. (2012). The change3s involved in patient-centered medical home transformation. Primary Care: Clinics in Office Practice, 39(2), 241-259. DOI : 10.1016/j.pop.2012.03.002.
Y. G. Cho. (2009). Searching components of the teaching portfolio for qualitative improvement and evaluation of instruction in higher education. Educational Technology International. 25(1), 1-27. DOI : 10.17232/KSET.25.1.1
J. K. Youk. (2017). Analysis of relationship between teachers' lecture improvement effort and educational effectiveness. Korean Journal of Social Quality, 1(2), 35-53. DOI : 10.29398/KJSQ.2017.1.2.35
Iwoa State University of Science and Technology. (2016). Facilitate Planning and Management: Continuous Quality Improvement(CQI). Retrived September 2, 2016, from https://www.fpm.iastate.edu/worldclass/cqi.asp
J. Y. Jeon, N. I. Kim & J. G. Han. (2013). Requirement analysis and implementation of an engineering certification program, CQI system. Journal of KIISE proceeding paper, 6, 668-670.
T. S. Park. (2017). A case of NCS-based teaching for improving workplace competency: Focus on withholding taxes competency unit of tax job. Journal of Business Education, 31(3), 25-55.
Y. R. Kim, S. C. Choi, T. J. Lee, & W. Y. Yoon. (2015). A research on continuous quality improvement of NCS-based curriculum -in the case of department of tax accounting & information in K college university. Tax Accounting Research, 46, 107-131.
Korea University Education Council. (2016). Course teaching portfolio production process. Training Data Book, 1026-8(7).
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.