$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

교수학습센터의 교수지원 프로그램 컨텐츠 분석 및 교수지원 플랫폼이 나아갈 방향
Content Analysis of the Teaching Support Program of the Teaching and Learning Center and Direction of the Teaching Support Platform 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.18 no.10, 2020년, pp.1 - 12  

조보람 (경성대학교 교육성과관리센터)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

교수학습센터의 교수지원 프로그램 컨텐츠 분석 및 교수지원 플랫폼이 나아갈 방향에 관한 연구이다. 이를 위해 2020년 4월 문헌연구 실시, 타 대학 및 K대학의 교수지원 현황 분석, 교수자 인터뷰 분석, 전문가검증을 실시하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 24개 대학의 교수지원 프로그램 현황을 살펴본 결과, 교수법 특강, 수업컨설팅, 교수법 연구모임, 교육자료실이 대표적으로 운영되는 프로그램으로 확인되었다. 둘째, 플랫폼 기본 구조를 교원들간의 교수법에 대한 활발한 의견교환이 가능하도록 강의사례공유 게시판, 교수법 프로그램 신청이 가능하도록 교수지원 프로그램 신청 게시판, 플랫폼 활성화를 위해 Edu-tech, 교수지원 메뉴로 구성하였다. 셋째, 교수지원 플랫폼의 기본구조를 바탕으로 교수지원 플랫폼 콘텐츠를 구현하였다. 본 연구는 교수지원 프로그램 컨텐츠를 분석하고 교수지원 플랫폼이 나아갈 방향을 제시하는 연구를 실시하여 효과적인 교수지원 플랫폼 구축의 방향을 논의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This is a study on the direction of the teaching support program contents analysis and teaching support platform of the teaching and learning center. To this end, in April 2020, a literature study was conducted, an analysis of the current status of teaching support at other universities and K univer...

주제어

표/그림 (10)

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
교수역량이란? 교수역량(teaching competency)은 교육의 질과 대학의 경쟁력을 높이기 위해 교수자에게 종합적으로 요구되는 역량이다[7]. 특히 교수자의 수업구조화역량, 교육에 대한 정의적역량(가치, 태도, 열정 등), 커뮤니케이션역량이 중요하게 다뤄진다[8].
교수학습센터 홈페이지는 무엇으로 구분되는가? 대표적으로는 교수학습센터에서 운영하는 교수학습센터 홈페이지가 있다. 교수학습센터 홈페이지는 교수자를 위한 교수지원과 학습자를 위한 학습지원 파트로 구분된다. 교수지원 파트는 주로 오프라인에서 운영하고 있는 교수지원 프로그램을 제시하고 있다.
대학에서 교수자의 교수역량 강화를 위한 노력의 대표적인 예로는 무엇이 있는가? 최근 대학에서는 교수자의 교수역량 강화를 위해 활발한 노력을 기울이고 있다[1]. 대표적인 예로는 2010년 전후로 교수학습센터나 교육개발센터를 설치하여 교수지원 프로그램을 운영하고 있다[2]. 이러한 기관의 주된 역할은 교수자의 교수역량 증진을 위함이며 주요 프로그램으로는 교수법 특강, 수업 컨설팅, 교수학습공동체 등이 있다[3].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (33)

  1. R. H. Ju & J. I. Choi. (2018). Analysis on the perception of instructional consultation to enhance teachingcompetencies of professors. Journal of Educational Studies, 49(4), 71-91. DOI : 10.15854/jes.2018.12.49.4.71 

  2. H. R. Min. (2012). Perception and need assessment of faculties on faculty development program- focusing on faculties of S university. The Journal of Korean Teacher Education, 29(3), 195-219. 

  3. K. E. Kim, H. R. Min, M. W. Nam & J. A. Kim. (2018). A study on the current status and needs assessment of the center for teaching and learning in the university. Korean Journal of Educational Research, 56(3), 227-257. DOI : 10.30916/KERA.56.3.227 

  4. K. Nick, R. Nickl, K. Steven, B. Alistair, D. Les & R. Runne. (2018). Online communities of teachers to support situational knowledge: a design-based study. Australasia Journal of Educational Technology, 34(5), 150-166. DOI : 10.14742/ajet.3867 

  5. Y. M. Ahn & S. J. Hong. (2020). Analysis of education needs for development the educational program to enhance teaching competency for future school teachers. Journal of Education & Culture, 26(2), 49-74. 

  6. S. Y. Baek & W. Y. Ueom. (2015). The acceptance and practical use of faculty development service perceived by university faculty. Korean Journal of the Learning Sciences, 9(3), 145-169. 

  7. W. B. Son, H. W. Lee & H. S. Choi. (2020). Development of teaching competency test for professors. The Journal of Learner Centered Curriculum and Instruction, 20(12), 349-372. 

  8. J. S. Kweon. (2020). A studt on the application of new teaching and learning methods in higher education. Asia Pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 8(11), 329-337. DOI : 10.21742/AJMAHS.2018.11.41 

  9. Y. O. Song & H. R. Noh. (2016). Analysis of improvement needs in university faculty's teaching competency and lecture inhibiting factors. Journal of Educational Technology, 32(1), 229-251. DOI : 10.17232/KSET.32.1.229 

  10. H. J. Cha & M. S. Choi. (2014). A study on the case of university faculty learning community to explore teaching methods. The Journal of Educational Information and Media, 20(3), 399-421. 

  11. J. A. You. (2009). A case study on the application for teaching improvement program of university faculty at C university. The Journal of Korean Teacher Education, 26(1), 343-367. 

  12. K. S. Kim. (2012). Performance, next generation platform of liberal arts education. Korean Journal of General Eduacation, 6(4), 103-137. 

  13. S. H. Song. (2004). The functions and future directions of e-leraning platforms. Journal of Educational Information and Media, 10(3), 151-182. 

  14. M. J. Kim, J. M. Kim & W. K. Lee. (2018). Analysis of online education platform for learning support. Journal of Korean Association of Compiter Education, 12, 31-33. 

  15. M. H. Song & D. J. Kim. (2016). Building competency based professor support system: with focus on the case studies of university C. The Journal of Education Assignment Institute, 22(1), 17-36. 

  16. J. Y. Kang & Y. S. Song. (2020). Needs analysis professors' teaching competencies and needs for teaching competency enhancement. The Journal of Learner Centered Curriculum and Instruction, 20(14), 931-959. 

  17. D. K. Lee. (2019). An exploration on direction of the space design to support teaching and learning in future school. Jornal of Korean Institute of Educational Facilities, 26(5), 26-31. 

  18. H. K. Cho. (2017). A changes of higher education and the tasks of general education according to the fourth industrial revolution. Korean Journal of General Education, 11(2), 53-89. 

  19. J. N. Baek, Y. J. Baek, S. Y. Kim & S. Y. Choi. (2020). future society. Journal of the Korea Convergence Society. 11(6), 349-357. 

  20. H. A. Lee. (2019). Analysis of professors' teaching competencies and needs to improve programs for teaching competency enhancement. The Journal of Learner Centered Curriculum and Instruction, 19(8), 1-26. 

  21. K. H. Kang & S. H. Park. (2017). Development and application of teaching competency tool of university teachiers. The Journal of the Korea Contents Association, 17(1), 88-98. DOI : 10.5392/JKCA.2017.17.09.088 

  22. Y. S. Lee. (2014). An action research for the development of a college teaching course for new professors and Ph.D. students. The Journal of Yeolin Education, 22(1), 479-521. 

  23. S. A. Kweon. (2018). Analyses of the current professors' recognition on the instructional methods and on the university professors' competences of the future universities based on the 4th industrial revolution. Asia Pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 8(12), 179-188. DOI : 10.21742/AJMAHS.2018.12.39 

  24. K. B. Kim & D. H. Jang. (2019). A study on the 20-years' operationg process of the centers for teaching & learnining in the korean universities: application on neo-institutional isomorphism theory. Journal of Digital Convergence, 17(1), 42-53. 

  25. S. J. Park & M. J. Kim. (2015). The Analysis on Recognition of Strengthening Teacher's Competency in Teachers on Sejong Special Self-Governing City Office of Education. The Journal of Korean Teacher Education, 32(3), 163-186. DOI : 10.24211/tjkte.2015.32.3.163 

  26. Y. E. Song, Y. A. Keon & S. W. Hwang. (2017). A study on the website design renewal through analysis of satisfaction on the teaching learning system: focus on the case of development of K university. Journal of Brand Design Association of Korea, 15(2), 93-110. 

  27. C. I. Im, H. J. Han & D. E. Jeong, Y. E. Oaturk & J. H. Hong. (2017). Exploring an e-learning platform prototype for supporting learning design. Journal of Educational Technology, 33(4), 799-838. DOI : 10.17232/KSET.33.4.799 

  28. J. W. Stigler, E. H, Geller & K. B. Givvin. (2015). A platform to support teaching and learning about teaching with video. Journal of E-Learning & Knowledge Society, 11(2), 13-25. 

  29. S. Y. Han & Y. O. Nam. (2020). Faculty competency factor needs analysis ti improve the qualirt of online classes for higher education. The Journal of Learner Centered Curriculum and Instruction, 20(13), 1129-1149. 

  30. J. C. Cho & H. S. Im. (2017). Development of an online education platform for flipped classroom. Proceeding of the Korean Institute of Information Scientisty and Engineers, 6, 558-559. 

  31. M. Y. Song, H. W. Kim & Y. J. Choi. (2020). Development of korean learning education contents for children based on mobile platform. Proceeding of the Korean Society of Computer and Information, 28(1), 47-49. 

  32. Y. Yan. (2019). Design and implementation of a teaching assistance platform for college students based on asp.net. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(12), 97-108. 

  33. M. J. Kim, H. W. Kim & Y. S. Lee. (2018). Development of instructional systems to enhance university professor's teaching competencies. The Journal of Korean Teacher Education, 35(2), 289-317. DOI : 10.24211/tjkte.2018.35.2.289 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로