$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 패키지관광동기와 관광제약이 태도와 만족도에 미치는 영향 연구
A Study on the Effects of Package Tourism Motives and Tourism Constraints on Attitude and Satisfaction 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.18 no.5, 2020년, pp.473 - 484  

김대석 (대전대학교 융합컨설팅학과) ,  서영욱 (대전대학교 융합컨설팅학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

패키지관광의 고객이 추구하는 동기와 제약을 검증하여 고객의 욕구에 부흥하는 콘텐츠 개발 및 패키지관광의 장점을 부각시켜 적극적인 홍보 등을 통하여 패키지관광의 활성화하는 방안을 제시하는 것이 연구 목적이다. 본 연구는 패키지관광을 경험 한 19세 이상의 성인 481명을 대상으로 SPSS 25.0을 이용하여 실증분석을 검증하였다. 연구 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 관광동기의 일상탈출, 외부활동, 서비스매력은 모두 태도에 긍정적인 영향관계가 검증되었다. 둘째, 관광제약의 내재적제약은 태도와의 관계에서 부정적인 영향을 가지는 것을 확인하였으나, 구조적제약은 유의적인 영향을 미치지 않은 것으로 규명되었다. 셋째, 태도는 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 관광객이 패키지관광상품 참여시 중요하게 느끼는 요인이 무엇인지에 대하여 기술하였으며, 관광객이 요구하는 맞춤형 상품개발을 강구하는데 유용하게 활용되길 기대한다. 향후 패키지관광의 활성화에 필요한 현실성 있는 비교 연구로 확대할 필요가 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of the research is to propose ways to activate package tours through active promotion by verifying the motives and constraints pursued by customers of package tours, highlighting the advantages of content development and package tours that are revived in their needs. This study verified ...

Keyword

표/그림 (7)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 패키지여행 관광객의 관광동기와 관광제약을 이해하고 관광동기와 관광제약 그리고 태도, 만족도와의 구조적 상호연관성 관계를 살펴보고자 한다. 이와 같은 연구 결과는 패키지여행의 활성화를 위한 학술적이고 실무적인 시사점을 제공할 것으로 예상된다.
  • 본 연구는 구성변수(관광동기, 관광제약, 태도, 만족도) 간 구조적 상관관계를 살펴보고자한다. 관광동기와 관광제약이 태도에 어떠한 영향을 미치는지 검증하고, 태도가 만족도에 어떠한 영향을 미치는지 규명하고자 한다.
  • 본 연구는 구성변수(관광동기, 관광제약, 태도, 만족도) 간 구조적 상관관계를 살펴보고자한다. 관광동기와 관광제약이 태도에 어떠한 영향을 미치는지 검증하고, 태도가 만족도에 어떠한 영향을 미치는지 규명하고자 한다. 이에 따라 Fig.
  • 본 연구는 관광동기와 관광제약이 태도와 만족도 간의 심리적 변수를 이용하여 영향관계를 실증분석하고자 하였다. 먼저 학술적 시사점의 경우 첫째, 관광동기(일상탈출, 외부요인, 서비스매력)의 3가지 요인 모두 태도에 긍정적인 정(+)의 영향관계가 있음이 확인되었다.

가설 설정

  • 가설 1: 관광동기는 태도에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 2: 관광제약은 태도에 유의한 부(-)의 영향을 미칠 것이다
  • 가설 2-1: 관광제약(내재적)은 태도에 유의한 부(-)의 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 3: 태도는 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • 둘째, SNS 등의 미디어를 활용하여 패키지관광의 콘텐츠를 개발하여 패키지관광의 장점인 편리성, 질 높은 서비스 등이 포함된 상품을 적극적으로 홍보하여 개별관광 및 자유여행과 차별화를 강조하여 경쟁력 강화에 필요한 전략적 방안이 부각되어야 할 필요가 있다. 셋째, 패키지관광 후 고객들과 정서적 유대감을 형성하여 장기적인 관계지속을 유지함이 중요 할 것이다. 즉, 해피콜 또는 고객의견서를 참고하여 불만족사항이 있었다면 적극 반영하여 개선한다면 기존의 고객과의 관계는 더욱 발전될 것이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (75)

  1. T. I. Kwon, J. S. Par & S. H. Rho.(2015). A Relationship between Tourism Motivation and Tourism Constraints Negotiation of Paid Employees. International Journal of Tourism and Hospitality Research 29(6), 113-127. 

  2. Kocasoy, G., Mutlu, H. ?., & Alagoz, B. A. Z. (2008). Prevention of marine environment pollution at the tourism regions by the application of a simple method for the domestic wastewater. Desalination, 226, 21-37. 

  3. Y. S. Heo & J. H. Lee(2019). A study of satisfaction and revisit intention by types of tourist motives of Chuja Island visitors. International Journal of Tourism and Hospitality Research, 33(1), 141-155. 

  4. D. S. Lee.(2013). The effect of motive and involvement on the satisfaction and participation activity in food tourism. Korean Journal of Tourism Research, 28(5), 325-342. 

  5. Korea Tourrism Organization(2019). http://www.visitkorea.or.kr/intro.html. 

  6. C. K. Lee, Y. K., Lee & Wicks. B.(2004). Segmentation of festival motivation by nationality and satisfaction. Tourism Management, 25(1), 61-70. 

  7. C. K. Lee, S. M. Yoon & C. K. Park.(2011). Examining the Relationships between Motivation, Satisfaction and Attitude toward the Expo 2010 Shanghai China: Quantitative?Empirical Comparison of Two Conceptual Models. Journal of tourism sciences, 35(8), 323-343. 

  8. Iso-Ahola, S. E. (1980). The social psychology of leisure and recreation. WC Brown Co. Publishers. 

  9. K. M. Ahn & J. Y Kim.(2009). The Relationship between Utilitarian-Hedonic Motive and Satisfaction, Revisit Intention : Focused on Yangyang Song-i Festival Attendants. Journal of Tourism and Leisure Research, 21(1), 7-26. 

  10. S. J. Choi, A. R. Ryu & J. Y. Jeong.(2020).The effects of attractive attributes of single-person media (Travel Vlog) on tourism motives and Ewom. Korean Journal of Hospitality & Tourism 29(1), 49-65. 

  11. S. H. Lee & D. W. Ko.(2012). Travel Motivations of Outbound Free Independent Travelers. Journal of tourism sciences, 36(2), 201-220. 

  12. T. S. Cho.(2013). An Analysis on the Golf Participation Motives are Satisfied with the Selection and the Impact of Participatory Action. Journal of Sport and Leisure Studies 52(1), 2013.5, 47-61. 

  13. D. Y. Kim & J. H. Yoon.(2013). Heavy Overseas Travelers' Travel Motivation: Using Focus Group Interviews. Journal of tourism sciences, 37(10), 33-52. 

  14. W. J. Lee.(2013). The Effects of Overseas Travel Motivation on Memory, Emotion and Lovemarks of Destination. Focused on Chinese Destination. Journal of hotel & resort, 12(3), 349-364. 

  15. M. S. Kim.(2015). The relationships between guide satisfaction, travel products satisfaction, traveller's satisfaction of tour according to tourism motivation and needs. Korean Journal of Tourism Research, 78(3), 2015. 

  16. D. H. Cheon.(2015). A Study on the Effects of Attitude and Behavioral Intention by Constraint and Motivations to Cruise Travel. Korean journal of tourism research, 30(3), 305-324. 

  17. J. H. Kim & E. H. Park.(2017). Cognitive Evaluation of Package Tourism Products and Customer Satisfaction, Controlling on the Motivation of Tourists. Korean Journal of Tourism Research, 32(2), 225-248. 

  18. H. I. Lee & K. H Chung.(2017). A Study on the Influences of Tourism Motivation on Consumption Values, Satisfaction, and Behavioral Intention in Tourism Industry. The Journal of Internet Electronic Commerce Resarch, 17(6), 319-335. 

  19. S. Y. Yoon, S J. Moon & S. H. Yoo.(2005). The Effect of Leisure Constraint on Leisure Attitude of Workers. Journal of Korean Family Resource Management, 9(1), 59-73. 

  20. O. M. Jae, Y. S. Yong. & S. J. Ha.(2012). Comparative Studies of the Relationship between Travel Constraints and Tourists Motivation. Journal of Tourism and Leisure Research. 24(1), 85-104. 

  21. M. K. Kim & J. E. Kim.(2016). The Study on Tourism Constraints Perception and Participation Intention by Motivation on Travel Alone, Focused on the University Students in Daegu-Gyeongbuk Area. Tourism Research, 41(3), 1-17. 

  22. Y. H. Lee. & K. J. Lee(2017). The effects of foreign workers’ travel motivations on their travel attitudes and Korea’s travel restrictions. Journal of Tourism Management Research, 21(5), 195-216. 

  23. Dann, G. M. S. (1981). Tourism Motivation : Anappraisal, Annals of Tourism Research, 8(2), 187-219. 

  24. Pearce, P., & Lee, U.(2005). Developing the travel career approach to tourist motivation. Journal of Travel Research, 14(4), 163-184. 

  25. Tzu-Kuang, H. Yi-Fan, T. and Herg-Huey, W.(2009). The preference analysis for tourist choice of destination: A case of Taiwan. Tourism Management, 30(2), 290-305. 

  26. M. H. Kang.(1999). Ecotourists' travel motivations and attitudes in Korea : scales development and comparative analysis on tourists groups. Department of Education The Graduate National. Seoul Universit, Seoul. 

  27. K. U. Lim.(2015). Relation of tourism Satisfaction and Loyalty toward Tourist Attitudes of the Visitors in Jeju-do Geopark. Journal of Tourism and Leisure Research, 27(7), 25-43. 

  28. Crompton. J. L.(1979). Motivations of pleasure vacation. Annals of Tourism Research, 6(4), 408-424. 

  29. Uysal, M., & Hagan, L. A. R.(1993). Motivation of pleasure travel and tourism. Encyclopedia of Hospitality and Tourism, 21, 798-810. 

  30. Iso-ahola. S. E.(1982). Toward a social psychological theory of tourism motivation a rejoinder. Annals of Tourism Research, 10(2), 273-276. 

  31. C. J. Lee & E. J Noh.(2016). The Relationship of Narcissism and Tourism Motivation, Cultural Assimilation to Tourism Destination. Journal of Tourism and Leisure Research 28(5), 5-24. 

  32. Um. S. & Crompton, J. L. (1991). Development of pleasure travel attitude dimensions. Annals of Tourism Research, 18(3), 500-504. 

  33. Pearce, P., & Lee, U. (2005) Developing the travel career approach to tourist motivation. Journal of Travel Research, 14(4), 163-184. 

  34. S. H. Lee & S. Y. Ryu.(2016). A Study on the Differences in Preference of Accommodation Attributes and Experience Activities by Long-stay Rural Visitors' Motivation. Journal of tourism sciences, 40(10), 61-78. 

  35. J, G. Beard & M. G. Ragheb.(1983). Measuring leisure motivation. Journal of leisure research, 15(3), 219-228. 

  36. D. P. Hoang.(2014). The Study of Effect Tourism Motivation of Visitors Satisfied with the Slow City, also Impact on Attitudes and Behavior Research. Tourism Management Research, 18(58), 383-408. 

  37. H. S. Chung.(2017). Major in Sports Industry Management Graduate School of Physical Education. Doctoral dissertation. Kyunghee Universit, Seoul. 

  38. Y. S. Hong.(2019). Effects of Relational Benefits and Participation Motivation Perceived by Tourism Supporters on Committment, Satisfaction and Continuous Intent. Department of Tourism Management Graduate School Kyonggi University, Seoul. 

  39. Fleischer. A. & A. Pizam(2002). Tourism Constraints among Israeli Seniors. Annals of Tourism Research, 29(1), 106-123. 

  40. I. S. Choi, J. W. Hong & J. A. Lee.(2019). The Influence of Destination Attributes and Constraints on Tourists' Satisfaction and Revisit Intention in the Island. Journal of Tourism Studies, 31(4), 121-138. 

  41. Jackson E. L & V. C. Rucks (1995). Negotiation of leisure constraints by junior-high and high-school students: an exploratory study. Journal of Leisure Research, 23(1), 301-313. 

  42. Y. I. Kim.(2019). The Effects of College Students' Career Stress on Leisure Function, Constraint, and Quality of Life. Journal of Tourism and Leisure Research, 31(11), 477-492. 

  43. Crawford, D. W. & Godbey, G.(1987). Reconceptualizing barriers to family leisure. Leisure Sciences, 9, 119-127. 

  44. H. J. Hwang & Y. H. Choi.(2016). The Analysis of Constraints in Marine Eco-tourism, Focused on Tourism Constraints, Attitudes, and Behavior Intentions. Journal of Tourism Studies, 28(1), 133-158. 

  45. Nyaupane. G. P., McCabe, J. T., & Andereck, K.(2008). Seniors Travel Constraints: stepwise logistic regression analysis. Tourism Analysis, 7(13), 341-354. 

  46. Shaw, S. M., Bonen, A. and McCabe, J. F.(1991). Do more constraints mean less leisure Examining the relationship between constraint and participation. Journal of Leisure Research, 26(1), 8-22. 

  47. S. G. Yoo. (2011). The Effect of Urban Tourism Satisfaction on Revisit and Word-of-Mouth, Journal of Hospitality and Tourism Studies, 40(0), 53-72. 

  48. S. H. Oh. Y. R. Lee. & Y. R. G. R. Jeong.(2016). Effects of Participation Constraints on Tourists' Attitude toward Marine Tourism. Journal of Tourism Scienses., 37(2), 163-185. 

  49. S. M. Nam & H. C. Shin(2018). A Study on the effect of Attitude, Subjective Norm, Perceived Behavioral Control, Anticipated emotions of inbound chinese tourist on tourism desire. Journal of Tourism and Leisure Research, 30(10), 443-458. 

  50. Assael, H. (1984). Consumer behavior and marketing action: Kent. 

  51. J. B. Park.(2019). The effects of experience elements of a cultural tourism festival on regional brand awareness, regional brand image, and attitudes towards host regions : Focused on the Hwacheon Sancheoneo Ice Festival. International Journal of Tourism and Hospitality Research 33(5), 5-17. 

  52. H. K. Yeo.(2000). The Effect of Tourism Attitudes on the Choice of Sustainable Tourism Development. Journal of Industrial Economics and Business, 13(2), 353-377. 

  53. B. J. Seo, M. G. Kim & C. H. Lee(2018). The Effect of TV Viewers Perceived Similarity, Wishful Identification, and Para-social Interaction on Tourism Attitude: In the Case of a Travel-Reality Show. Tourism Research Institute Hanyang University, 30(1), 29-51. 

  54. Gnoth, J. (1997). Tourism motivation and expectation formation. Annals of Tourism research, 24(2), 283-304. 

  55. A. R. Choi, S. J. Wang & H. G. Koo.(2018). A Comparative Study on Satisfaction and Influence Factors of Chinese, Japanese and American Tourists in Korea. Journal of Digital Convergence, 16(5), 123-135. 

  56. T. I. Kwon & S. H. Rho.(2017). Logistic regression analysis of satisfaction attributes affecting intention to return of Chinese and Japanese travelers. Korean Journal of Hospitality & Tourism, 26(5), 137-149. 

  57. C. N. Guoㆍ& E. K. Shin.(2013). The Effect of Chinese tourists's Destination Choice Attributes on Behavioral Intentions, Moderating effect of Tourism Constraints. Tourism Management Research Organization. 17(.2), 1-19. 

  58. R. A. Westbrook & R. L. Oliver.(1991). The Dimensionality of Consumption Emotion Patterns and Consumer Satisfaction, Journal of Consumer Research, 24(0), 258-270. 

  59. F. F. Reichheld & W. E. Sasser, WE jr. (1990. September-October). Zero Defection : quality comes to services. Harvard Business Review, 68, 105-111. 

  60. H. R. Yoon & D S. Na.(2018). The Mediating Effect of Knowledge Sharing Activity on the Effect of Trust between Consultants on Consulting Satisfaction in the Convergence era. Journal of Digital Convergence, 16(9), 91-98. 

  61. J. H. Yoon.(2009). A Research on The Relationship with Tourism Preparedness, Tourism Attitude and Tourism Image, Intention Revisit. Journal of Tourism and Leisure Research, 21(4), 353-369. 

  62. D. I. Kim, S. K. Lee & H. S. Jin(2012). An Analysis of Structural Relationship among the Effect Traveler's Satisfaction by Preference Attributes of Overseas Travel Products on the Attitude, Loyalty and Switching Intention to Travel Agency: Focusing on the Difference in Travel Agency Scale. International Journal of Tourism and Hospitality Research 26(4), 309-333. 

  63. J. H. KIM.(2014). A Study on the Effects of Island Visitors' Motivation on Post-Trip Attitude - Based on Islands of Incheon Metropolitan City. Journal of tourism sciences, 18(4), 125-145. 

  64. K. S. Lee & G. S. Yang(2015). The Development Scale for Service Quality of Rural Experience Tourism Program and Determinants for Tourism Attitude. International Journal of Tourism and Hospitality Research, 29(7), 25-41. 

  65. Y. S. Yeo.(2016). The mediating effects of tourist image on travel mart service quality and tourist attitude : Focusing on Gyeonggi Travel Mart B2C visitors. International Journal of Tourism and Hospitality Research, 30(11), 95-108. 

  66. H. Y. Park.(2017). Senior tourism tourist tourists ' values, motives, attitudes, and its impact on tourist satisfaction : People's Republic of China, Japan and South Korea, against tourists. Journal of MICE & tourism research, 17(1), 59-78. 

  67. B. W. Ahn.(2014). The Verification of Relationship Model among Leisure Motivation, Flow, Constraint, Attitude, Satisfaction by Foreigners Leisure Activity Participation in Korea. Journal of the Korean society for Wellness, 9(4), 13-25. 

  68. H. J. Baik, C. K. Lee & J. O. Kim.(2015). Examining Structure Relationships between Travel Constraints, Negotiation, Attitude, and Behavior Intention for Domestic Solo Travelers : The Case of 2040 Ages of Single Household. Journal of Tourism and Leisure Research, 27(1), 115-134. 

  69. S. J. Kang & H. G. Shon.(2015). Study on Determinants Affecting Satisfaction and Intention of Rural Tourism as a Fair Travel. focused on visitors of rural tourism villages. Korean journal of tourism research, 30(5), 313-333. 

  70. R. Y. Li & T. H. Lee.(2018). A study of the relationships among theme park storytelling, brand attitude, satisfaction, and after attitude. International Journal of Tourism and Hospitality Research, 32(6), 123-136. 

  71. K. S. Choi, K. Y. Kim. B. J. Jang.(2019). The Effects of Social Tourism Information Platform on Tourism Information on Acceptance Attitude and Platform Word-of-Mouth Intention in Travel Agency Customer, Journal of Tourism and Leisure Research, 32(2), 101-114. 

  72. J. W. Hong, M, J, Kim. H. S. You.(2019). An Analysis of the Customer Classification of Domestic and Foreign Online Travel Agencies(OTA): Using Q Methodology, Journal of Tourism and Leisure Research 31(10). 207-223. 

  73. D. L. Goodhue, W. Lewis & R. Thompson. (2012). Does PLS have advantages for small sample size or non-normal data. Management Information System Quarterly, 36(3), 981-1001. 

  74. C. Fornell & D. F. Larcker. (1998). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-51. 

  75. S. B. Park. & J. T. Seon.(2012). The Satisfaction according to Purchasing Motivation and Attitude of Travel Product, Tourism Research, 36(0), 103-123. 

저자의 다른 논문 :

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로