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오염물질 현장측정 및 사례조사를 통한 도로터널 환기기준의 적정성에 관한 연구
An appropriateness review on the road tunnel ventilation standards by pollutants site measurement and case study 원문보기

Journal of Korean Tunnelling and Underground Space Association = 한국터널지하공간학회논문집, v.22 no.3, 2020년, pp.323 - 335  

김효규 ((주)주성지앤비) ,  백두산 ((주)주성지앤비) ,  유지오 (신한대학교 자동차공학과)

초록
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본연구에서는 현행 도로터널의 환기설계기준의 적정성을 검토하기 위하여 사례조사를 수행하고, 5개 터널을 대상으로 입자상 및 가스상 물질의 농도를 현장측정 하였다. 사례조사 결과는 설계기준 대비 TSP (가시도)는 27.9%, CO는 1.6%, NOx는 3.4% 수준으로 분석되었고, 현장측정 결과는 각각 2.6%, 0.8%, 0.2%의 수준에 불과하였다. 또한 5개 터널에 대한 입자상물질(TSP)의 입경분석 결과, 타이어 마모, 재부유 분진 등의 입자라 할 수 있는 PM10 이상의 입경의 영역은 20.4%로 나타났다. 따라서 현행 도로터널 환기설계 기준으로 제시된 입자상물질은 엔진배출량 외에 비엔진배출량에 대한 고려가 반드시 필요하며, 최근의 연구결과를 통한 제작차 오염물질 배출량 및 경사속도 보정계수 등을 적용하여 대상오염물질에 대한 설계기준의 합리적인 개정이 요구되며 WRA (PIARC)에서도 환기설계 기준의 개정 필요성을 권고하고 있다. 현행 터널 내 낮은 환기설비(제트팬) 가동율을 고려할 경우 향후 터널 내 운영상 관리기준의 신설에 대한 필요성이 제기된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, a series of site measurement of particulate and gases pollutants at five tunnels were carried out along with case studies to review the suitability of the current road tunnel ventilation design standards. Previous studies by other researchers have shown that the ratios of the level of...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 도로터널 오염물질에 관하여 사례조사와 현장측정을 통해 현재 도로터널 환기 관련 기준에서 제시하고 있는 입자상물질과 가스상물질의 농도를 모니터링 및 분석하였고, 이상의 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
  • 현재 도로터널 내 오염물질의 현황을 파악하기 위하여 본 연구에서는 국도터널, 고속도로터널, 도심지터널에 대한 오염물질을 현장측정 하였다. 총 5개 터널에 대하여 조사를 수행하였으며, 측정대상 터널 모두 기계환기를 적용 중이다.
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참고문헌 (12)

  1. BIHE (2000-2016), Report of the Busan institute of health and environment in Busan metropolitan city, Busan Institute of Health and Environment. 

  2. KEC (2017), A study on the analysis of air quality and the efficient operation of ventilation facilities in highway tunnel, Korea Expressway Corporation. 

  3. Kim, H.G., Choi, P.G., Lee, H.H., Baek, D.S., Na, K.H. (2018), "The estimation of the wall friction coefficient in tunnels by in-situ measurement", Journal of Korean Tunnelling and Underground Space Association, Vol. 20, No. 2, pp. 405-421. 

  4. Kim, H.G., Lee, C.W., (2019), "A study on the effects of changes in the estimating criteria for ventilation requirements in road tunnels", Journal of Korean Tunnelling and Underground Space Association, Vol. 21, No. 6, pp. 779-793. 

  5. Lee, C.W., Kim, S.H., Gil, S.W., Cho, W.C., (2009), "A case study for prediction of the natural ventilation force in a local long vehicle tunnel", Journal of Korean Tunnelling and Underground Space Association, Vol. 11, No. 4, pp. 395-401. 

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  7. MOE (2019), Air environment conservation act implementation regulations, Ministry of Environment. 

  8. WRA (PIARC) (1991), Technical committee in road tunnels, 19.05.B, pp. 24-35. 

  9. WRA (PIARC) (1995), Road tunnels: vehicle emissions and air demand for ventilation, 05.02.B, pp. 24-35. 

  10. WRA (PIARC) (2004), Road tunnels: vehicle emissions and air demand for ventilation, (C5) 05.14.B, pp. 39-41. 

  11. WRA (PIARC) (2012), Road tunnels: vehicle emissions and air demand for ventilation, PIARC Technical Committee C4, pp. 33-34. 

  12. WRA (PIARC) (2019), Road tunnels: vehicle emissions and air demand for ventilation, PIARC Technical Committee D.5, pp. 22-32. 

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