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보행신호 1주기 2회 부여 운영 방안 연구
Study on the Application of Pedestrian Twice Crossing 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.19 no.3, 2020년, pp.14 - 27  

채희철 (도로교통공단 경기지부) ,  엄대룡 (도로교통공단 경기지부) ,  윤일수 (아주대학교 교통시스템공학과)

초록

우리나라 교통사고 사망자 중 보행자 사망이 높은 비율을 차지하고 있어, 정책적으로 보행안전에 대한 관심이 높아지고 있다. 하지만 보행신호시간 계획의 경우 보행 편의 및 신호주기를 고려하지 않고 횡단보도 길이를 기준으로 보행신호시간을 적용하다 보니, 신호기가 설치된 폭이 좁은 부도로 횡단보도의 경우, 횡단거리에 비해 상대적으로 보행대기시간이 길어 보행자의 무단횡단을 유발하고 있다. 본 연구에서는 신호기가 설치된 부도로 횡단보도 중 불합리한 신호시간 계획으로 인해 보행자의 무단횡단이 많은 교차로를 대상으로 보행신호를 1주기 2회 부여하고 신호체계에 따른 운영적·안전적 효과를 정량적, 정성적으로 비교 분석하였다. 그 결과, 무단횡단과 보행대기시간이 감소하는 것으로 나타났으며, 보행신호시간 적용간격이 짧을수록 무단횡단은 감소하는 것으로 분석되었다. 다만, 보행자 노출에 따른 차량 상충위험이 있어 보행신호 1주기 2회 부여 운영에 대한 안전성 확대 방안을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Pedestrian deaths account for a high percentage of deaths in traffic accidents in Korea, raising interest in pedestrian safety policy. However, since the walk signal time is applied based on the length of the crosswalk without considering the walker and the signal cycle, the walk waiting time is rel...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 내용적 범위로는 보행신호 1주기 2회 운영에 따른 안전적·운영적 측면을 전·후 비교 분석하여 운영 적정성에 대해 평가를 제시하고자 한다.
  • 따라서 본 연구는 신호기가 설치된 폭이 좁은 부도로 횡단보도를 대상으로 보행신호 1주기 2회 적용에 대한 운영적·안전적 측면을 전·후 비교 분석 하여 보행자 교통사고 예방, 보행대기시간 단축 및 보행 편의 증대와 운영 효과를 극대화 할 수 있는 방안에 대해 제시해보고자 한다.
  • 본 연구는 보행신호 1주기 2회 부여의 운영 효과를 살펴보는 것이 주요 목적이다. 하지만, 이를 위하여 본연에서는 단지 한 개의 교차로에 대하여 적용하여 그 결과를 도출한 바 있다.
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참고문헌 (14)

  1. Chae H.(2020), Study on the Effective Application of Pedestrian Twice Crossing, Master Thesis, Ajou University. 

  2. Kim C. M.(2009), "Analysis of Pedestrian Traffic Accidents in U.S. Metropolitan Area and Countermeasures for Securing Safety," Monthly KOTI Magazine on Transport, pp.84-89. 

  3. Kim K., Brunner I. M. and Yamashita E.(2007), "Modeling violation of Hawaii's crosswalk law," Elsevier(Accident Anaylsis & Preventions), pp.894-904. 

  4. Kim T. H., Woon J. M. and Lee S. I.(2020), "An Analysis of the Pedestrian Walking Time and Crossing Behavior Characteristics," Korea Planners' Association, vol. 37, no. 7, pp.169-180. 

  5. King M. J., Soole D. and Ghafourian A.(2009), "Illegal pedestrian crossing at signalised intersections: Incidence and relative risk," Elsevier(Accident Anaylsis & Preventions), pp.485-490. 

  6. Korean National Police Agency(NPA) and Road Traffic Authority(KoROAD)(2017), Guidebook for Safety Facilities to Prevent Pedestrian Accidents. 

  7. Korean National Police Agency(NPA)(2011), Traffic signal Installation Management Manual. 

  8. Lin F. B.(1985), Right-Turn-On-Red Characteristics and Use of Auxiliary Right Turn Lanes, Transportation Research Record 1010, National Research Council, Washington D.C. 

  9. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2018), Road Area Design Guide. 

  10. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2019), Guidelines for the Installation and Management of Traffic calming facilities. 

  11. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2020), Korea Planners' Association, Rules on the criteria for the structure and facilities of a road. 

  12. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2020), Traffic survey guidelines. 

  13. Shin H. S., Jang T. Y. and Kim C. S.(2006), "Evaluation for walking speed of elderly pedestrian at crosswalk of signalized intersection," Symposium of Korean Society of Transportation, vol. 20, no. 3, pp.730-739. 

  14. Yoon H. C.(2006), A Study of how secondary traffic lights are used to direct right-turning cars on at intersections, major, Graduate School of Urban Science, University of Seoul. 

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