국립어린이청소년도서관의 독서문화진흥사업 평가와 스마트 시대 발전방향에 대한 연구 A Study on Evaluation of the Reading Culture Promotion Project and Develpment Direction of Smart Era at the National Library for Children and Young Adults원문보기
본 연구는 4차 산업 혁명시대로의 진입에 따른 교육환경 변화와 독서문화 진흥의 직접적 수혜자인 어린이청소년의 독서문화프로그램 요구변화를 면밀히 분석하고, 국립어린이청소년도서관에서 추진했던 어린이청소년 대상 독서문화진흥사업을 종합적으로 평가하여, 시대의 요구에 맞는 독서문화진흥사업을 제안하였다. 다양한 국내외 독서문화진흥사업의 사례를 조사하여 그 경향을 파악하고, 사업참여 경험이 있는 공공도서관과 학교도서관 전문가를 초빙하여 포커스 그룹 인터뷰(FGI)를 실시하였으며, PDCA 방법(Plan, Do, Check, Act)에 의거 각 독서문화프로그램 사업에 대한 개별 사업 평가를 수행하였다. 사례조사와 전문가 평가를 통해 도출된 데이터를 기반으로 향후 국립어린이청소년도서관에서 지향해야 할 독서문화진흥사업의 발전방안 및 새로운 사업의 추진전략을 제시하였다. 연구 결과를 취합하여 '인터랙티브전자책 만들기 플랫폼 제작/보급 사업', '게임형 독서 프로그램 제작/보급사업', '거꾸로 학습법을 활용한 하브루타 독서문화 보급 사업', '청소년 코딩 브랜딩 "Teen-Start-Up"' 등을 새로운 서비스로 제안하였다.
본 연구는 4차 산업 혁명시대로의 진입에 따른 교육환경 변화와 독서문화 진흥의 직접적 수혜자인 어린이청소년의 독서문화프로그램 요구변화를 면밀히 분석하고, 국립어린이청소년도서관에서 추진했던 어린이청소년 대상 독서문화진흥사업을 종합적으로 평가하여, 시대의 요구에 맞는 독서문화진흥사업을 제안하였다. 다양한 국내외 독서문화진흥사업의 사례를 조사하여 그 경향을 파악하고, 사업참여 경험이 있는 공공도서관과 학교도서관 전문가를 초빙하여 포커스 그룹 인터뷰(FGI)를 실시하였으며, PDCA 방법(Plan, Do, Check, Act)에 의거 각 독서문화프로그램 사업에 대한 개별 사업 평가를 수행하였다. 사례조사와 전문가 평가를 통해 도출된 데이터를 기반으로 향후 국립어린이청소년도서관에서 지향해야 할 독서문화진흥사업의 발전방안 및 새로운 사업의 추진전략을 제시하였다. 연구 결과를 취합하여 '인터랙티브 전자책 만들기 플랫폼 제작/보급 사업', '게임형 독서 프로그램 제작/보급사업', '거꾸로 학습법을 활용한 하브루타 독서문화 보급 사업', '청소년 코딩 브랜딩 "Teen-Start-Up"' 등을 새로운 서비스로 제안하였다.
This study closely analyzed changes in the educational environment and changes in the needs of children's and young people's reading culture programs, which are directly beneficiaries of the promotion of reading culture as they enter the fourth industrial revolution. It also comprehensively evaluate...
This study closely analyzed changes in the educational environment and changes in the needs of children's and young people's reading culture programs, which are directly beneficiaries of the promotion of reading culture as they enter the fourth industrial revolution. It also comprehensively evaluated the reading culture promotion project for children and adolescents promoted by the National Children and Youth Library and proposed a reading culture promotion project that meets the needs of the smart era. This study investigated the cases of various domestic and foreign reading culture promotion projects to divulge trends. The authors invited experts from public libraries and school libraries with experience of the reading culture promotion projects and performed Focus Group Interviews (FGI). The authors evaluated individual reading culture program based on the PDCA method (Plan, Do, Check, Act). Based on the data obtained through case studies and expert evaluations, the development plan of reading culture promotion project and the strategy of promoting new projects to be pursued in the National Children and Youth Library were presented. By gathering the results of the research, 'Interactive e-book making platform production / distribution business', 'Game-type reading program production / distribution business', 'Habruta reading culture dissemination project using backward learning method', 'Youth coding branding "Teen-Start -Up"' were proposed as new services.
This study closely analyzed changes in the educational environment and changes in the needs of children's and young people's reading culture programs, which are directly beneficiaries of the promotion of reading culture as they enter the fourth industrial revolution. It also comprehensively evaluated the reading culture promotion project for children and adolescents promoted by the National Children and Youth Library and proposed a reading culture promotion project that meets the needs of the smart era. This study investigated the cases of various domestic and foreign reading culture promotion projects to divulge trends. The authors invited experts from public libraries and school libraries with experience of the reading culture promotion projects and performed Focus Group Interviews (FGI). The authors evaluated individual reading culture program based on the PDCA method (Plan, Do, Check, Act). Based on the data obtained through case studies and expert evaluations, the development plan of reading culture promotion project and the strategy of promoting new projects to be pursued in the National Children and Youth Library were presented. By gathering the results of the research, 'Interactive e-book making platform production / distribution business', 'Game-type reading program production / distribution business', 'Habruta reading culture dissemination project using backward learning method', 'Youth coding branding "Teen-Start -Up"' were proposed as new services.
‘독서’의 의미도 방대해지는데, 독서가 기존 에 도서 형태를 읽는 행위에 한정되지 않는다. 방미영과 이건웅(2020) 역시 독서의 패러다임 이 종이책에서 전자책으로 진화하고, 문자는 이 미지와 영상으로 전환되고 있음을 발견하였다. 기술이 발전하면서 독서의 패러다임도 기술을 이용하는 방면으로 변화하고 있다.
‘도서관과 함께 책읽기’ 사업의 장점은 무엇인가?
‘도서관과 함께 책읽기’ 사업은 사업의 계획, 운영, 사업성과와 환류에 대한 전문가 평가가 매우 우수한 편으로, 프로그램 운영강사를 지 원하고 사서가 프로그램을 직접 진행한다는 장 점이 있는 것으로 평가된다. 소외계층 대상으 로 지원되고 강사와 사서가 함께 프로그램을 운영하는 방식의 장점이 있으나, 예산지원 및 사업 시기에 대한 보완이 요구된다. 운영사례와 활동자료의 보급이나 우수기관에 대한 지속 적인 지원이 필요하다.
플립러닝이란?
다양한 아이디어화(idation) 방법을 바탕으로 프 로토타입을 생성하고 이용자의 피드백을 받아 지속적으로 개선하는 방법론이다. ∙플립러닝(Flipped Learning): 플립러닝은 학생들이 대면 수업 전에 동영상으로 교육 내용을 미리 학습하고, 교실 수업 환경에서 는 교수자와 사전 강의 내용을 더 깊이 탐 구하거나 실생활에 접목해보는 교육법이 다. 교수자는 플립러닝을 통해 학습자가 내 용을 정확히 이해했는지, 관련 기술을 습득 했는지 평가하고 추가 지원이 필요한 영역 을 파악할 수 있다.
참고문헌 (17)
Ministry of Education, National Institute for Lifelong Education, National Parent Support Center. 2017. How to raise our children during the 4th Industrial Revolution?. Seoul: National Lifelong Education Promotion Agency.
Ministry of Education. 2015. Introduction to Elementary and Secondary School Curriculum. [online]. [cited 2020.5.20.]. .
Ministry of Education. 2020. National Informatization Plan for 2020. [online]. [cited 2020.5.20.]. .
National Library of Korea. 2017. A Study on Establishing a Mid- to Long-term Development Plan of National Library. Seoul: Ministry of Culture, Sports and Tourism.
Lee, Seo Hyeon. 2019. "A Study on the Characteristics of Reading Promotion Programs in the USA." Studies of Korean Publishing Science, 91(1): 95-119.
Lee, Sungkyu. 2020. What are the keywords in the post Corona period? (Science Times). [online]. [cited 2020.5.20]. .
Lee, Yeon-Ok and Young-Joo Noh. 2012. "The Effect and Meaning of Reading Program for Alienated Children: Focused on 'The Reading Program with Library'." Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(1): 73-98.
Lim, Yeojoo and Yeon-Kyoung Chung. 2014. "A Study of Identifying Areas to Measure the Effectiveness of Public Library Reading Programs for Children." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 48(2): 89-107.
Chang, Yunkeum, Nahyun Kwon, and Eun Hye Ha. 2011. "Evaluating Core Project Operations of the National Library for Children & Young Adults in Korea." Journal of the Korean Society for Information Management, 28(4): 99-118.
Cho, Mi-ah. 2010. "A Study on the Effect of Reading Program for Alienation Children: Focused on The Reading with Library Program." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 44(2): 199-220.
Cho, Mi-ah. 2011. "A Study on the Effective Operation of Reading Camp for Children: in the Case of 'the Reading with Library Program' in the National Library for Children and Young Adult." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 22(2): 41-62.
하은혜, 장윤금, 권나현. 2011. 청소년 독서진흥 프로그램 운영평가: '1318 책벌레들의 도서관 점령기'를 중심으로. 한국비블리아학회지, 22(2): 181-200.
Center for the Future Libraries. 2020. Trends. [online]. [cited 2020.5.1]. .
Chojnacka-Komorowska, A. and S. Kochaniec. 2019. Improving the Quality Control Process Using the PDCA Cycle. Research Papers of the Wroclaw University of Economics, (547): 69-80. doi:10.156ll/pn.2019.4.06
Merriam, S. B. 1991. Case Study Research in Education: A Qualitative Approach. California, USA: Jossey-Bass.
Rankin, C. 2018. IFLA Guidelines for Library Services to Children aged 0-18. The IFLA Professional Committee Ed. 2nd ed. Netherlands: IFLA.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.