$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

선박 해양오염방지관리인 교육·훈련 교육과정 개선방안에 관한 연구 - 국내·외 법정교육 비교·분석을 기반으로 -
Improving the Ship Marine Pollution Prevention Manager Education and Training Curriculum - Based on a Comparative Analysis between Korean and Foreign Legal Education - 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.26 no.4, 2020년, pp.353 - 365  

최정식 (목포해양대학교 해양경찰학부) ,  하민재 (한국해양대학교 해양경찰학과)

초록

국내·외 무역을 위한 해상운송의 양적증가는 선박 및 해양오염사고 증가의 주요한 원인 중 하나이다. 선박에 의한 해양오염사고 예방 및 경감을 위한 각국의 관련 법·제도 시행에도 불구하고, 선박 종사자에 의한 인적과실(부주의·고의 등)이 해양오염사고 발생의 가장 큰 원인으로 보고되고 있다. 선박 기인 해양오염사고 경감에 가장 효과적인 방법 중 하나는 선박 종사자에 대한 체계적인 교육·훈련을 통해 인적과실을 줄이는 것이다. 따라서 본 연구에서는 「해양환경관리법」 등의 국내법령에 근거하여 시행 중인 선박 해양오염방지관리인에 대한 법정 교육·훈련 교육과정의 적절성을 검토하고 개선방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 법·제도가 우리나라와 유사한 일본의 해양오염 및 해상재해 방지 관련 법정교육·일반교육 과정과 비교·분석을 수행하였으며, 우리나라에서 시행 중인 육상오염방지 및 안전관리 담당 전문가에 대한 법정교육 사례를 조사·검토하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The quantitative increase in maritime transport for domestic and foreign trade is one of the main reasons for the increase in marine pollution accidents. Despite the implementation of relevant laws in each country to prevent and mitigate marine pollution accidents caused by ships, human negligence (...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 현행「해양환경관리법」등의 국내 법령에 근거하여 시행 중인 선박 해양오염방지관리인 등에 대한 교육ㆍ훈련의 적절성을 검토하고, 교육ㆍ훈련 교육과정에 대한 개선방안을 제시하고자 하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (31)

  1. Carstensen, G.(2002), The Effect on Accident Risk of a Change in Driver Education in Denmark, Accident Analysis & Prevention, Vol. 34, No. 1, pp. 111-121. 

  2. Chen, X., X. Xia, Y. Zhao, and P. Zhang(2010), Heavy Metal Concentrations in Roadside Soils and Correlation with Urban Traffic in Beijing, China, Journal of Hazardous Materials, Vol. 181, No. 1-3, pp. 640-646. 

  3. Edinger, E. N., K. Azmy, W. Diegor, and P. R. Siregar(2008), Heavy Metal Contamination from Gold Mining Recorded in Porites Lobata Skeletons, Buyat-Ratototok District, North Sulawesi, Indonesia, Marine Pollution Bulletin, Vol. 56, No. 9, pp. 1553-1569. 

  4. Fernandes, L. L. and G. N. Nayak(2012), Heavy Metals Contamination in Mudflat and Mangrove Sediments (Mumbai, India), Chemistry and Ecology, Vol. 28, No. 5, pp. 435-455. 

  5. Floreskul, V., K. Zardeckaite-Matulaitiene, A. Endriulaitiene, and L. Seibokaite(2017), Effectiveness of Pre-driver Education Programme for High School Students: Application of Theory of Planned Behaviour on Road Risk Taking Behaviour, Journal of Behavior, Health & Social Issues, Vol. 8, pp. 8-16. 

  6. Guitart, C., P. Frickers, J. Horrillo-Caraballo, R. J. Law, and J. W. Readman(2008), Characterization of Sea Surface Chemical Contamination After Shipping Accidents, Environmental Science & Technology, Vol. 42, No. 7, pp. 2275-2282. 

  7. Ha, M. J. and S. G. Han(2018), A Study on the Expansion Measures of Marine Pollution Prevention Education for Seafarers of Small Vessel, JFMSE, Vol. 30, No. 2, pp. 388-394. 

  8. Han, S. H.(2017), Effects of a Hands-on Training on Sea Survival Knowledge, Shipboard Fire-Fighting Knowledge and Emergency Response Leadership in Seafarers: Focusing on the Advanced Safety Training for Coastwise Vessels Under the Seamen Act, JFMSE, Vol. 29, No. 1, pp. 1-12. 

  9. Healy, R. M., I. P. O'Connor, S. Hellebust, A. Allanic, J. R. Sodeau, and J. C. Wenger(2009), Characterisation of Single Particles from In-port Ship Emissions, Atmospheric Environment, Vol. 43 No. 40, pp. 6408-6414. 

  10. Jeong, C. W. and E. S. Jo(2011), A Study on the Traffic Accidents Reduction Effectiveness by the Traffic Education to the First Driving License Acquisitors, The Journal of Police Science, Vol. 11, No. 2, pp. 153-170. 

  11. Joo, J. H., I. T. Oh, S. G. Park, S. Y. Jo, and J. H. Yu(2015), A Study of Transportation Safety Training Education for Reducing Traffic Accident Impact, Conference, Korean Society of Transportation, Vol. 73, pp. 275-280. 

  12. Korea Coast Guard(2019), Statistics of Marine Pollution Accidents (2004-2018) Report. 

  13. Korea Ministry of Government Legislation(2019), Clean Air Conservation Act, Enforcement Decree of the Clean Air Conservation Act, Enforcement Rules of the Clean Air Conservation Act, Water Environment Conservation Act, Enforcement Decree of the Water Environment Conservation Act, Enforcement Rules of the Water Environment Conservation Act, Noise and Vibration Control Act, Enforcement Decree of the Noise and Vibration Control Act, Enforcement Rules of the Noise and Vibration Control Act. 

  14. Korea Ministry of Government Legislation(2020), Marine Environment Management Act, Enforcement Decree of Marine Environment Management Act, Enforcement Rules of the Marine Environment Management Act and Enforcement Rules of the Prevention of Pollution on Ships. 

  15. Marine Environment Research & Training Institute(2020a), 2020 Plan of Ship Marine Pollution Prevention Manager Education and Training. 

  16. Marine Environment Research & Training Institute(2020b), Lecture Plan of Each Subject for Ship Marine Pollution Prevention Manager Education and Training. 

  17. MDPC(2020a), http://svc.mdpc.or.jp/tra-gene/trag-reservindex.aspx. 

  18. MDPC(2020b), http://www.mdpc.or.jp/training/training_standard_1907.pdf. 

  19. MDPC(2020c), http://www.mdpc.or.jp/training/training_fire_1907.pdf. 

  20. MDPC(2020d), http://www.mdpc.or.jp/training/yokosuka.html. 

  21. MDPC(2020e), http://www.mdpc.or.jp/training/file/training-harmful.pdf. 

  22. MDPC(2020f), http://www.mdpc.or.jp/training/training_stcw_1907.pdf. 

  23. Ministry of Oceans and Fisheries(2015), Establishment Plan for Advanced Marine Disaster Management System, Research Report, pp. 115-140. 

  24. Ministry of Public Safety and Security(2019), Statistics Annual Report. 

  25. Neser, G., A. Kontas, D. Unsalan, E. Uluturhan, O. Altay, E. Darilmaz, and F. Yercan(2012), Heavy Metals Contamination Levels at the Coast of Aliaga(Turkey) Ship Recycling Zone Marine Pollution Bulletin, Vol. 64, No. 4, pp. 882-887. 

  26. Poulter, D. R. and F. P. McKenna(2010), Evaluating the Effectiveness of a Road Safety Education Intervention for Pre drivers: An Application of the Theory of Planned Behaviour, British Journal of Educational Psychology, Vol. 80, pp. 163-181. 

  27. Rural Development Administration(2012), Analysis of Educational Performance Using the Latest Education and Training Evaluation Model, Research Report, pp. 8-198. 

  28. Sacks, R., A. Perlman, and R. Barak(2013), Construction Safety Training Using Immersive Virtual Reality, Construction Management and Economics, Vol. 31, No. 9, pp. 1005-1017. 

  29. Sanni, G. O., F. Coulon, and T. J. McGenity(2015), Dynamics and Distribution of Bacterial and Archaeal Communities in Oil-contaminated Temperate Coastal Mudflat Mesocosms, Environmental Science and Pollution Research, Vol. 22, No. 20, pp. 15230-15247. 

  30. Vanlaar, W., D. Mayhew, K. Marcoux, G. Wets, T. Brijs and J. Shope(2009), An Evaluation of Graduated Driver Licensing Programs in North America Using a Meta-analytic Approach, Accident Analysis & Prevention, Vol. 41, No. 5, pp. 1104-1111. 

  31. Washington, S., R. J. Cole, and S. B. Herbel(2011), European Advanced Driver Training Programs: Reasons for Optimism, IATSS Research, Vol. 34, pp. 72-79. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로