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[국내논문] 무선 RSSI 신호 기반의 AR 콘텐츠 초고속 재생에 관한 연구
A Study on High Speed Playback of AR Contents based on Beacon RSSI Signals 원문보기

한국융합신호처리학회논문지 = Journal of the Institute of Convergence Signal Processing, v.21 no.2, 2020년, pp.67 - 72  

김구 (부산대학교 선박해양플랜트기술연구원) ,  김진우 (부산대학교 선박해양플랜트기술연구원) ,  하연철 (부산대학교 선박해양플랜트기술연구원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

클라이언트-서버 방식 기반의 기존 물리적 마커(예를 들면, QR 코드 등)를 이용한 AR 서비스는 마커 인식 후 콘텐츠 다운로드가 실행됨으로써 콘텐츠의 전체 재생 시간 지연 발생을 초래한다. 클라이언트-서버 방식이 아닌 1회성 설치 및 재생방식의 경우 재생을 위한 고용량 콘텐츠를 선제적으로 다운로드함으로써 재생장치(예를 들면, 스마트폰 등) 저장 공간의 비효율성 문제를 야기하기도 한다. 따라서 본 연구에서는 재생장치 저장 공간 절약에 따른 효율성 확보 및 AR 콘텐츠의 빠른 재생을 위해 클라이언트-서버 방식과 비콘 무선신호세기 기반의 AR 콘텐츠 초고속 재생을 위한 연구에 대해 소개하고자 한다. 본 연구에서 적용된 초고속 재생을 위한 기법은 비콘 신호를 이용한 MICE 전시 등의 다양한 분야에도 널리 적용 가능할 것으로 사료된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

AR service using the client-server method and existing physical markers(eg, OR Codes, etc.) causes a delay in the playback time of the contents because the contents download is executed after the marker recognition. In the case of the one-time installation method rather than the client-server method...

주제어

참고문헌 (8)

  1. S. H. Jang, B. K. Ge, "Educational application of Augmented Reality content", Jour. of KoCon.a, vol. 2, no. 2, pp. 79-85, 2007. 

  2. H. Lee, N. Ryu, E. Kim, "IR LED marker detection method for production of multiple marker based on augmented reality," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 6, no. 3, pp. 457-463, 2011. 

  3. J. J. Jung, G. Lee, B. K. Kim, "A study on stable service of marker based augmented reality using 3D location measurement of beacons," Journal of the KIECS, vol. 12, no. 5, pp. 883-890, 2017. 

  4. S. Lee, S. Kim, "A study on self-localization of home wellness robot using collaboration of trilateration and triangulation," J. of Institute of Korean Electrical and Electronics Engineers, vol. 18, no. 1, pp. 57-63, 2014. 

  5. H. Lee, D. Lee, "A study on localization system using 3D triangulation algorithm based on dynamic allocation of beacon node," J. of the Korea Institute of Communication and Information Sciences, vol. 36, no. 4B, pp. 378-385, 2011. 

  6. K. M. Kim, "Beacon technology and applications," http://beacontech.blogspot.com/2015/04/ibeacon-data-api.html 

  7. https://developers.google.com/ar/ 

  8. Y. I. Kim, M. J. Kim, H. C. Kim, "Implementation of total management system for exhibitions and Convention using beacon," Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, vol. 6, no. 2, pp. 35-44, 2016. 

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