$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

호주 빅토리아주 가정과교육과정에 대한 사례연구
Case Study of Home Economics Curriculum in Victoria Australia 원문보기

韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, v.32 no.2, 2020년, pp.19 - 42  

유난숙 (전남대학교 가정교육과, 생활과학연구소)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 호주 빅토리아주 가정과교육과정을 분석하고 우리나라 가정과교육과정에 주는 시사점을 도출하는 데 있다. 이를 위해 관련 웹페이지를 통해 교육과정 내용을 분석하였고, 가정과교육과정 담당자, 가정과교사들과 이메일과 면담을 통하여 가정과교육과정 편성과 운영 실제를 파악하였으며 그 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 공통필수 교육과정(F-10)에서는 '디자인과 기술', '건강과 체육' 교육과정의 내용 진술과 성취기준을 바탕으로 하는 통합교육과정으로 운영되고 있다. 이에 따라 교육과정에 가르쳐야 할 내용이 규정되어 있지 않고 역량 중심으로 교육과정이 편성되었기 때문에 교사의 교육과정 편성 및 운영에 재량권 및 자율권이 크다 보니 전문성이 담보되어야 한다는 점을 도출하였다. 둘째, 선택중심 가정과교육과정(11-12)에 속한 VCE 과목은 '식생활'과 '건강과 인간발달'이며, 학생들이 이 과목을 선택하게 되면 대학진학을 위해 지필평가를 치러야 한다. 지필평가 문항은 교육과정에 있는 역량중심 '산출평가'에 근거하여 출제되고, 구체적인 내용이 규정되지 않기 때문에 학교 교사는 학생들에게 문제해결능력, 비판적 사고능력 등을 함양하기 위한 다양한 수업을 고안하여 운영해야 한다는 점을 도출하였다. 셋째, 가정과교사는 학교교육과정 편성을 위해 과목명, 다룰 내용, 평가 내용을 모두 창조할 있는 재량권이 있으며 이에 따른 전문성을 발휘하고 있었다. 이는 교사 개인의 능력도 관련되지만 무엇보다 주 교육과정평가원 웹페이지의 상세한 예시 탑재, VCE 과목의 검증과정 등 시스템이 잘 갖추어져 있다는 점에 기인한다고 생각된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purposes of this study were to analyze the home economics(hereafter HE) curriculum in Victoria State, Australia, and to derive the implications for the HE curriculum in Korea. To accomplish the purposes, the contents of the curriculum were analyzed through the relevant web pages, and the actual ...

주제어

참고문헌 (33)

  1. Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority [ACARA] (2013). The shape of the Australian curriculum version 4.0. Retrieved from https://acaraweb.blob.core.windows.net/resources/The_Shape_of_the_Australian_Curriculum_v4.pdf. 

  2. Cho, H.-Y., & Shon, M.-H. (2018). A case study of high school credit system in Australia: Focused on the curriculum composition and management of Norwood high school in South Australia. The Journal of Curriculum Studies, 36(1), 197-220. 

  3. Han, H.-C. (2009). A study on the necessity of reform of Korean high school curriculum from the perspective of vocational education. The Journal of Curriculum Studies, 27(2), 137-154. 

  4. Home Economics Victoria (2016a). Home economics in the Victorian curriculum levels 9-10. Retrieved from https://www.homeeconomics.com.au/images/PDFs/Curriculum_Flowchart_9-10.pdf. 

  5. Home Economics Victoria (2016b). Home economics in the Victorian curriculum levels 7-8. Retrieved from https://www.homeeconomics.com.au/images/PDFs/Curriculum_Flowchart_7-8.pdf. 

  6. Home Economics Victoria (2016c). Approaching assessment for VCE food studies, unit 3: Food in daily life. Retrieved from https://www.homeeconomics.com.au/images/Curriculum _flowcharts/U3_VCE_Food_Studies_Approaching_asses sment.pdf 

  7. Ka, E.-A., Lee, J.-Y., Lee, K.-H., & Lee, B.-C. (2017). Implications from the analysis of national curriculum implementation supporting cases in Australia and England. Korean Journal of Comparative Education, 27(3), 75-100. 

  8. Kim, J.-W., Kim, D.-J., & Mo, K.-H. (2016). Characteristics of achievement standards in 2015 national social studies curriculum: Lessons from comparing Australian and Korean curriculum. Theory and Research in Citizenship Education, 48(4), 27-48. 

  9. Ko, H. K., Chang, K.-Y., & Lee, G. C. (2016). A comparative analysis of the middle school mathematics curriculum in Korea and Australia. Journal of Educational Research in Mathematics, 26(2), 309-331. 

  10. Kwak, Y. (2015). An exploration of teacher professionalism required for changes in future schooling and curriculum reconstruction. Journal of Research in Curriculum Instruction, 19(1), 93-111. 

  11. Ministry of Education (2015). Practical arts (technology & home economics) curriculum. Sejong: Author. 

  12. Paik, N.-J., & Ohn, J.-D. (2015). Examination of how general competency is reflected and presented in the Australian national curriculum. The Journal of Curriculum Studies, 33(20), 99-128. 

  13. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (n.d.a). Victorian curriculum F-10. Retrieved from https://victoriancurriculum.vcaa.vic.edu.au/ 

  14. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (n.d.b). VCE study designs. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au/curriculum/vce/vce-study-designs/Pages/vce-study-designs.aspx 

  15. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (n.d.c). Home Economics. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au/curriculum/foundation-10/crosscurriculumresources/Pages/home-economics.aspx 

  16. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (n.d.d). Food studies. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au/assessment/vce-assessment/past-examinations/Pages/Food-Studies.aspx 

  17. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (n.d.e). Design and technologies: Resources. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au/curriculum/foundation-10/resources/design-and-technologies/Pages/default.aspx 

  18. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (n.d.f). Download curriculum. Retrieved from https://victoriancurriculum.vcaa.vic.edu.au/Print 

  19. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (n.d.g). F-10 professional learning. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au/news-and-events/professional-learning/F-10-program/Pages/Index.aspx 

  20. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (n.d.h). School-based assessment audit. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au/administration/schooladministration/schoolbasedassessmentaudit/Pages/Index.aspx 

  21. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (2016). Food studies study design (Accreditation period 2017-2021). Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au/Documents/vce/foodstudies/FoodStudiesSD_2017.pdf. 

  22. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (2018a). VCE 2018 food studies: Written examination. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au/Documents/exams/technology/2018/2018foodstudies-cpr-w.pdf. 

  23. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (2018b). 2018 VCE food studies examination report. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au/Documents/exams/technology/2018/foodstudies_examrep18.pdf. 

  24. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (2019a). VCE and VCAL administrative handbook 2020. 

  25. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (2019b). Food and you, foundation. Home economics unit of work. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au/Documents/viccurric/digitech/units_of_work/F_Food%20and%20You_final_.docx 

  26. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (2019c). Where does our food come from?, levels 1 and 2. Home economics unit of work. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au/Documents/viccurric/destech/HomeEco-Levels1-2-unit-of-work-2019.docx. 

  27. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (2019d). Kitchen garden, levels 3 and 4. Home economics unit of work. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au/Documents/viccurric/destech/HomeEco-Levels3-4-unit-of-work-2019.docx. 

  28. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (2019e). Food from different cultures, levels 5 and 6. Home economics unit of work. Retrieved from https://www.vca a.vic.edu.au/Documents/viccurric/ecobus/HomeEco-Leve ls5-6-unit-of-work-2019.docx. 

  29. Victorian Curriculum And Assessment Authority [VCAA] (2019f). Food labelling practices, levels 7 and 8. Home economics unit of work. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au /Documents/viccurric/destech/2019HomeEconomicsLeve ls7-8UnitofWork.docx. 

  30. Victorian Curriculum and Assessment Authority [VCAA] (2019g). Influences on food choice, levels 9 and 10. Home economics unit of work. Retrieved from https://www.vcaa.vic.edu.au /Documents/viccurric/destech/2019HomeEconomicsLeve ls9-10UnitofWork.docx. 

  31. Yang, J. S. (2019). A case study on competence-based curriculum in Finnish secondary home economics curriculum. Journal of Korean Home Economics Education Association, 31(4), 19-39. 

  32. Yoo, T., Yang, J. S., Ju, S., & Yu, N. S. (2019). Achievements of the Korean Home Economics Education Association throughout its 30 year history and future vision and mission of home economics education. Journal of Korean Home Economics Education, 31(4), 163-192. 

  33. Yu, N. S. (2010). Implications of the family and consumer sciences curriculum in the USA. International Journal of Human Ecology, 11, 77-91. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로