$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

중학교 가정교과의 SDGs 교육을 위한 지속가능한 주생활 교수·학습 과정안 개발 및 평가
Development and Evaluation of Sustainable Housing Teaching-Learning Process Plan for Achieving the Global SDGs by Home Economics in Middle School 원문보기

韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, v.32 no.2, 2020년, pp.77 - 97  

김은경 (한국교원대학교 대학원) ,  조재순 (한국교원대학교 가정교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 중학교 가정과교육을 통해 지속가능발전목표 달성에 기여하고자 지속가능한 주생활을 위한 교수·학습 과정안을 개발하여 실행·평가하는 데 목적을 두고 있다. 연구결과는 다음과 같다. 연구는 ADDIE 교수 설계 모형에 따라 2009, 2015 개정 교육과정의 중학교 기술·가정과 기술·가정 2 교과서 주생활 단원을 분석하여 학습주제와 학습목표를 SDGs의 세부목표와 연계되도록 하고 전체 수업이 하나의 프로젝트가 되도록 설계하였다. 개발 단계에서는 다양한 모둠 활동(브레인라이팅, 만다라트, 비쥬얼씽킹, UCC 제작, 기획안 구상)을 통해 학생 중심의 4차시분의 교수·학습 과정안과 학습자료(개인 활동지 4개, 학생용 읽기자료 4개, 모둠 활동지 4개, 과제와 평가 활동지 각 1개, 동영상 7편과 사진 자료 다수가 포함된 PPT 4세트, 교사용 읽기자료 4개) 및 설문지를 개발하였다. 수업 실행은 2019년 8월 29일부터 9월 18일까지 3주간 충북 청주시 소재 Y중학교 남녀학생 4개 반 127명을 대상으로 이루어졌으며 123명의 평가 결과를 활용하였다. 학생들은 이 연구에서 개발한 수업 전반에 대해 긍정적으로 평가하였고 모둠별로 실시한 수업 활동과 성찰일기 작성은 학습목표 달성에 도움이 되어 학생들의 실천 의지를 키워주었다. 이러한 결과를 바탕으로 이 연구에서 개발한 교수·학습 과정안은 지속가능한 주거 가치관을 형성하여 지속가능한 주생활을 실천하고 지속가능한 주생활 문화를 계승하는 목표 달성에 적절하며 나아가 가정과교육에서 SDGs 교육에 기여할 수 있음을 보여준다고 할 수 있겠다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to develop and evaluate the sustainable housing teaching-learning process plan aimed to achieve the global SDGs through home economics class in middle school that is based on the ADDIE model. The overall objective of the plan was to contribute to cultivating students' s...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
국제실천프로그램의 목표는 무엇인가? 2014년 DESD를 마무리하면서 제 2차 유네스코 지속가능발전교육세계회의는 일본 교토에서 그간의 성과와 미래를 향한 지속가능발전교육의 가능성과 잠재력을 확인하고 여전히 남아있는 지구적 과제 해결을 위한 공동의 노력을 강조하면서 후속으로 지속가능발전교육 국제실천프로그램(Global Action Programme on Education for Sustainable Development[GAP], 2015~2019)을 수립했다(KNCU, 2016a). 국제실천프로그램의 목표는 지속가능발전을 향한 진보를 가속화하기 위해 모두가 지속가능발전에 필요한 지식, 기술, 가치, 태도를 배울 수 있도록 교육과 학습을 재정향하고, 모든 영역의 교육과 학습에서 지속가능발전교육을 강화하는데 있다(UNESCO, 2014).
지속가능발전 용어는 언제부터 회자되기 시작했는가? ‘지속가능발전’ 용어는 1987년 세계환경개발위원회(United Nations World Commission on Environment and Development [UNWCED])가 제출한 ‘우리 공동의 미래’(Our Common Future)를 통해 회자되기 시작했다. 환경보전을 우선 고려하는 것으로 받아들여지던 초기 지속가능발전 개념은 1992년 리우선언에서 ‘Agenda 21’ 실천요강 발표 이후 ‘현재와 미래세대의 발전적 필요와 환경적 필요가 동등하게 충족되는 것’으로 (KNCU, 2007) 환경보존, 경제발전의 형평성, 사회정의 실현의 균형을 강조하는 개념으로 자리 잡게 된다.
지속가능발전교육을 실시함에도 한계가 존재하는데, 이를 발전시켜 나갈 수 있는 방법은 무엇인가? 더구나 가정과교육이 실제적, 지속적으로 지속가능발전교육을 실시하고 있음에도 불구하고 ‘기후행동에 관한 학교용 지침서’(KNCU, 2017a)에 기후변화를 가르치는 12개 교과목록에도 올려있지 않은 안타까운 상황이다. 이러한 현실은 가정과가 ESD에 관한 실천적 연구(Ju, 2016; Lee, 2019)를 해야 함은 물론 지속가능발전목표(SDGs)라는 글로벌한 거시 방향에 맞춰 지향을 적극 확장할 필요성을 제기하는 것으로 보인다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (46)

  1. An, M. Y., & Nam, Y. S. (2010). A content analysis of the middle school technology.home economics textbook of the 7th curriculum by units from the education sustainable development perspective. Proceedings of the 2010 Summer The Korean Society for Environment Education Conference (pp. 142-145). Seoul: The Korean Society for Environment Education Association. 

  2. Choi, S.-Y., Lee, Y.-S., Kim, E.-J., Kim, S.-H., Lee., J.-S., & Cho, J.-S. (2019). Analysis of sustainable development goals (SDGs) and housing contents in middle school technology.home economics textbooks. Journal of Korean Home Economics Education Association, 31(1), 115-136. 

  3. Department for Children Schools and Families (2008). Sustainable schools: A brief introduction. London: Author. Retrieved from http://www.se-ed.co.uk/sites/default/files/resources/Framework%20Resource.pdf 

  4. Heo, Y. S., Kim, N. E., Choi, M. J., Baek, M. K., Gwak, S. J., & Cho, J. S. (2013). Changes of housing in the FCS curricular from the 1st to 2009 revised of secondary school. Journal of Home Economics Education Association. 25(1), 95-118. 

  5. Hwang, H. Y., & Lee, S. W. (2011). A development and application effect of pro-environmental housing life educational program based on education for sustainable development: Focused on the upper grade elementary students. Journal of Korean Society for Environmental Education, 24(3), 1-17. 

  6. Ju, S. E. (2016). The analysis of contents on education for sustainable development(ESD) in middle school home economics textbooks: Focused on the units of 'adolescence consumption life'. Journal of Korean Home Economics Education Association, 28(2), 55-75. 

  7. Kim, K. Y., & Jang, S. O. (2012). Effects of teaching.learning plan for 'practice of green indoor environment' on improvement of middle schoolers' green life consciousness and behavior. Journal of Korean Practical Arts Education, 25(3), 69-96. 

  8. Kim, M. H., & Cho, J. S. (2011). Development and evaluation of the cohousing teaching.learning plan for housing education of the home economics subject. Journal of Home Economics Education Association, 23(2), 55-69. 

  9. KNCU (2016a). A study to reflect the curriculum of UNESCO ideology. Seoul: Author. 

  10. KNCU (2016b). Drawing the future we want the final report of the 10-year UN sustainable development education (2005-2014). Seoul: Author. 

  11. KNCU (2016c). 2016 UNESCO rainbow youth world citizens project report. Seoul: Author. 

  12. KNCU (2017a). Coping with climate change: A school guide to climate action. Seoul: Author. 

  13. KNCU (2017b). UNESCO humanities, social sciences, and natural sciences sustainable development goals. Seoul: Author. 

  14. KNCU (2018a). Korean education and SDG4-education 2030. Seoul: Author. 

  15. KNCU (2018b). 2018 UNESCO ESD policy forum. Seoul: Author. 

  16. KNCU (2018c). Education dreaming of a sustainable society. Seoul: Author. 

  17. KNCU (2018d). UNESCO sustainable development education official project certification system. Seoul: Author. 

  18. KNCU (2019). 2019 UNESCO Korea committee brochure. Seoul: Author. 

  19. Korean National Commission for UNESCO (2007). Teacher's guide for UNESCO sustainable development education. Seoul: Author. 

  20. Kwon, Y.-I. (2010). Research on England's education for sustainable development: The present state and cases. Journal of the Korean Eco Early Childhood Education, 9(1), 119-136. 

  21. Lee, H. N. (2019). Analysis of research trends in education for sustainable development in the practical arts (technology & home economics) education: Focusing on 'family life' area. Journal of Korean Home Economics Education Association, 31(4), 81-95. 

  22. Lee, S. H., & Cho, J. S. (2005). Development and application of ICT teaching.learning process plan for environmentally friendly housing: For an academic girl's high school in Gwangju metropolitan city. Journal of Korean Home Economics Education Association, 17(4), 101-115. 

  23. Lee, S. W., Kang, M. J., Lee, S. H., Kim, Y. T., Cho, S. H., Choi, J. Y.,...Jeong, J. S. (2017). 2017 sustainable development education practice support group. Seoul: Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity. 

  24. Lee, S. W., Nam, S. D., Son, Y. N., Lee, S. H., Lee, S. J., Cho, Y. C.,...Hwang, W. W. (2019). 2018 sustainable development education practice support group. Seoul: Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity. 

  25. Lee, Y. S., & Jang, S. O. (2011). Content analyses of housing area in middle school technology?home economics textbooks by 2007 revised curriculum. Journal of Korean Home Economics Education Association, 23(2), 131-148. 

  26. Ministry of Education (1997). 7th Curriculum. Ministry of Education Notification (No. 1997-15). Seoul: Author. 

  27. Ministry of Education (2011). Practical arts (technology?home economic) Curriculum. Ministry of Education Notification (No. 2011-361). Seoul: Author. 

  28. Ministry of Education (2015a). 2015 revised Curriculum. Ministry of Education Notification No. 2015-74. Sejong: Author. 

  29. Ministry of Education (2015b). Practical arts (tpechnology.home economic)/informatics Curriculum. Ministry of Education Notification (No. 2015-74). Sejong: Author. 

  30. Ministry of Education & Human Resources Development (2007). 2007 Revised Curriculum. Ministry of Education & Human Resources Development Notification (No. 2007-79). Seoul: Author. 

  31. Ministry of Education, Science & Technology (2009). 2009 Revised Curriculum. Ministry of Education, Science and Technology Notification No. 2009-41. Seoul: Author 

  32. Na, G. M., & Cho, J. S. (2016). Development and application of the teaching.learning plans on the senior cohousing for independent later life. Journal of Home Economics Education Association, 28(3), 1-16. 

  33. OECD (2018). The future of education and skills, Education 2030. OECD. Retrieved from http://www.oecd.org/education/2030/ 

  34. Park, M. J. (2010). The relevance of the area of home economics in practical art s(t echnology & home economics) curriculum to green growth education. Journal of Family and Environment Research, 48(9), 89-102. 

  35. Park, M. J., & Cho, J. S. (2009). Development and application of issue-centered teaching.learning process plan for environment-friendly housing education. Journal of Korean Home Economics Education Association, 21(3), 45-64. 

  36. Park, M. J., & Cho, J. S. (2010). Application and development of teaching.learning plan for 'sustainable residence created with neighbors'. Journal of Home Economics Education Association, 22(3), 1-18. 

  37. Park, M. J., Cho, J. S., Jang, S. O., & Lee, Y. S. (2011). Content analyses of green life-educational materials in Korean and Japanese middle school home economics textbooks. Journal of Korean Home Economics Education Association, 23(1), 1-17. 

  38. Park, T. Y., & Sung, J. H. (2007). Teacher's guide to education for sustainable development. Seoul: UNESCO & Korean National Commission for UNESCO. 

  39. Ryu, Y.-J., & Choi, J. Y. (2010). The development of sustainable development education program in practical arts based on theme-centered integrative approach. Journal of Korean Practical Arts Education, 23(4), 95-121. 

  40. UNESCO (2014). Unesco world conference on education for sustainable development confer ence report. Retrieved from http://www.unesco.org/new/en/unesco-world-conference-on-esd-2014/ 

  41. UNESCO (2017). Education for sustainable development goals: learning objectives. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444 

  42. UNESCO (2019). UNESCO 40th General Conference adopts a new global framework for Education for Sustainable Development for 2020-2030. Retrieved from https://en.unesco.org/news/unesco-40th-general-conference-adopts-new-global-framework-education-sustainable-development 

  43. UNESCO (2020). Education for sustainable development. Retrieved from https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development 

  44. United Nations (2015). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. Retrieved from https://sustainabledevelopment./post2015/transformingourworld/publication 

  45. Unit ed Nat ions World Commission on Environment and Development (1987). Our common future. Retrieved from https://en.wikisource.org/wiki/Brundtland_Report 

  46. Woo, Y. S., & Cho, J. S. (2018). Development and application of practical problem-based teaching.learning process for interacting with neighbors. Journal of Home Economics Education Association, 30(3), 67-90. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로