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항타 시공 작업자를 위한 비접촉식 관입량 측정기 개발
Development of Non-Contact Penetration Measuring Device for Pile Driving Workers 원문보기

한국안전학회지 = Journal of the Korean Society of Safety, v.35 no.3, 2020년, pp.58 - 63  

김재경 (시드테크) ,  공용구 (성균관대학교 산업공학과) ,  최경희 (성균관대학교 산업공학과) ,  조민욱 (성균관대학교 산업공학과) ,  김승연 (성균관대학교 산업공학과) ,  김민정 (성균관대학교 산업공학과) ,  이준협 (선일산업 기획팀) ,  박채원 (성균관대학교 산업공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

At the construction site of the driving site, the pile rebound and penetration measurements are performed manually to determine the end point of the driving operation, thereby causing the measurer to be exposed to a death accident. In this study, in order to eliminate the risk of this work, a non-co...

주제어

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문제 정의

  • 따라서 본 연구의 목적은 비접촉식 항타 관입량 측정기와 관련된 선행 연구의 한계를 보완하여, 더 정확도가 높고 간편한 방식의 측정기를 개발하여 작업의 신뢰성과 작업자의 안전을 확보하고자 한다. 또한, 본 연구에서 개발된 비접촉식 항타 관입량 측정기의 성능을 효과적으로 파악하기 위해 객관적 및 주관적 평가를 함께 시행하려 한다 17,18).
  • 따라서 본 연구의 목적은 비접촉식 항타 관입량 측정기와 관련된 선행 연구의 한계를 보완하여, 더 정확도가 높고 간편한 방식의 측정기를 개발하여 작업의 신뢰성과 작업자의 안전을 확보하고자 한다. 또한, 본 연구에서 개발된 비접촉식 항타 관입량 측정기의 성능을 효과적으로 파악하기 위해 객관적 및 주관적 평가를 함께 시행하려 한다 17,18). 새 측정기의 현장 적용을 통해 최종 관입량 측정값의 차이와 작업자들의 향상된 만족도를 수집하여 기존 수작업 방법 대비 어느 정도 개선이 되었는지 정량적으로 검증할 수 있다.
  • 본 연구에서는 항타 시공 과정에서 최종 관입량을 측정할 때 초음파 센서를 기반으로 하여 비접촉식의 관입량 측정기를 개발하고 기존의 수기 측정 방법과 비교하여 향상된 사용성을 입증하고자 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
수기 측정 방법의 단점은 무엇인가? 수기 측정 방법은 간단하고 경제적이어서 시공 중에 수시로 측정하는 것이 가능하다 7). 그렇지만 작업자의 주관이 포함되어 측정값의 신뢰도가 떨어지는 문제뿐만 아니라 장비와의 충돌, Drop hammer의 낙하, 말뚝의 파손으로 인한 파편과의 충돌 등과 같은 위험 요소들로 작업자의 안전에 심각한 문제를 끼칠 수 있다 10-13). 실제로 고용노동부의 조사에 따르면 2012년부터 2017년까지 항타기로 인한 사망사고는 총 11건으로, 매년 평균 2명의 사상자가 발생하는 중대 재해의 원인으로 제시하고 있다 14).
항타 시공의 특징은 무엇인가? 항타 시공은 Drop hammer를 높은 위치에서 낙하 시켜 지반에 말뚝을 관입시키는 유압식 항타기를 사용하 는데, 이때 타격 횟수가 부족하면 필요로 하는 지지력 을 얻기 힘들고 너무 많은 경우에는 말뚝에 손상이 오므로 말뚝의 지지력을 검증해야 한다 3,4).
항타 시공이란 무엇인가? 항타 시공이란 기초 토목 공사의 일환으로 지면에 말뚝을 박아 건물의 하중을 지지할 수 있도록 기반을 다지는 작업이며, 저렴한 비용과 짧은 공사 기간으로 큰 지지력을 얻는 방법이다 1,2).
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참고문헌 (20)

  1. H. Kim, D. Kim, L. Lim, K. Park and I. Lee, "Resistance Factor and Target Reliability Index Calculation of Static Design Methods for Driven Steel Pipe Pile in Gwangyang", Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, Vol. 16, No. 12, pp. 8128-8139, 2015. 

  2. J. Park, Y. Park, B. Lee and S. Kim, "Assessment of Load and Resistance Factored Design Value for PHC Driven Pile", LHI Journal, Vol. 4, No. 3, pp. 279-286, 2013. 

  3. M. Lim and I. Yun, "The Precise Measurement of Pile Rebound and Penetration Movement using a High-Speed Line Scan Camera for the Safe Foundation Work", Journal of Korean Society of Civil Engineering, Vol. 22, No. 6, pp. 1235-1245, 2002. 

  4. M. H. Hussein, II, W. A. Woerner, M. Sharp, C. Hwang, "Pile Driveability and bearing Capacity in High-rebound Soils", Geotechnical Engineering in the Information Technology, pp. 1-4, 2006. 

  5. J. Park, "A Comparative Study on the Bearing Capacity of Dynamic Load Test and Static Load Test of PHC Bored Pile", Journal of the Korean Geo-Environmental Society, Vol. 18, No. 9, pp. 19-31, 2017. 

  6. G. S. Lee, S. G. Jung, T. H. Kim and S. Lee, "Analysis on Comparison of Pile Bearing Capacity in Dynamic and Static Loading Test", Proceedings of Korean Society of Civil Engineering, Vol. 2, pp. 207-210, 2000. 

  7. H. S. Yun, J. W. Seok, D. J. Hwang and M. M. Kim, "Quality Control of Driven Piles Using DPRMs", Proceedings of Korean Society of Civil Engineering, pp. 3945-3948, 2005. 

  8. H. Dekhn, "Engineering Properties of Pile Rebound Soils Based on Cone Penetration Testing (Doctoral Dissertation)", 2015. 

  9. F. Jarushi, P. J. Cosentino, E. H. Kalajian, "Prediction of High Pile Rebound with Fines Content and Uncorrected Blow Counts from Standard Penetration Test", Transportation Research Record, Vol. 2363, No. 1, pp. 47-55, 2013. 

  10. J. Park, "Safety Management Information System in Plants Construction Work", Journal of Korea Safety Management & Science, Vol. 14, No. 4, pp. 23-29, 2012. 

  11. T. Park, Y. Park and T. Kim, "An analyzing Safety education contents propriety for Accident type in Construction work", Proceedings of the Korea Institute of Building Construction, Vol. 13, No. 2, pp. 94-95, 2013. 

  12. I. S. Ha, S. S. Han, S. G. Han and M. M. Kim, "Measurement of Pile Rebound and Penetration using Laser Sensor", Proceedings of Korean Society of Civil Engineering, pp. 3257-3262, 2003. 

  13. Y. Yeu, Y. S. Kim and D. Kim, "Development of Safe and Reliable Real-Time Remote Pile Penetration and Rebound Measurement System Using Close-Range Photogrammetry", International Journal of Civil Engineering, Vol. 14, No. 7, pp. 439-450, 2016. 

  14. Ministry of Employment and Labor, "Measures to Reduce Industrial Accident Deaths", 2018. 

  15. S. N. Lee, B. J. You, M. S. Limb, S. R. Oh, S. S. Han, S. H. Lee, "Visual Measurement of Pile Penetration and Rebound Movement using a High-speed Line-scan Camera", In Proceedings 2002 IEEE International Conference on Robotics and Automation, Vol. 4, pp. 4307-4312, 2002. 

  16. M. S. Lim, B. J. You, S. R. Oh, S. S. Han and S. Hun-Lee, "Visual Precise Measurement of Pile Rebound and Penetration Movement Using a High-Speed Line-Scan Camera", Transaction on Control, Automation and Systems Engineering, Vol. 4, No. 4, pp. 341-346, 2002. 

  17. Y. H. Kim and H.I. Cheng, "A Comparative Study on Body Pressure and Subjective Comfort by Different Types of Mattress", Journal of the Ergonomics Society of Korea, Vol. 37, Issue 1, pp. 75-82, 2018. 

  18. J. S. Park, S. J. Lee and J. R. Kim, "Maximum Voluntary Contraction, Muscle Fatigue and Psychophysical Workload Measurement of the Shoulder in Sitting Position", Proceedings of the Ergonomics Society of Korea, pp. 62-67, 2008. 

  19. J. Kim, J. Heo, S. Jung and S. Kim, "Path-planning using Modified Genetic Algorithm and SLAM based on Feature Map for Autonomous Vehicle", Journal of Korean Institute of Intelligent Systems, Vol. 19, No. 3, pp. 381-387, 2009. 

  20. S. M. Ban and H. S. Kim, "Robust Speech Recognition Using Weighted Auto-Regressive Moving Average Filter", Phonetics and Speech Sciences, Vol. 2, No. 4, pp. 145-151, 2010. 

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