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긴급차량의 우선차로 및 우선신호 도입효과 -청주시를 대상으로-
Empirical Study of the PLSP (Priority Land and Signal Preemption for Emergency Vehicles 원문보기

한국재난정보학회논문집 = Journal of the Society of Disaster Information, v.16 no.4 = no.50, 2020년, pp.650 - 657  

이준 (Transport Safety and Disaster Prevention. The Korea Transport Institute) ,  함승희 (Department of Fire Protecion Engineering. University of Seoul) ,  이상조 (Transport Safety and Disaster Prevention. The Korea Transport Institute)

초록
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연구목적: 본 연구에서는 청주시에 시범운영한 PLSP(Priority Lane and Signal Preemption: 긴급차량 우선신호와 우선차로)제도 사업 효과를 분석하였다. 연구방법: 시범사업 구간(3.8km)을 대상으로 1.2km 구간에 VISSIM 프로그램을 활용하여 시범운영구간의 차량 데이터를 실측 분석하였다. 우선신호의 경우 경찰관이 CCTV로 교차로를 모니터링하여 긴급차량 접근 시 청색신호로 변경하는 방법이 사용되었고, 우선차로의 경우 노면에 긴급차량 우선차로를 표시하여 우선통행이 가능하도록 하였다. 연구결과: 시뮬레이션 분석 결과, PLSP 도입 시 긴급차량의 이동속도는 약 2배 증가한 42km/h로 PLSP 도입 전에 비해 약 3분 가량이 단축되었으며, 기존 대비 69%에 이르는 개선 효과가 있었다. 청주시 시범운영 결과, 평균 도달시간은 1차 기간 4분 14초 2차 기간 5분 40초로 약 2분의 시간 단축 효과가 나타났다. 결론: 본 PLSP 제도는 긴급차량의 현장 도착 시간 단축에 효과적인 것으로 분석되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: In this study, the effectiveness of pilot project of PLSP (Priority Lane and Signal Preference) system, which was operated in Cheongju City, was analyzed. Method: The priority signal was operated by a police officer switching to a blue signal when approaching a fire truck through CCTV, and ...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (7)

  1. Huang, Y,-S,, Shiue, J.-Y., Luo, J. (2015). "A traffic signal control policy for emergency vehicles preemption using Timed Petri nets." IFAC-PapersOnLine, Vol. 48, No. 3, pp 2183-2188. 

  2. Kim, S.-Y., Ko, K.-Y., Park, S.-Y., Jeong, Y.-G., Lee, C.-K. (2017). "Adaptability analysis of emergency preemption system in field operation." The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems, Vol. 16, No. 3, pp 95-109. 

  3. McHale, G.M., John, C. (2003). "Imparoving emergency vehicle traffic signal priority system assessment methodologies." Transportation Research Board 82nd Annual MeetingTransportation Research Board. 

  4. Miyawaki, M., Yamashiro, Z., Yoshida, T. (1999). "Fast emergency pre-emption systems (fast)." Proceedings 199 IEEE/IEEJ/JSAI International Conference on Intelligent Transportation Systems, Tokyo, Japan. 

  5. Tanaka, Y., Yamada, H., Tamasaku, S., Inaba, H. (2013). "The fast emergency vehicle pre-emption system improved the outcomes of out-of-hospital cardiac arrest." The American journal of emergency medicine, Vol. 31, No. 10, pp. 1466-1471. 

  6. U.S Department of Transportaion, Office of the Assistant Secretary for Research and Technology Webpages (http://www.itsdeployment.its.dot.gov) 

  7. UTMS society of japan, Funtions and Services of UTMS, FAST(Fast Emergency Vehicle Preemption System) webpages (http://www.utms.or.jp) 

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