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4차 산업혁명시대의 디지털 고객경험과 구매간 영향관계 - 디지털 자기효능감의 조절된 매개효과를 중심으로-
Influential Factors of Digital Customer Experiences on Purchase in the 4th Industrial Revolution Era - Focusing on Moderated Mediating Effects of Digital Self Efficacy- 원문보기

벤처혁신연구 = Journal of venture innovation, v.3 no.1, 2020년, pp.101 - 115  

정상희 ,  정병규 (남서울대학교)

초록
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4차 산업혁명시대를 살고 있는 고객들은 구매 깔때기 안에 있는 것이 아니라 밖으로 나오기 시작했다. 풍부한 정보로 무장한 현명한 고객의 등장과 맞물려 제품 선택의 폭과 디지털 채널의 폭발적인 증가로 인해 정보를 탐색하고 구매하는 방식이 혁신적으로 변화되고 있는 것이다. 디지털 시대의 고객여정은 전통적인 깔때기 모형이 제시하는것보다 훨씬 복잡하게 되었다. 그래서 직선형이 아닌 다양한 상호작용을 하는 비선형적인 정교한 접근이 요구되어지고 있다. 기존의 많은 연구와 달리 본 연구는 패션, 자동차, 화장품, 온라인 쇼핑몰의 4개 상품군 이용고객 1,200을 대상으로 진행된 것으로 상품군에 상관없이 일반적으로 적용할 수 있는 디지털고객경험 속성을 도출하고 검정하였다. 디지털경험이 고객만족에 영향을 미치며, 최종적으로 구매에 영향을 미치는 일련의 과정 속에서 디지털 자기효능감이 구매에 어떠한 역할을 하는지를 규명하였다. 이론적 시사점으로는 디지털 자기 효능감을 조절된 매개변수로 도입하여 검정한 결과 고객만족도와 고객 충성도 간 디지털 자기효능감은 조절된 매개역할을 하는 것으로 검정 되었다. 실무적으로는 디지털 자기효능감이 높은 고객에게 디지털 마케팅을 적극적으로 활용할 필요가 있고다, 그러나 디지털 자기 효능감이 낮은 고객에게는 디지털 마케팅 피로도를 조심해야 할 필요가 있다는 시사점을 도출하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In the era of the 4th Industrial Revolution customers living began to come out, not inside the purchase funnel. Due to the diversity of product selection and the increase in digital channels, the way customers search for information and purchase it is changing innovatively. So, the customer journey ...

주제어

표/그림 (8)

AI 본문요약
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문제 정의

  • Therefore, this study aims to define digital self-efficiency as a confidence level in solving problems using digital technology. Looking at this prior study of the relationship between digital self-efficacy, customer satisfaction, and loyalty, the following are: Vishwanath(2007) saw self-efficiency as a personal judgment of its ability to engage in information-seeking behavior, separating it into information efficacy and relationship efficacy.
  • This study focused on identifying the role of customer satisfaction, customer loyalty, and digital self-efficiency in relation to digital customer experience and purchase

가설 설정

  • First, in this study, digital customer experience affects loyalty and this loyalty affects purchases. It also tested the role of mediator variables for customer satisfaction.
  • H5 Customer Satisfaction and Digital Self-Efficiency will serve as a regulated medium between digital experience and customer loyalty.
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참고문헌 (32)

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